آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 اردیبهشت ماه 1398 = 30-04 2019

تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ملاها؛ گرفتاری ترکیه

وضعیت اقتصادی ترکیه در ماه‌های گذشته نامطلوب بوده است. تورم در این کشور ۲۰ درصد است و تنها در طول ۱۲ ماه گذشته ارزش لیره ترکیه به نسبت دلار آمریکا ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش رادیو آلمان، کارشناسان معتقدند که این وضعیت همچنان می‌تواند بدتر شود. آ‌نها لغو معافیت آمریکا برای تحریم‌ها علیه رژیم ایران را عامل این امر می‌دانند. به این معنی که اگر ترکیه به خرید نفت و گاز ایران ادامه دهد، با مجازات‌های سنگینی از سوی آمریکا مواجه خواهد بود. این امر برای کشوری که ۱۲ درصد نفت و ۲۰ درصد گاز خود را از ایران تامین می‌کند حیاتی است.

از سوی دیگر، اگر ترکیه بخواهد از مجازات‌های آمریکا در امان بماند، مجبور به تامین نفت و گاز خود از دیگر منابع خواهد بود که می‌تواند در نهایت برایش گران‌تر از نفت و گاز ایران تمام شود.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو منبع مطلع گزارش داده که ترکیه به دنبال راه‌هایی برای واردات بیشتر نفت از عراق است.


تحریم نفتی رژیم ایران و ضربه‌ به اقتصاد ترکیه

گزارش قبلی: یک کارشناس بازارهای مالی در استانبول می گوید: لیر ترکیه اکنون به توپ بازی در میدان مناسبات سیاسی آنکارا و واشنگتن بدل شده است.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد صادرات نفت ایران را به کمترین میزان برساند و این تصمیم برای اقتصاد در حال تضعیف ترکیه، یک ضربه است. یک تحریم نفتی می‌تواند ترکیه را به لرزه در آورد.

بنا به گزارشها، لیر ترکیه دوباره در سراشیبی قرار گرفت و نرخ برابری لیر به نسبت دلار به پایین‌ترین سطح در شش ماه گذشته رسید. این در حالیست که دولت اردوغان اعلام کرده که به تحریم نفتی آمریکا علیه رژیم ایران گردن نمی‌نهد.

وزیر خارجه ترکیه گفته: ما تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیریم و مناسبات خود با همسایه‌مان را ادامه خواهیم داد.

اما کارشناس بازارهای مالی می‌گوید ترکیه با چنین موضعی وارد کشمکش با آمریکا شده و اردوغان عملا بنزین روی آتش ریخته است.

یک تحلیلگر مالی "کومرتس بانک" آلمان نیز می‌گوید ترکیه در شرایط کنونی دوبار بازنده خواهد بود. اول به خاطر آن که افزایش بهای نفت به افزایش تورم و عبور آن از مرز ۲۰ درصد می‌انجامد. دوم آن که بانک مرکزی با ثابت نگاه داشتن نرخ سود، موجب فرار سرمایه‌‌ها می‌شود.



ali April 26, 2019 06:47 PM

گاز مفت نفت ارزان ، اردوغان‌ چطور دل بکنه دوشیدن ملاها و بالا کشیدن شمش های طلا یادش بخیر

گزارش یا اعتراض به این نظر


آذری April 30, 2019 11:27 AM

اردغان عاشق چشم و ابروی ملایان نیست؛ بلکه چیزی که او را نگران میکند اینست که اوّلاً اگر رژیم در ایران تغییر بکند؛ معامله با ایران آنچنان سود آور نخواهد بود که از این خوان یغما چهل سال است که ترکیه سیراب شده است دلیل دیگر آنکه؛ با تشکیل یک نظام مردمسالار در ایران؛ از سیل توریستهای روانه به ترکیه تا حد بسیار بسیار زیادی خواهد کاست دلیل دیگر آنکه؛ ایران که قدرت توانائی بازسازی خود را دارد؛ به ابرقدرت منطقه چه از لحاظ نظامی و چه تکنولوژی تبدیل خواهد کرد؛ که این پیشرفت موجب زیر آب رفتن ترکیه خواهد شد آخرین جمله اینکه؛ بدنبال تحریم نفتی ایران؛ ترکیه بخاطر مسئله قاشچی که خودش را با آن درگیر کرده است؛ براحتی قادر به جایگزینی نفت ایران با عربستان نخواهد بود در اینصورت چه خاکی باید بر سر خودش بریزد؟ به همین دلیل اردغان بی افندی خواب خوشی ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: