آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 2 خرداد ماه 1398 = 23-05 2019

روزه خواری؛ بازداشت صدها تن در کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از تذکر به ۸۰۰ واحد صنفی و پلمپ ۸۷ واحد “بی توجه به تذکرهای پلیس” در نیمه اول ماه رمضان به دلیل فروش مواد غذایی خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که در این مدت از ۷۳۱ نفر به دلیل “تظاهر به روزه خواری” تعهد اخذ شده است. از طرفی ۴۱۲ تن بازداشت شده اند که برای ۱۷۰ نفر از آنها تشکیل پرونده شده و ۴۹ خودرو نیز توقیف و راهی پارکینگ شده اند. همزمان فرمانده انتظامی شهرستان کوهدشت از پلمپ ۵ واحد صنفی و یک کافی شاپ و توقیف سه دستگاه خودرو به خاطر فروش مواد غذایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، امروز پنجشنبه ۲ خردادماه ۱۳۹۸، محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از وظایف پلیس “برخورد با مصادیق روزه‌خواری” است، گفت: از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۲ هزار و ۱۰۲ نفر از شهروندانی که تظاهر به روزه خواری کرده بودند مورد تذکر و ارشاد قرار گرفته و از یک هزار و ۷۳۱ نفر نیز تعهد اخذ شد.

وی همچنین به دستگیری ۴۱۲ نفر از افراد روزه خوار در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای ۱۷۰ نفر آنها پرونده تشکیل و ۱۵۴ نفر نیز به دستگاه قضائی معرفی شدند.

آمویی در ادامه از ارائه تذکر به ۵۶۹ راننده درون شهری که در ملأ عام تظاهر به روزه خواری کرده بودند، خبر داد و گفت: خودروی ۴۹ تن از این رانندگان که به تذکرات بی توجه بودند، نیز توقیف و روانه پارکینگ شد.

پلمپ پنج واحد صنفی در کوهدشت
همزمان به گزارش تسنیم، عباس دولتشاهی، فرمانده انتظامی شهرستان کوهدشت از برخورد پلیس با مصادیق روزه‌خواری در این شهرستان خبر داد و گفت: ۵ واحد صنفی متخلف در طرح برخورد با روزه‌خواری پلمب شد.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از افرادی که مورد تذکر پلیس واقع شده‌اند مسافر بوده‌اند، گفت: سرکشی مداوم از واحدهای صنفی در حال اجراست، با آغاز ماه رمضان نظارت بر صنوف تشدید شد و در این راستا تعداد پنج واحد صنفی و یک کافی‌شاپ به‌دلیل اقدام به روزه‌خواری پلمب شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان کوهدشت با تأکید بر اینکه فعالان در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل رانندگان تاکسی و اتوبوس به مسافران اجازه روزه‌خواری در داخل خودرو ندهند، گفت: ۳ دستگاه خودرو که به‌صورت سیار در سطح شهر کوهدشت اقدام به اغذیه‌فروشی کرده بودند توقیف و راهی پارکینگ شدند.

روزه گرفتن در ماه رمضان از واجبات مسلمانان است ولی طبق احکام اسلام بر افرادی مانند غیر مسلمانان کودکان، بیماران و مسافران واجب نیست. با این وجود به دستور پلیس در ماه رمضان اغلب رستوران‌ها در طول روز تعطیل می‌شود و شهروندان حتی مجاز به غذا خوردن در پارک و خودرو شخصی نیز نیستند.

در قوانین ایران غذا خوردن در ماه رمضان صراحتا جرم‌انگاری نشده است، اگرچه ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «تظاهر به عمل حرام» را جرم انگاشته است بنا به این ماده، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر «تظاهر به عمل حرامی» نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به‌حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.



abdolali May 24, 2019 10:20 AM

خواسته و یا ناخواسته شاشیدم به احکام اسلام،چه معمولی و چه مترقی اش؛چه خشنش و چه رحمانی اش؛

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: