آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 8 اسفند ماه 1397 = 27-02 2019

تحلیل احمد زیدآبادی از دلایل استعفای ظریف

احمد زیدآبادی در کانال تلگرام خود نوشت: استعفای بی‌مقدمه و غافلگیرکنندۀ دکتر محمد جواد ظریف را می‌توان به دو سطح متفاوت از انگیزه و علت نسبت داد.

در یک سطح که می‌شود آن را کلان و استراتژیک نامید، ظریف به این نتیجه رسیده است که نظام سیاسی کشور به سمت و سویی میل کرده است که او به عنوان وزیر خارجه، دیگر امکان نمایندگی و دفاع از سیاست خارجی آن را ندارد و در صورت تداوم مسئولیت‌اش باید یکسره علیه دیدگاه‌ها و نظرات خود عمل کند.

گرچه ظریف خود را دیپلماتی حرفه‌ای تعریف می‌کند، اما روشن است که او به عنوان تحصیل کردۀ حقوق بین‌الملل در چارچوب پذیرفتۀ شدۀ نظام جهانی فعالیت‌های دیپلماتیک خود را پیگیری می‌کند و از این جهت، نمی‌تواند مدافع هر نوع سیاستی باشد.

اگر علت استعفای ظریف و انگیزۀ او از کناره‌گیری در این سطح باشد، در آن صورت، به احتمال زیاد نظام سیاسی کشور تصمیم به عدم تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف گرفته و قصد دارد در برابر فشارهای خارجی موضع تهاجمی‌تری بگیرد. چنین تصمیمی تبعات سیاسی داخلی فراوانی دارد و بخصوص برای دولت حسن روحانی خبر بسیار ناخوشی است.

استعفای ظریف را اما می‌توان به سطحی خُرد و تاکتیکی هم تقلیل داد. در این سطح او به انگیزۀ کاهش فشارهای طیف تندروتر "اصولگرایان" علیه عملکرد وزارت خارجه و به منظور تسریع در روند لوایح ای‌اف‌تی‌اف، به طور ناگهانی استعفاء داده است تا موجب جلب نظر مقام‌های ارشد نظام به خطیر بودن شرایط شود.

اگر انگیزه و علت استعفاء در این سطح باشد، احتمالاً اتفاق بزرگی در پشت پرده در حال رقم خوردن نیست و چه بسا ظریف با فراهم شدن بخشی از شرایط‌اش استعفای خود را پس بگیرد.

در واقع سرنوشت ظریف به رویکرد کلان نظام سیاسی گره خورده است و او به نوعی نقشی نمادین هم در بازتاب شرایط کلان سیاسی پیدا کرده است، از این رو ماندن و نماندن او در مقام وزارت خارجه، تصویر وضعیت را شفاف‌تر می‌کند



شهنام February 26, 2019 09:06 PM

تحلیل ساده در یک جمله: ظریف فلسطینی مرگ نظام رو داره میبینه و فکر کرده بهتره با این حرکت جون خودشو نجات بده غافل از اینکه در فردای بسیار نزدیک آزادی ایران به همراه سایر جنایتکاران اسلامی محاکمه و مجازات خواهد شد آنهم چه مجازاتی

گزارش یا اعتراض به این نظر


کژدم February 26, 2019 11:55 PM

«امیر کبیرِ ظریف»؛ استعفا نداده است بلکه اخراج شده است بقیّه همه اش داستانسرایی برای خوابانیدنِ قیل و قال است
امام حسنِ بنفش نیز به احتمالِ قوی در جریانِ اخراجِ «ملیجک امیرکبیرِ ظریف» بوده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


aria February 27, 2019 12:10 AM

کسانیکه روزهای اخر فروپاشی شوروی را بیاد دارند میدانند که الان این رژیم دقیقا مثل روزهای اخر شوروی شده است ! و بزودی از درون ریزش خواهد کرد و متلاشی خواهد شد !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: