آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 بهمن ماه 1397 = 14-02 2019

اطلاعات مراسم یادبود “مادر لطفی” را لغو کرد

خبرگزاری هرانا – وزارت اطلاعات از برگزاری مراسم بزرگداشت فروغ تاج‌بخش که به نام “مادر لطفی” شناخته میشود ممانعت به عمل آورد. خانم تاج بخش که به تازگی درگذشته است از جمله شناخته شده ترین چهره ها در رابطه با دادخواهی پیرامون قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ شناخته می شود. انوشیروان لطفی، فرزند خانم تاج بخش از جمله قربانیان این قتل عام ها بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، منصوره بهکیش فعال مدنی که خود از جمله افرادی است که بستگان و اعضای خانواده اش را در قتل عام زتدانیان سیاسی دهه شصت از دست داده است در صفحه شخصی اش در فیسبوک نوشت که به دستور وزارت اطلاعات مراسم یادبود فروغ تاج‌بخش در سالن رعد لغو شده است.

منصوره بهکیش در این یادداشت گفته است: “دوستان عزیز، وزارت اطلاعات کار خودش را کرد و مراسم امروز برای یادبود مادر فروغ در سالن رعد را کنسل کرد. ولی برای همراهی با فریاد دادخواهی او نباید به این کنسل تن داد. می‌توان در خانه خودش او را یاد کرد و گرامی داشت. ما خانواده‌های خاوران از همان سال‌های اول برای گرامیداشت عزیزانمان و مشخص کردن تفاوت مرگ عزیزانمان با مرگ عادی، به جای لباس سیاه، لباس یا روسری سفید می‌پوشیدیم”.

فروغ تاج‌بخش از مادران زندانیان سیاسی اعدام‌شده در تابستان سال ۱۳۶۷ بود که روز یک‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه در بیمارستان طوس در تهران فوت کرد. وی یکی از فعالین دادخواهی اعدامیان تابستان ۶۷ و جز نخستین مادرانی بود که برای پیداکردن مدفن فرزندش انوشیروان لطفی به گورستان خاوران رفت و به عنوان یکی از بنیان‌گذاران جمعیت “مادران خاوران” شناخته می‌شود.

مراسم خاکسپاری وی پیش تر روز سه‌شنبه در بهشت زهرا با حضور فعالین مدنی و دوستان و آشنایان این فعال مدنی برگزار شده بود.

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن به فرمان روح‌الله خمینی رهبر وقت ایران، چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. این واقعه با توجه به عدم انجام تحقیقات مستقل و برخورد با مسببان آن کماکان پس از سه دهه یک چالش بزرگ و مطالبه جدی در فضای سیاسی و حقوق بشری ایران تلقی می شود.
لازم به یادآوری است که در آذرماه سال جاری سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات و مسئولان حکومتی ایران با پنهان نگه داشتن سرنوشت و محل دفن هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی که ۳۰ سال قبل به صورت قهری ناپدید شده و طی رویه‌ای فراقضایی در زندان‌ها اعدام شدند، همچنان در حال ارتکاب “جنایت علیه بشریت” هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: