آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 1 اردیبهشت ماه 1398 = 21-04 2019

دفاع روحانی از جنون سدسازی؛ نظر کارشناسان

به نقل از دفتر نمایندگی یونیسف در ایران، سیل‌های ویرانگر در سه چهارم استان‌های ایران بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده، که از این تعداد دومیلیون نفر در معرض آسیب شدید قرار گرفته و ۵۰۰ هزار نفر نیز از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

سدسازی‌ها برای محیط زیست مخرب بود

در حالیكه روحانی در دیدار از مناطق سیلزده استان لرستان از سیاست سدسازی دولت دفاع کرد اما سیاست سدسازی که زمانی از آن به عنوان "جنون سدسازی" یاد می‌شد مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

حسن روحانی، در سفر به مناطق سیل‌زده استان لرستان شنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در نشست شورای هماهنگی ستاد بحران استان لرستان در فرودگاه خرم آباد از سیاست سد سازی دولت دفاع کرد و گفت که این سدها در کاهش خسارات و زیان‌های سیل اخیر کشور تأثیر داشته‌اند. روحانی تاکید کرد: «چند سال پیش همه می‌گفتند چرا آنقدر سد درست کردید. محیط زیست را خراب کردید و کلی پول خرج کردید. قضاوت‌های سال های گذشته مان را فراموش نکنیم.»

اما سیاست سدسازی دولت که زمانی از آن به عنوان "جنون سدسازی" یاد می‌شد مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. انوش نوری اسفندیاری عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب در ایران به خبرگزاری ایلنا گفته است: «ممکن است دوباره فراموش کنیم برنامه سازگاری با کم‌آبی بسیار مهم است و دوباره دست به برخی برنامه‌های جاه‌طلبانه و بلندپروازانه بزنیم که امکان ادامه نداشته و فقط هزینه‌ها را روی دست‌مان بگذارد.» عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران درباره نقش سدها در مهار سیلاب هم چنین توضیح داد: «ما بیش از حد به سدسازی تکیه کردیم، باید بر اساس میانگین درازمدت تصمیم بگیریم نه اتفاقات یک سال. خیلی از سدها قابلیت پر شدن نداشتند و سال‌ها خالی بودند و اینکه بخواهیم فقط به خاطر احتمال وقوع سیل سد احداث کنیم راه منطقی و درستی نیست. باید راهکارهای بهتر و سازگارانه‌تری با طبیعت در پیش بگیریم، اثرات سدها برای محیط زیست مخرب بوده و پاسخی هم برای آن پیدا نکردیم و سعی کردیم به فراموشی بسپاریم.»

اما کارشناسان تردیدی ندارند که مدیریت صحیح آب پشت سدها می‌توانست جلوی جاری شدن سیل را در برخی از نقاط کشور بگیرد. برای مثال یکی از اساسی‌ترین دلایلی که برای سیل ترکمن‌صحرا برشمرده‌اند عدم تخلیه آب پشت سدها پیش از آغاز بارش‌ها بوده است. مسئولان توزیع آب در منطقه، آب این سدها را به کشاورزان می‌فروشند و همین مسئله باعث شد تا از تخلیه آب سدها جلوگیری شود اما در پی بارش‌های سیل‌آسا دریچه‌های سدها باز شد که حاصل آن فاجعه‌بار بوده و بسیاری از شهرها و روستاها زیر آب رفتند و دولت روحانی را مجبور کرد بلافاصله استاندار گلستان را از کار برکنار کند.

سیلاب علاوه بر خسارت‌های جانی و مالی آثار باستانی زیادی را هم تخریب کرده است. بسیاری از آثار باستانی استان‌ها اکنون زیر آب دفن شده‌اند. محمدرضا محمدیان مسئول باستان‌شناسی لرستان به ایلنا گفته است که ۲۰ تپه باستانی در کوهدشت زیر آب رفته است. به گفته مسئول باستان‌شناسی استان لرستان بیشترین آسیب به محوطه‌های باستانی در حاشیه رودخانه سیمره وارد شده است. او گفت در حال حاضر ۲۰ محوطه تاریخی در سیمره شهرستان کوهدشت زیر آب رفته و در میان این آثار ۱۷ محوطه و اثر، ثبت ملی هستند و سه محوطه هنوز ثبت ملی هم نشده‌اند.

او درباره ویرانی و خسارت آثار باستانی دیگر مناطق سیلزده لرستان گفت: «یک اثر در پل دختر، دو اثر مانند روستای فهره در الیگودرز که دربرگیرنده تپه و قلعه تاریخی بود و دچار ریزش شد، پنج اثر مانند تپه ده محسن در خرم آباد، چهار اثر در درود، چهار اثر همچون تپه سراب چنار در الشتر و دو اثر مانند تپه شرف آباد در نورآباد با مشکلات سیل زدگی روبه رو شدند. در پل‌دختر شاهد ریزش قلعه تاریخی بابا بهرام بودیم. در بروجرد نیز تپه‌های بزازنا و طنجور آسیب دیدند.»



شهنام February 20, 2019 09:20 PM

رژیم که برود و حکومت قانون که برقرارشود جنگل‌ها هم احیا میشوند ایران بدون اسلام بهشت برین و پردیس روی زمین است

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی February 20, 2019 11:17 PM

درسته که جنگل نخواهیم داشت در عوض آپارتمان‌های بلند که ساکنانش مردمی جنگل خوار هستند خواهیم داشت تا این جماعت پلید و ایران ویران کن بر مملکت حاکم هستند آش همین و کاسه همین است و باید فاتحه منابع طبیعی را بخوانیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


غارت شده February 21, 2019 03:59 AM

وقتی جنگلی نباشد غارت گران قانونی از طویله
خانه مجلس میگذرانند که بتوانند گوشت ادم
بخورند به سلامتی

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین March 8, 2019 11:07 PM

این ارازل از اربابشان پوتین یاد گرفتند پوتین ۸۴ میلیارد دلار از پولِ فروشِ چوبِ درختان به جیب زد و این یک دزدی کوچکی بود که پیرامونیان او توانستند با دستک هایی که در دست داشتند٬ آبروی او را ببرند پوتین در خودرویِ یکی از همان پیرامونیان مواد مخدر گذاشته بود که او را دستگیر کنند و سپس او را بکشند نامبرده سوار خودرو نمیشود و ببزنگاه از کشور بیرون میرود شوربختانه این فیلم به زبان پارسی نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو April 20, 2019 05:41 PM

تازی تباران ضدایرانی به رهبری خمینی وخامنه ای و اخوندسانان واقازادها وفک وفامیل هایشان که چهل برورود مردم درامورحکومتی واداره کشورشان و همچنین دخول درمنابع کشوروصندوق ارزی سدهای بس بزرگ ساخته اند که نگذاشتند مردم تحت هیچ شرایطی ازاین سدها عیورکنند درحقیقت برآنچه منافعشان راتهدید کند سدها ساختند وبتصورشان می توانند با هجوم سیل ها چنین عمل کنند و بیشعورانه قدرت سیلاب را محاسبه نکرده بودند فجایع جوی سد را نمی شناسد

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین April 21, 2019 03:29 PM

این کوچک مغزان نمیتوانند یک طویله با مستراح برایِ خود بسازند شگفتا که میدانند آب بند چیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: