آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 11 اردیبهشت ماه 1398 = 01-05 2019

دو پیامد ناکامی ماموریت ظریف در نیویورک

منصور امان

دو پیامد ناکامی ماموریت ظریف

شکست ماموریت آقای ظریف در آمریکا، آشُفتگی دستگاه سیاسی ج.ا را دوچندان ساخته است. پس از آنکه رهبران ج.ا این مقام نگون بخت را برای نمایش نرمش و روشن کردن چراغ سبز مُذاکره به نیویورک فرستادند، اینک به صورت گُروهی به ایده "مُذاکره" با آمریکا حمله ور شده و آن را "مصداق ذلت" و ناشی از "سهل اندیشی" توصیف می کنند.

علت این چرخش شتابان و خیره کننده، نُک نزدن دولت آمریکا به پیشنهاد فریبنده "تبادُل زندانیان" و بدین وسیله تاکید کاخ سفید بر برداشتن گامهای واقعی از سوی مُلاها است؛ اقداماتی که پیشتر در دوازده تابلو در نقشه راه پیشنهادی خود نصب کرده است.

ابتکار "تبادُل" و ایجاد شکاف در دولت آمریکا اگر یک مادر داشته باشد، آن تنگنا و بی چاره گی است. "نظام" زیر فشارهای تحمُل ناپذیر و در حالی که حاضر به تغییر سیاستهای بُحران ساز خود نیست، دست به یک قُمار حساب نشده زد و آن را سراسر باخت. عشوه ریزی آقای جواد ظریف در نیویورک و پُز آشتی ناپذیری رووسای او در تهران، از ظرف خالی راهکار و چشم انداز بیرون می آید تا بر جای آنها نشانده شود.

اما برای جُبران شکست ماموریت آقای ظریف، به نظر نمی رسد که لفاظی و ژست گرفتن از نوع آنچه که آقایان علی لاریجانی و قاسم سُلیمانی روز دوشنبه به صحنه آوردند، کافی باشد. "نظام" با دو پیامد بی واسطه این ناکامی روبرو است:

نخُست، برباد رفتن یک سرمایه گذاری سنگین سیاسی در فُرم عرضه خود به آقای ترامپ و تقدیم پیشکش به وی. با یک کرشمه وزیر خارجه مُلاها در "فاکس نیوز" و محافل مُشابه، بخش هنگُفتی از اندوخته های آمریکا ستیزی، سازش کافری و شیطان کُشی "نظام" به نیست بدل گردید. حال نه فقط مُریدان ایدیولوژیک مُلاها با علامت سووال پیرامون راستی یا ناراستی ادعاها و تبلیغات آنان روبرو شده اند، بلکه در حساب مُزدوران خارجی حاکمیت نیز احتمال تبدیل شدن به موضوع مُعامله پدرخوانده های شان منظور شده است.

سپس، عقب نشینی از رویکرد "عدم مُذاکره" و کنار گذاشتن مُحاسبه "یک دوره ای شدن ترامپ" و "مُقاومت دو ساله"، دست خالی "نظام" را برای طرفهایش رو کرد و آن را همچون یک کتاب باز شده قابل خواندن کرد. این به مفهوم سفت شدن پای تحریمهای اقتصادی و فشارهای سیاسی و ایجاد مُحرک برای تشدید آنها است.

مُخالفت خوانی دو پایور یاد شده و کسانی که در روزهای آتی از پس آنها خواهند آمد یا حماسه سازی از افتضاح سیاسی به بار آمده در آمریکا، تلاش برای ترمیم مساله و نمایش چفت و بست در دستگاه قُدرت است که البته فقط در پهنه تبلیغات جریان دارد. در حوزه عمل، "نظام" همچنان به جُستُجوی راه فرار ادامه خواهد داد و محرمانه یا آشکارا این یا آن عقب نشینی جُزیی و بی اهمیت را بدون حاصل به جان خواهد خرید.

خسارت این بازی بیهوده را اما مردُم ایران می پردازند و هر چه این دوران بیشتر طول بکشد، هزینه آن سنگین تر و چیرگی بر آثار و پیامدهایش دُشوارتر خواهد بود.



شهنام May 1, 2019 10:30 AM

همین روزهاست که ظریف رو مثل گوسفند قربانی کنند اگر ظریف عقل داشت در همین آمریکا درخواست پناهندگی میداد یزدان را سپاس که این انگل‌های اسلامی چیزی به نام مغز ندارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین May 2, 2019 12:30 AM

اینان با خود چه می اندیشند؟ چگونه میشود که کسی تا به این اندازه نادان باشد؟ انگار به دکان رفته و بر سر نرخ با دکان دار چانه میزنند
ای بیچارگان٬ آمریکا و همهٔ کشورهایِ پیشرفته٬ باهوش٬ دانا و با سواد هستند و شما نادانانِ پوک مغز چگونه به خود اجازه می دهید با چنین نابغه هایی رو برو شوید چنانچه آبدارچیانِ دانا و باسواد و وفادارِشان٬ شما را آدم نمی شمارند چه رسد به فرماندهشان
من خودم را در جایگاه شما می گذارم و می توانم بخوبی ببینم که چگونه پرزیدنت ترامپ شما را درون بطری شیشه ای کرده که نه میتوانید بیرون روید و نه کسی از بیرون می تواند به شماها نزدیک شود و خنده دار تر اینکه کوشش میکنند مانند دیوید کاپرفیلد از شیشه بیرون روید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: