آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 بهمن ماه 1397 = 02-02 2019

یک دانشجوی دیگر بهایی از دانشگاه اخراج شد

خبرگزاری هرانا – سپهر شهیدی قمصری، دانشجوی ترم پنج مهندسی عمران موسسه آموزش عالی سینا کاشان، به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد. با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپهر شهیدی قمصری، شهروند بهایی و دانشجوی ترم پنج مهندسی عمران موسسه آموزش عالی سینا در کاشان، به دلیل بهایی بود از ادامه تحصیل محروم و از دانشگاه اخراج شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “سپهر شهیدی دانشجوی ورودی سال ۹۵، جزو معدود دانشجویان بهایی است که امکان ورود به دانشگاه را یافته بود؛ وی پس از پنج ترم تحصیل در رشته مهندسی عمران پیش از پایان کلاس‌ها پرتال او در سایت دانشگاه بسته شده و پس از پیگیری‌های فراوان مسئولین دانشگاه به وی گفته‌اند که به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شده است”.
این منبع در ادامه افزود: “این دانشجوی بهایی، در تاریخ ۲۷ آذرماه سال جاری زمانی از بسته شدن پرتال خود مطلع شده که برای ثبت سفارش غذا به سایت مراجعه کرده و پس از پیگیری‌ها مشخص شده که دو هفته پیش از این موضوع بازرسان دانشگاه اصفهان و کاشان به دانشگاه آمده و خواستار تعیین تکلیف ستون دین در پرونده وی شده‌اند. نهایتاً به دلیل اعتقاد به آیین بهایی علاوه بر اخراج از دانشگاه، مدرک کاردانی و تاییدیه نمرات وی را نیز به ایشان تحویل نداده‌اند”.
با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌مانند. هرانا پیشتر نیز در گزارش‌هایی خبر از اخراج دانشجویان بهایی در شهرهای مختلف کشور داده است.

لازم به ذکر است طی ماه‌های اخیر و همزمان با آغاز امتحانات پایان ترم، موج جدیدی از اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه‌ها شروع شده است.
شایان معنوی، دانشجوی ترم ۳ رشته عمران در دانشگاه آزاد واحد شهر قدس نیز، به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد. این دانشجو نیز در تاریخ ۲۶ آذرماه متوجه بسته شدن پرتال خود شده بود.

در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۹۷، بدیع صفاجو، دانشجوی بهایی ترم هفت مهندسی شیمی، به دلیل بهایی بودن از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده بود. همچنین روز شنبه نیز یک دانشجوی بهایی دیگر به نام سما نظیفی نیز در جلسه امتحان از دانشگاه آزاد واحد شهریار اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده بود.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.
هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند را نیز در بر می‌گیرد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: