آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 29 دی ماه 1397 = 19-01 2019

جایگاه گذرنامه ایران، در كنار كره‌شمالی/اتیوپی!

موسسه هنلی پاسپورت ایندکس در تازه ترین گزارش خود رنکینگ گذرنامه های ملی هر کشور را بر اساس اعتبار بین المللی اعلام کرده است که ایران در این فهرست به همراه کشورهای اتیوپی و کره شمالی جایگاه نود و ششم را به خود اختصاص داده است!

به گزارش یورونیوز، بر اساس رده بندی جدید اعلام شده توسط این موسسه گذرنامه ژاپنی با امکان سفر آزادانه به یکصد و نود کشور جهان به عنوان معتبرترین گذرنامه ملی معرفی شده است. پس از ژاپن، دو کشور دیگر آسیایی یعنی سنگاپور و کره جنوبی که شهروندانشان بدون دریافت روادید می توانند به ۱۸۹ کشور جهان سفر کنند رتبه دوم را در این فهرست اشغال کرده اند. بر اساس این رنکینگ، در میان کشورهای اروپایی شهروندان فرانسوی و آلمانی صاحب قوی ترین گذرنامه هستند. اعتبار بالای گذرنامه های ملی فرانسه و آلمان که شهروندان آنها بدون نیاز به اخذ ویزا اجازه سفر به ۱۸۸ کشور جهان را دارند سبب شده تا رتبه سوم به این دو کشور اختصاص داده شود. در این رده بندی آلمان نسبت به فهرست قبلی یک پله نزول نشان می دهد زیرا پیشتر جایگاه دوم قوی ترین پاسپورت های ملی را در اختیار داشت. رتبه چهارم معتبرترین گذرنامه با امکان سفر آزاد به ۱۸۷ کشور به پنج کشور دیگر اروپایی یعنی دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد و اسپانیا تعلق گرفته است.

آمریکا و بریتانیا که شهروندانشان امکان سفر آزاد به ۱۸۵ کشور جهان را دارند جایگاه ششم را در این رده بندی به خود اختصاص داده اند. بر این اساس هر دو کشور از جایگاهی که سال ۲۰۱۵ در آن قرار داشتند تنزل کرده اند. آمریکا چهار سال گذشته در رتبه دوم این رده بندی قرار داشت و سیر نزولی این کشور سبب شد تا سال ۲۰۱۸ به جایگاه پنجم سقوط کند. قرار گرفتن کنونی آمریکا در رتبه ششم حکایت از تغییرات قابل توجهی دارد که آمریکا در این رنکینگ آنرا تجربه کرده است. افغانستان و عراق به عنوان کشورهای دارای ضعیف ترین گذرنامه های ملی به صورت مشترک در جایگاه ۱۰۴ این فهرست قرار گرفته اند. موسسه «هنلی و شرکا» هر سال براساس داده های جمع آوری شده از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و نیز اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل قوانین ویزا و پایگاه‌ داده جهانی بدست می آید اقدام به انتشار رنکینگ معتبرترین گذرنامه های جهان می کند. مهم ترین شاخص برای تهیه این فهرست تعداد کشورهایی است که با هر گذرنامه می توان بدون ویزا به آن سفر کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: