آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 اسفند ماه 1397 = 07-03 2019

شکست در پایان دادن به اعتصاب کارگران راه‌آهن

شکست دولت در پایان دادن به اعتصاب کارگران راه‌آهن تبریز؛ روشنگری کارگران

سایت ایران کارگر: ساعت ۴ بعد از ظهر روز سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ کارگزاران استانداری و فرمانداری و همچنین ماموران وزارت اطلاعات به منظور منصرف کردن کارگران راه آهن تبریز از ادامه اعتصاب به نزد آنها رفتند. اما کارگران در برابر وعده وعیدها و تهدیدات کوتاه نیامده و همچنان به اعتصاب خودشان ادامه دادند. در ادامه کارگران راه‌آهن تبریز با انتشار نامه‌ای خواسته‌های خود را مطرح کردند.

«ما جمعی از کارگران راه‌آهن آذربایجان معتقدیم بدون نقد وضعیت کنونی نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم و به همین منظور مواضع خود را واضح و خلاصه بیان می‌کنیم: «مشکل ما صرفاً حقوق معوقه نیست که با پرداخت یک یا دو ماه از حقوق معوقه رفع شود. ما خواهان حل ریشه‌ای مشکل هستیم؛ یعنی برچیده شدن روند خصوصی‌سازی و نخستین گام در این راه، اجرای طرح تجمیعی است و در مراحل بعدی ادغام در شرکت مادر راه‌آهن.

مشکل ما با رفتن تراورس یا آمدن کار نیست؛ کسانی که وانمود می‌کنند اگر این یا آن شرکت برگردد مشکلات حل خواهد شد، یا ناآگاه هستند یا از وجود شرکت خاصی نفع شخصی می‌بردند. ما معتقدیم همه شرکت‌های خصوصی فاسد هستند و از استثمار کارگران منتفع می‌شوند.

ما خواستار شفافیت هستیم. ما خواستار انتشار صورت وضعیت شرکت‌ها، و اسناد مالی، هزینه‌ها و فیش حقوق‌ها هستیم. ما باید بدانیم چقدر پول می‌آید و این پول‌ها کجا می‌روند. ما خواستار شفافیت مالی اداره راه‌آهن نیز هستیم. باید فیش حقوقی و دریافتی مدیران راه‌آهن منتشر شود؛ در غیر اینصورت یعنی چیزی برای پنهان کردن وجود دارد!

شوراهای اسلامی کار، ابزاری برای تحمیق کارگران
ما خواستار اتحاد کارگران راه‌آهن در تشکل‌های واقعی هستیم؛ نه شوراهای اسلامی کار که صرفاً ابزاری برای تحمیق کارگران با وعده وعیدهای توخالی است. تشکل واقعی کارگران از دل اعتصابات و با آگاهی و کسب تجربه ممکن است. کارگران باید کسانی که در اعتصابات شرکت نمی‌کنند یا آن را به نفع شرکت خاصی یا مدیر خاصی هدایت می‌کنند، شناسایی کنند. ما نیازمند کارگران مسئولیت‌پذیر هستیم.

اگر قرار بر واگذاری عملیات نت خط و ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان است، کسی جز خود کارگران راه‌آهن مستحق اداره خط نیستند. چرا شرکت تعاونی کارگران تشکیل نشود و کار به دست خود کارگران اداره نشود؟ با شفافیت که به آن اشاره شد، می‌توان جلوی فساد را گرفت و کار را به بهترین وجهی جلو برد.

نامه‌نگاری، دیدار و وعده‌های نمایندگان مجلس و صدا و سیما هیچ تاثیری در حل مشکلات ما کارگران راه‌آّهن نخواهد داشت. نمایندگان چه محجوب، چه قاضی‌پور، چه ساعی، چه پزشکیان و چه هر شخص دیگری خودشان بخشی از فساد و مشکل موجود هستند و نمی‌توانند در حل آن کمک کنند. نمایندگان مجلس یا حامی دولت روحانی هستند (محجوب، ساعی، پزشکیان و …) و یا دولت سابق احمدی‌نژاد (قاضی‌دور، کریمی قدوسی و …) و همه غرق در فساد هستند و با عوام‌فریبی دنبال منافع خود هستند. صدا و سیما بخش بزرگی از بودجه را خرج ریخت و پاش‌های خود می‌کند و همه می‌دانند واقعیت را چگونه وارونه جلوه می‌دهد.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: