آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 25 مرداد ماه 1400 = 16-08 2021

بلاتکلیفی خاص دانشجویان ایرانی متقاضی ویزای آمریکا

از هر ده نفر دانشجوی دکترای ایرانی که به آمریکا وارد می‌شوند، نه نفر قصد بازگشت به کشور خود را ندارند و برای ماندگار شدن می‌آیند

شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، وضعیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا را غیرقابل پیش‌بینی کرده است. کنسولگری‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان شبانه‌روز کار می‌کنند تا بتوانند به موقع روادید دانشجویان را برای ترم پاییز امسال صادر کنند. محدودیت پروازهای بین‌المللی، نیاز به واکسیناسیون، و گسترش گونه با قابلیت سرایت بالای «دلتا» نیز مزید بر علت شده است.

با این وجود، به گزارش «کرونیکل»، دانشجویان ایرانی «بلاتکلیفی خاص» خودشان را دارند. عدم وجود روابط رسمی میان دولت ایالات متحده با جمهوری اسلامی به این معناست که دانشجویان ایرانی مجبورند برای مصاحبه ویزا با صرف هزینه هنگفت به کشور ثالث سفر کرده و طی این مدت با محدودیت‌های کرونا دست و پنجه نرم کنند. در این میان، «بررسی‌های امنیتی» هم تأخیرها را افزایش می‌دهد.

برخی دانشجویان ایرانی که به‌دلیل همه‌گیری کرونا مجبور شده بودند آغاز تحصیل خود را حدود یک سال به تعویق بیندازند، اینک نگران هستند که اگر نتوانند به زودی به ایالات متحده برسند، پذیرش یا بورس خود را به طور کامل از دست بدهند.

صدور روادید برای دانشجویان ایرانی در ماه مه (280 ویزا) و ژوئن (447 ویزا) افزایش یافته بود. اما در هفته‌های اخیر تنها تعداد کمی از دانشجویان ایرانی ویزای آمریکا دریافت کرده‌اند. سفارت آمریکا در ارمنستان در ماه ژوئیه تنها 21 ویزای دانشجویی برای ایرانیان صادر کرد.

تحصیل از راه دور

به گفته «کرونیکل»، با نظر به مسائل امنیتی، دانشجویان ایرانی امکان «تحصیل از راه دور» در آمریکا را ندارند. تحریم‌های امنیتی، اقتصادی، و علمی که دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است، از دسترسی دانشجویان و دانشمندان ایرانی به پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی آکادمیک، شرکت در کنفرانس‌های مجازی، و حضور در کلاس‌های درس از طریق نرم‌افزار «زوم» ممانعت به عمل می‌آورد.

تحت چنین شرایطی، تنها گزینه‌ای که برای دانشجویان ایران متقاضی ویزای آمریکا باقی می‌ماند، «تعویق» حضور در محل تحصیل برای یک یا چند ترم – تا جایی که موسسه آموزش عالی مذکور اجازه می‌دهد – است. به گفته «شورای موسسات تحصیلات تکمیلی»، بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی که سال گذشته حضور در دوره دکترای خود را به تعویق انداختند، دانشجویان ایرانی بودند.

به گزارش العربیه، بر اساس اعلام «بنیاد ملی علوم» آمریکا، از هر ده نفر دانشجوی دکترای ایرانی که به آمریکا وارد می‌شوند، نه نفر قصد بازگشت به کشور خود را ندارند و برای ماندگار شدن می‌آیند. این نشانه‌ای آشکار از پدیده «فرار مغزها» به دلیل وضعیت نابه‌سامان ایران و عدم اطمینان از آینده شغلی، اقتصادی، و اجتماعی است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: