آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 اسفند ماه 1397 = 09-03 2019

نقش برجسته‌های ساسانی "برم دلک" تخریب شد

به گزارش ایرنا نقش برجسته‌های "برم دلک" که متعلق به دوره ساسانیان است به طور جدی صدمه دیده‌اند. این اثر ثبت شده ملی در ۱۰ کیلومتری شرق شهر شیراز واقع است.

افشین یزدانی ـ باستان‌شناس ـ، درباره‌ی وضعیت این منطقه توضیح داد: برم دلك یك منطقه‌ی باستانی در حاشیه‌ی جنوب شرقی شهر شیراز است كه در آن، دو نقش‌برجسته‌ی ساسانی با دو تصویر متفاوت قرار گرفته‌اند؛ یكی از این نقش‌برجسته‌ها دو شخص را نشان می‌دهد كه به‌حالت احترام دربرابر یك آتش‌دان ایستاده‌اند و به‌نظر می‌رسد كه یكی از آنها، بهرام دوم ساسانی باشد.

او ادامه داد: نقش‌برجسته‌ی دوم، یك بانوی دربار ساسانی را نشان می‌دهد كه درحال گرفتن گل است، از شخصی كه آن هم به‌نظر می‌رسد، یك شاهزاده باشد.

به گفته‌ی یزدانی، برم به‌معنی دریاچه‌ی كوچكی است كه از وجود یك چشمه ناشی می‌شود و دلیل وجود این نقش‌برجسته‌ها نیز به همین چشمه مربوط می‌شود، زیرا بسیاری از بناها و نقش‌برجسته‌های ساسانی كنار رودخانه یا چشمه ایجاد شده‌اند و برم دلك نیز از این اصل پیروی كرده و در كنار چشمه‌ی پای كوه و یك محیط فرح‌بخش قرار گرفته است.

یزدانی اضافه كرد: این نقش‌برجسته‌ها نزدیك به یك بنای بسیار مهم دوره‌ی ساسانی به نام قصر ابونصر قرار گرفته‌اند و بویژه نقش‌برجسته‌ی دوم از نظر فرهنگی و مطالعه‌ی نوع پوشش لباس زن ایرانی در دوره‌ی ساسانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

این نقش‌برجسته‌ها با چنین ویژگی‌های مهم و برجسته‌ای، اكنون در منطقه‌ای قرار دارند كه وضعیتی بسیار نامناسب و اسفناك را در مقایسه با اهمیت تاریخی محوطه دارد، زیرا با توجه به این‌كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ولی گویا تعیین حریم نشده است و مسؤولان میراث فرهنگی استان نیز به آن توجهی نمی‌كنند.



علی March 10, 2019 02:34 AM

این جماعت پلید از خدا میخواهند که هر چیز که هویت تاریخی و عظمت دوران باستان ما را نشان میدهد ویران شده از بین برود از نظر این جماعت تاریخ ایران برمیگردد به بعد از حمله ددمنشانه مسلمانان به ایران که هیچ صحبتی از کشته شدن اجداد ما بدست مسلمانان به میان نمی‌آید و سکوت محض در باره تاریخ ایران در آن سالها حاکم است و تاریخ عربی که ربطی به ما ندارد به خورد ما میدهند و به دو سه جهش به صفویه و بعد انقلاب اسلامی و بقیه تاریخ ما را هم مهمل و بیهوده میدانند این اثر بود و نبودش برای آنها محلی از اعراب ندارد آثار تاریخی از نظر آنها امامزاده ها و مساجد و تکایا هستند و بس

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: