آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 9 دی ماه 1397 = 30-12 2018

هند یک قدم به فضا نزدیک‌ تر می‌ شود

وزیر دادگستری هند اعلام کرد فضانوردان هندی تا سال 2022 با سفینه فضایی این کشور که "گاگانییان"(Gaganyaan) در زبان هندی به معنای "ناو مداری" است، به فضا فرستاده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وزیر دادگستری هند گفت: دولت هند در آخرین جلسه خود، بودجه مربوط به این برنامه را تصویب کرده است.اگر آنچه وزیر دادگستری هند گفته به انجام برسد، بعد از روسیه، آمریکا و چین، هند چهارمین کشوری خواهد بود که به طور مستقل انسان به فضا فرستاده است.سازمان تحقیقات فضایی هند(ایسرو) از بزرگترین موشک خود، "مارک-3" برای پرتاب گاگانییان به فضا از پایگاه فضایی سریهاریکوتا در آندرا پرادش، استفاده خواهد کرد.ایسرو امیدوار است ظرف 40 ماه آینده به این رویای خود جامه عمل بپوشاند. برنامه‌های پیش‌بینی شده، در دو مرحله اجرا خواهد شد. در گام اول، دو پرواز بدون سرنشین صورت می‌گیرد و پس از اطمینان از صحت کار سامانه‌های سفینه، پرواز بعدی، سرنشین‌دار خواهد بود. هند در نظر دارد نخستین پرواز مداری سرنشین‌دار گاگانییان با حضور سه کیهان نورد و به مدت 5 تا 7 روز انجام شود.دکتر سیوان رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند قبلا گفته بود این کشور برنامه بسیار دقیقی برای پرواز سفینه سرنشین‌دار را به مورد اجرا می‌گذارد. وی همچنین اشاره کرد هند برای موفقیت گاگانییان، موافقتنامه‌هایی را با روسیه و فرانسه نیز به امضا رسانده است.

هند فضانوردان خود را ویومنات(Vyomnaut) می‌نامد که از کلمه ویوم(Vyom) معنی فضا در زبان سانسکریت سرچشمه می‌گیرد.ایسرو فناوری بازگشت ناو کیهانی را از طریق بازیابی ماهواره‌ای در سال 2007 آزمایش کرد، زمانیکه یک ماهواره 550 کیلوگرمی به مدار فرستاده شد و سپس به زمین برگرداند. در این بازگشت کاشی‌های سبک سیلیکونی مورد آزمایش قرار گرفت که می‌تواند از هر سفینه فضایی در زمان ورود به جو زمین محافظت کند.بعدا، در سال 2014 یک نمونه اولیه از سفینه‌ای که قرار است فضانوردان هندی استفاده کنند آزمایش بازگشت به زمین شد. این سفینه 3745 کیلوگرمی با موشک مارک-3 به فضا پرتاب گردید و پس از رسیدن به ارتفاع 126 کیلومتری مسیر بازگشت را در پیش گرفت و در خلیج بنگال با چتر فرود آمد.در قدم‌های بعدی کارشناسان ایسرو بر روی ساخت لباس فضایی و سامانه نجات اضطراری سفینه سرنشین‌دار خود کار کردند و اینک با دست پر کار را ادامه می‌دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: