آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 دی ماه 1397 = 04-01 2019

سالانه 16 دشت دچار بحران آب شده است

سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: پیش از سال 92، هر سال 6 دشت دچار بحران می‌شد اما این رقم در سال‌های 90 تا 97 به 16 دشت در هر سال افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدحسین شریعتمدار، در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور در اتاق مشهد اظهار کرد: اعتبارات دولتی برای عبور از چالش آب در کشور کافی نیست، چون لازم است برای حل بحران آب از اراده کافی و جمعی میان اقشار جامعه برخوردار بود.وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل ما نبود یک راهبرد جامع در ابعاد ملی و با زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل است. باید توجه کرد که تحقق راهبردهای حل معضل آب در کشور به حمایت بخش خصوصی و ذی نفعان این حوزه نیازمند است. در این مسیر لازم است در چارچوبی مشخص حرکت کرد تا ثمرات آن دیده شود. بنابراین باید سیاستگذاران، قانونگذاران، پژوهشگران، برنامه‌ریزان و دانشگاهیان در چارچوبی مشخص، اراده جمعی برای حل این بحران داشته باشند.سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تصریح کرد: بحران آب در راس تمام بحران‌ها قرار دارد.در حال حاضر این شرایط دشوار در استان‌های خوزستان، مرکزی، فارس و استان‌های شمالی به شکل فیزیکی بروز کرده و در مابقی استان‌ها نیز این بحران به صورت خشک شدن تالاب‌ها نمود یافته و قطعا روند موجود تشدید خواهد شد.

شریعتمدار بیان کرد: باید در نظر داشت بحران آب امروز در کشور حاصل 50 سال سوء تدبیر است؛ در حقیقت این چالش از زمان اصلاحات ارضی پیش از انقلاب آغاز شد که تاکنون ادامه داشته است. ترمیم منابع آب کشور امکان پذیر است و در این زمینه برای ذی نفعان حوزه آب راهکارهای موثر و شناخته شده‌ای وجود دارد. در واقع می‌توان این مشکل را با استفاده از تعادل بخشی منابع زیرزمینی، افزایش بهره‌وری، آبخیزداری، استفاده از آب باران، کاهش ضایعات بازچرخانی آب و... برطرف کرد.وی اضافه کرد: علاوه بر این، ذی نفعان حوزه آب اعم از کشاورزان، صنعت‌گران، معدن‌کاران و تا حدودی کسانی که مصرف شرب دارند، باید نسبت به شرایط بحرانی فعلی حساس بوده و با نگرانی از آینده، برای افزایش همکاری های خود برنامه ریزی کنند.سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران بیان کرد: راهکارهای موثر برای مقابله با بحران آب شناسایی، آنالیز و جمع بندی شده که اهم آن‌ها ارتقای بهره‌وری، کاهش مصرف، بازچرخانی آب، بکارگیری از آب‌های نامتعارف، اعمال استراتژی‌های هوشمندانه تجارت آب مجازی در سطح ملی و منطقه‌ای، استفاده از دیپلماسی آب، تقویت مشارکت بهره‌برداران در مدیریت منابع آب، توجه به پروژه‌های آبخیزداری، اصلاح روش‌های نامناسب زراعی، اصلاح

الگوی کشت، ارتقای رویکردها در بخش مصرف، کاهش ضایعات از تولید تا مصرف، بهبود روش‌های آبیاری و... است.وی اظهار کرد: کشاورزان غالبا خود را در مواجهه با چالش‌های آینده، خصوصا ساماندهی منابع آب تنها و بی‌پناه می‌بینند، بنابراین راهکارهای پول محور نمی‌تواند اطمینان کافی در موفقیت این طرح‌ها ایجاد کند، تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با وزارت جهاد کشاورزی اخیرا به امضا رسیده که در ادامه به تفکیک ملی و استانی تهیه خواهد شد.شریعتمدار اضافه کرد: همچنین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در سال 1395، دبیرخانه اقتصاد آب، مطالعه طرح برآورد نیاز آبی معادن و زنجیره صنایع معدنی مرتبط در افق 1415 از جمله اقدامات مشترک مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب با وزارت نیرو است.سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران افزود: علاوه بر این، مرکز مطالعات تفاهم نامه‎ای نیز با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه همکاری در مسائل محیط زیست و صنفی با تشکیل کمیته‌های مشترک منعقد کرده است. در کنار این طرح، نظام‌نامه سازماندهی گفت‌وگوی ملی آب مورد دیگری است که در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: