آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 16 دی ماه 1397 = 06-01 2019

شرق مازندران و روستاهایی که خالی می‌ شوند

بخشدار یانه‌سر در بهشهر از کوچ جمعیت جوان و افت کشاورزی و دامداری در منطقه خبر می‌دهد. برف و باران، تردد روستاییان در جاده‌های خاکی را ناممکن می‌کند و زیرساخت‌های لازم به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۲۸هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در یانه‌سر، ۵ درصد کل اراضی کشاورزی مازندران را تشکیل می‌دهند اما در غالب روستاهای منطقه تنها افراد مسن زندگی می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد بخشی از زمین‌های کشاورزی در شرق مازندران به دلایلی چون فرسایش و حرکت خاک یا عدم کشت طولانی، به بوته‌زار تبدیل شده و قابلیت کشت و زرع را از دست داده‌اند: «بیش از ۷۰درصد جمعیت این بخش در پاییز و زمستان به خاطر خرابی راه‌ها و عدم دسترسی به امکانات زیرساختی و رفاهی، به شهرهای اطراف و حتی استان گلستان کوچ می‌کنند.»

در سرشماری سال ۹۵ جمعیت یانه‌سر ۱۱هزار نفر اعلام شده است.

ایرنا می‌نویسد اکثر روستاییان از ماه مهر تا اواخر اسفند به شهرها می‌روند و بیشتر کسانی که در منطقه باقی مانده‌اند، آنهایی هستند که به خاطر سن یا داشتن چند گاو و گوسفند قادر به ترک روستا نیستند.

سکنه این روستاها از رفت و آمد "طاقت‌فرسا" به مناطق کوهستانی مازندران در نبود راه‌های آسفالته گلایه می‌کنند. روستاها فاقد جاده‌های زیرسازی شده هستند و برف یا بارندگی سنگین تردد سکنه را برای چند هفته مختل می‌کند. در این مواقع تنها با تراکتور یا خودروهای شاسی‌بلند می‌توان حرکت کرد. یکی از روستاییان به ایرنا گفته است: «تعدادی از اهالی عیدین چند سال پیش بخشی از زمین‌هایشان را که در جوار جنگل و مراتع متعلق به منابع طبیعی بود به خاطر کشت و زرع نکردن و تبدیل شدن به بوته زار به منابع طبیعی فروختند.»

بی‌توجهی به اولویت‌های محلی

رضا سعیدی، عضو شورای بخش یانه‌سر به ایرنا گفته که به دلیل نامناسب بودن راه اصلی دسترسی به بهشهر، روستاییان از مسیری تردد می‌کنند که دستکم ۵۰کیلومتر دورتر است. سعیدی خالی شدن منطقه از جمعیت، به خصوص جمعیت جوان را تهدیدی جدی دانسته و تاکید می‌کند که جمعیت دانش آموزی منطقه از حدود ۶۰۰ نفر در دهه گذشته به کمتر از ۱۲۰ نفر رسیده است.

او می‌گوید منطقه دچار مشکلاتی چون راه، کمبود آب، افت کشاورزی و دامداری یا کوچ جوانان است اما مسئولان استان با هزینه‌ای گزاف اقدام به گازرسانی کرده‌اند: «واقعیت این است که گازرسانی اولویت برای ساکنان بومی و دایمی منطقه نیست و مشکل آنها را حل نمی‌کند. گاز برای رفع نیاز مسافران و گردشگرانی است که در بهار و تابستان به منطقه می‌آیند.»

به گزارش ایرنا و طبق آمار جهاد کشاورزی، تا دو دهه پیش در این بخش ۳۰ تا ۴۰ هزار راس دام سبک و سنگین وجود داشته که اکنون به سه تا چهار هزار راس رسیده است.

عباسعلی حسنی، بخشدار یانه‌سر می‌گوید دستکم ۱۵ روستای بخش به دلیل ضعف زیرساختی و راه‌های دسترسی، نیمی از سال خالی هستند. او اعتبار لازم برای رفع این کاستی‌ها را ۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌کند.

مدیر راه و شهرسازی شهرستان بهشهر می‌گوید میانگین استانی راه آسفالت روستایی ۵۴ درصد است ولی در بهشهر تنها به حدود ۲۷ درصد می‌رسد. مسیح ناصحی اعتبار لازم برای جبران عقب ماندگی دسترسی به راه آسفالته نسبت به میانگین استانی را حداقل ۳۰ میلیارد تومان می‌داند.

مشکلاتی چون جاده‌های خاکی یا کوچ جوانان از روستاهای اطراف بهشهر در حالی مطرح می‌شوند که استان مازندران با کم آبی و درجاتی از خشکسالی روبروست و ادامه کشاورزی و دامداری در پاره‌ای مناطق دشوار شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: