آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 20 اسفند ماه 1397 = 11-03 2019

دستکم سه زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز، دستکم سه زندانی متهم به “قتل” در زندان ارومیه اعدام شدند. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌ های انفرادی منتقل شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۰ اسفندماه ۹۷، دستکم ۳ زندانی محبوس در زندان ارومیه اعدام شدند.

هویت این افراد “ناجی عمرزاده، فرزند عمر، اهل روستای کینسی از توابع صومای برادوست ارومیه، حسین رحیمی فرزند حبیب، اهل بوکان و خلیل صالحی، فرزند حسن، پدر دو فرزند دختر و دو پسر” هر سه نفر از بند ۳-۴ زندان ارومیه و با اتهام قتل توسط هرانا احراز شده است.
حسین رحیمی از حدود ۱۱ سال پیش، ناجی عمرزاده از حدود ۹ سال پیش و خلیل صالحی از حدود ۸ سال پیش به اتهام “قتل” در زندان به سر می‌بردند.

هرانا صبح روز یکشنبه ۱۹ اسفندماه از انتقال این زندانیان به سلول‌های انفرادی زندان ارومیه جهت اجرای حکم اعدام خبر شده بودند.
اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم این گزارش توسط مراجع رسمی اطلاع رسانی نشده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یک ساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: