آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 اردیبهشت ماه 1398 = 09-05 2019

پلیس آلمان به شکنجه پناهجویان افغان متهم شد

رادیو فرانسه: جواد طالعی - برلن: استرداد صدها پناهجویای افغان در شرایطی که این کشور ناامن‌تر از همیشه شده، تاکنون انتقادات شدیدی را از سوی مدافعان حقوق بشر و پناهندگان متوجه دولت آلمان کرده است؛ اما این که کمیته ضد شکنجه شورای اروپا، پلیس این کشور را به اعمال شکنجه علیه این پناهجویان متهم کند تازگی دارد. براساس آمار رسمی در پایان سال ٢٠١۵ میلادی ١۵۶ هزار افغان در آلمان زندگی می‌کردند؛ این رقم در پایان سال ٢٠١٧ به بیش از ٢۵١ هزار تن رسید و برای پایان سال ٢٠١٨ بیش از ٣٠٠ هزار تن برآورد می شود. افزایش تعداد افغان‌های ساکن آلمان، بیشتر به سرازیر شدن سیل پناهجویان در سه سال گذشته ارتباط داده می‌شود.

توافق آلمان و افغانستان بر سر استرداد پناهجویان
وزیر کشور پیشین آلمان، در سال ٢٠١۶ میلادی در سفری به کابل با دولت افغانستان توافق کرد که پناهجویان افغانستانی را که درخواست پناهندگی آنان رد شده است به این کشور بازگرداند و کمک مالی در اختیار آن‌ها قرار دهد تا در مناطق امن افغانستان زندگی جدیدی را آغاز کنند.
در پی این توافق، از سال ٢٠١۶ تا مارس امسال (٢٠۱٩)، ٢٣ هواپیمای دربست صدها پناهجوی افغان را به کابل بازگرداندند، اما تاکنون هیچ گزارشی درباره نحوه کمک مالی به پناهجویان بازگردانده شده و وضعیت زندگی آنان داده نشده است.

در این میان، دولت آلمان شدت‌عمل‌هائی نیز علیه پناهجویان به کار می‌برد تا آن‌ها را به بازگشت داوطلبانه به کشورشان وادار کند. اما از آنجا که عملیات انتحاری و تروریستی گروه طالبان و داعش در افغانستان نسبت به گذشته افزایش یافته است، به ندرت کسی پیدا می شود که حاضر به بازگشت باشد.

برلین با فشار وزیرکشور که عضو حزب محافظه کار سوسیال مسیحی است، به تازگی به ١۶ ایالت فدرال این کشور اجازه داده است پناهجویانی را که حکم ترک خاک برای آنان صادر شده در زندان‌های معمولی در کنار مجرمان و بزهکاران نگهداری کنند تا هنگام استرداد امکان فرار و مخفی شدن نداشته باشند.

سابقه شکنجه پناهجویان در آلمان
اکنون کمیته ضد شکنجه شورای اروپا گزارش می دهد که پلیس آلمان دستکم در دو مورد برای شکستن مقاومت پناهجویانی که در تاریخ ١٤ اوت ٢٠١٨ به زور سوار بر هواپیما شده بودند تا به کابل بازگردانده شوند، از شکنجه‌هائی استفاده کرده که معمولاً برای گرفتن اعتراف از مجرمان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مأمور پلیس، گردن یکی از پناهجویان را میان بازوان خود آنقدر فشرده که حالت خفگی پیدا کند و تسلیم شود و دیگری با فشار آلت تناسلی پناهجوی دیگر او را تا آستانه بیهوشی به درد آورده است.

کمیته ضد شکنجه شورای اروپا در استراسبورگ فرانسه، ضمن محکومیت شدید این اقدام‌های ضد انسانی، از دولت آلمان خواسته است که این موضوع را به لحاظ حقوقی مورد پی گیری قرار دهد و نتیجه اقدامات خود را به آگاهی افکار عمومی برساند. اطلاعیه این کمیته روز چهارشنبه ١۸ اردیبهشت/ ۸ مه در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته است.

این نخستین بار نیست که مأموران آلمانی به شکنجه پناهجویان متهم می‌شوند. در ماه نوامبر سال گذشته ( ٢٠١٨) نیز ٣١ مامور حفاظت و مددکار چندین کمپ پناهندگی در شهر "زیگن" آلمان محاکمه شدند. آن‌ها به شکنجه از پیش برنامه‌ریزی‌شده پناهجویان متهم شده بودند. رئیس این گروه خود دستور تنبیه پناهجویان را صادر کرده بود.



پلنگ ایران زمین May 10, 2019 02:13 AM

با ماه نشینی، ماه شوی، با دیگ نشینی، سیاه شوی
اینهم بازده همنشینی با جمهوری تروریست اسلامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: