آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 16 بهمن ماه 1397 = 05-02 2019

آخرین اخبار جامعه بهایی از سرکوب بهائیان

جامعه بهایی؛ کسری طیفوری، راهی زندان اصفهان شد/ بی خبری از سرنوشت حامد رضوانی

خبرگزاری هرانا – محمدرضا (کسری) طیفوری، شهروند اهل اصفهان در تاریخ ۲۶ آذرماه جهت تحمل محکومیت یک ساله خود راهی زندان اصفهان شده است. این شهروند پیشتر توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ آیین بهایی” و تکثیر فیلم محسن مخملباف در ارتباط با بهاییان، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در مرحله تجدید نظر به یک سال کاهش پیدا کرد. همچنین در گزارشی دیگر یک شهروند دیگر در این شهر بنام حامد رضوانی، از تاریخ ۳ دی از منزل خارج شده و علیرغم پیگیری از نهادهای مختلف تاکنون خبری از وی به دست نیامده است. گفته می‌شود وی طی ده سال گذشته به دلیل ارتباط با بهاییان بارها مورد فشارهای امنیتی از طریق احضار، بازجویی و بازداشت قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۷، محمدرضا (کسری) طیفوری، شهروند اهل اصفهان جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان اصفهان شده است.

این شهروند اصفهانی پیشتر توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت و تکثیر فیلم محسن مخملباف در ارتباط با بهائیان” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم پس از اعتراض به رای صادره و در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس کاهش پیدا کرد.
محمدرضا طیفوری در اسفند ماه ۹۴، در پی بازرسی منزل و محل کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از دو هفته با قرار وثیقه آزاد شده بود.

مامورین در زمان تفتیش محل کسب وی که واحد فروش محصولات فرهنگی بوده است تعدادی از لوازم شخصی و نسخه هایی از فیلم «باغبان» ساخته محسن مخملباف را که مستندی در ارتباط با آئین بهایی است را نیز ضبط و ضمیمه پرونده وی کرده بودند.

در گزارشی دیگر، حامد رضوانی، شهروند و استاد موسیقی اهل اصفهان در تاریخ ۳ دی‌ماه و پس از خروج از منزل مفقود شده است.
با مراجعه خانواده این شهروند به نهادهای مختلف از جمله دادستانی، دادسرای اصفهان، اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه، اداره آگاهی، بیمارستانها و پزشکی قانونی و غیره هیچ خبری از ایشان به دست نیامده است.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند اصفهانی، حامد رضوانی طی ده سال اخیر بارها در خصوص ارتباط با بهاییان تحت فشارهای قضایی و امنیتی بوده و توسط اداره اطلاعات به طرق مختلف بصورت تلفنی و یا حضوری تهدید شده و بارها از تدریس وی در آموزشگاه‌های موسیقی و برگزاری کنسرت ایشان ممانعت شده بود.

وی پیشتر نیز در تیرماه ۹۵، پس از تفتیش محل کار و منزل و ضبط بسیاری از وسایل شخصی از جمله موبایل و لپ تاپ، دفاتر شعر و سازهای موسیقی، توسط نیروهای امنیتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت” بازداشت شده با دستبند و پابند در مقابل چشمان پدر و مادر سالخورده و بیمارش در منزل مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته بود.

گفته می‌شود مامورین پس از بازداشت، وی را به اطراف شهر اصفهان برده و با دست بسته اقدام به ضرب و شتم وی از ناحیه سر و صورت و قفسه سینه و بیضه ها کرده و نهایتا پس از زدن اثر انگشت وی روی برگه صورت جلسه لوازم ضبط شده در همان محل رها کرده بودند.

حامد رضوانی در آبان ماه ۹۵ نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت ۲۱ روز در زندان اصفهان تحت بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفته و نهایتا با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

لازم به ذکر است این شهروند اصفهانی پس از آزادی و برائت از اتهامات مطروحه، جهت پیگیری حقوق شهروندی نقض شده خود و عدم دادرسی منصفانه، از مامورین عامل اداره اطلاعات که وی را مورد بدرفتاری قرار داده اند و همچنین بازپرس پرونده شکایت کرده بود اما نهایتا دادگاه حکم به برائت مامورین و بازپرس پرونده داد.
حامد رضوانی جهت احقاق حق خود مجددا شکایت به دیوان عدالت اداری کل کشور برده و پرونده وی اخیرا جهت پیگیری به دادسرای قضات کشور ارسال شده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

در بسیاری از موارد این فشارهای امنیتی و قضایی شهروندان غیربهایی را که در ارتباط با شهروندان بهایی قرار دارند هدف گرفته است.



علی February 5, 2019 12:38 PM

یکی از بهترین اقشار جامعه ما بهاییان عزیز هستند که با وجود همه ستم ها و بی‌عدالتی های جمهوری کثیف اسلامی دست از میهن نمی‌کشند شرم بر آخوندهای پلید که آنها را از حقوق اولیه خودشان محروم کرده اند و در طول این چهل سال زندگی ننگین این جمهوری پلید و خونریز آب خوش از گلوی آنها پایین نرفت به امید خدا با سرنگونی این جماعت پلید همه اقوام و گروهها به حقوق حقه خودشان برسند به امید آن روز

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: