آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 آذر ماه 1397 = 16-12 2018

توافق کشورهای جهان برای اجرای توافق پاریس

نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور پس حدود دو هفته مذاکره فشرده در لهستان، درباره نحوه اجرای توافق اقلیمی پاریس به توافق رسیده اند. به این ترتیب، توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دست آمد، از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته خواهد شد.

بیست و چهارمین نشست تغییرات آب و هوایی از روز چهارم دسامبر در کاتوویس لهستان آغاز شد تا نقشه راه اجرای توافق پاریس را تعیین کند. این اجلاس در سطح وزیران امور خارجه ادامه یافت و به دلیل ادامه اختلافات یک روز تمدید شد. آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان، با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ اعلام کرده بود که توافق پاریس را ترک خواهد کرد؛ با این وجود، آمریکا سند نهایی مذاکرات در لهستان برای اجرای توافق پاریس را امضا کرده است.

در اجلاس کاتوویس لهستان کشورها موافقت کرده اند که برای سنجش میزان تولید گازهای آلاینده خود ضوابط و استانداردهای یکسانی اتخاذ کنند؛ آنها همچنین خواهان آن شده اند که تا دور بعدی مذاکرات پیش از سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش خود برای کاهش آلاینده ها را شدت بخشند. کشورهای شرکت کننده در نشست لهستان معتقدند که تدابیر جدید می تواند هدف توافق پاریس را محقق کند.

در قالب توافق پاریس، کشورها هم پیمان شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان تولید دی‌اکسیدکربن خود را نسبت به آنچه در حال حاضر تولید می‌شود ۵۵ درصد کاهش بدهند تا میانگین گرم شدن دمای کره زمین "بسیار کمتر" از دو درجه سلسیوس باقی بماند. میکال کورتیکا، رئیس اجلاس لهستان، روز شنبه (۱۵ دسامبر) گفت: "تدوین برنامه اجرای توافق پاریس یک مسوولیت بزرگ است." او افزود: "این یک راه طولانی بوده است. ما تمام توان خود را بکار گرفتیم که کسی را جا نگذاریم."
GETTY IMAGESتوافق روز شنبه در حالی به دست آمد که آخرین گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی که یک نهاد علمی بین‌دولتی است هشدار داده که روند گرمایش زمین شتاب بیشتری گرفته است و باید هرچه زودتر و در سطح بی‌سابقه‌ای اقدام کرد تا بلکه پیامدهای اقلیمی آن را تقلیل داد.
دانشمندان و بسیاری از نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس لهستان از موضع آمریکا، عربستان سعودی و روسیه ابراز تاسیف کرده بودند. این سه کشور موضع غالب در کنفرانس که در "استقبال و حمایت" از گزارش ماه اکتبر مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌و‌هوایی (آی‌پی‌سی‌سی) بود را زیر سوال برده‌ و خواستار کمتر اهمیت‌ دادن به نتایج این گزارش در سند نهایی شده بودند.
گزارش آی‌پی‌سی‌سی که کشورهای جهان در کنفرانس سال ۲۰۱۵ به انجام آن رای دادند، ماه اکتبر گذشته منتشر شده و با عدد و رقم تاثیرات گرم شدن ۱.۵ درجه‌ سلسیوسی کره‌زمین را برای کره زمین ترسیم کرد.
گزارش جدید آی‌پی‌سی‌سی می‌گوید وضعیت آب و هوایی جهان اکنون "افسار گسیخته" می‌نماید و اگر اقدام مهم و فوری صورت نگیرد چه بسا پیش‌بینی‌ها برای کنترل افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای هوا اکنون باید نگران افزایش ۳ درجه سلسیوسی دما باشد.
در این گزارش آمده اگر قرار است افزایش دمای کره‌زمین در قرن ۲۱ در حد ۱.۵ درجه سلسیوس کنترل شود باید "اقدامات عظیم و بی‌سابقه در اسرع وقت" آغاز شود و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ دست کم ۴۵ درصد کاهش یابد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: