آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 24 آبان ماه 1399 = 14-11 2020

ابزارهای قانونی دونالد ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات

در پی تشدید تنش‌ها بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرفداران ترامپ قصد دارند امروز شنبه در واشنگتن تظاهرات کنند.

تجمع حامیان ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات، «راه‌پیمایی میلیونی آمریکا را دوباره عالی کن» نام گذاری شده است و گفته می‌شود از مرکز شهر واشنگتن تا دیوان عالی آمریکا انجام خواهد شد.

ترامپ در پیامی در توییتر حمایت طرفدارانش را دلگرم کننده توصیف کرد و نوشت: دیدن تمامی این حمایت‌های فوق‌العاده دلگرم کننده است به خصوص راهپیمایی‌های خودجوشی که در تمامی کشور برپا هستند از جمله راهپیمایی بزرگی که روز شنبه در واشنگتن برگزار می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه نوشت: ممکن است که حتی تلاش کنم در آنجا توقفی کرده و سلامی بدهم.

ترامپ در ادامه پیام توییتری خود بار دیگر موضعش درباره تقلب در انتخابات را تکرار کرد.

در همین حال یک تحلیلگر شبکه خبری سی ان ان گفت: واقعیت وحشتناک این است که سازوکار‌های قانونی در آمریکا برای باقی ماندن دونالد ترامپ در کاخ سفید وجود دارد.

سوال اصلی این است که ترامپ و مشاورانش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، چه ابزارهای قانونی در اختیار دارند؟ راه نخست برای تغییر نتیجه کنونی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مراجعه ستاد انتخاباتی ترامپ به قوه قضاییه آمریکا است. به عبارت دیگر، ترامپ برای این که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال جاری را به نفع خود تغییر دهد، باید در محاکم قضایی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

در حال حاضر، وکلای تیم ترامپ درچند ایالت شکایاتی را مطرح کرده‌اند که طیف وسیعی از موضوعات را از شیوه دریافت و شمارش آرای پستی تا نحوه شمارش آرای حضوری و چگونگی حضور ناظران خود در پای صندوق‌های رای و شمارش آرا در بر می‌گیرد.

با این حال، حتی اگر برخی از شکایات مطرح شده از سوی وکلای ترامپ مورد پذیرش محاکم ایالتی و دیوان عالی فدرال قرار گیرد، به نظر نمی‌رسد نتیجه نهایی انتخابات به ضرر جو بایدن تغییر کند؛ زیرا در برخی از ایالت‌ها، فاصله دو نامزد چند ده هزار رای است و ابطال این اندازه از آرا، بسیار دور از انتظار خواهد بود. از این رو، انتظار نمی‌رود مراجعه به قوه قضاییه، برای حفظ قدرت توسط رئیس قوه مجریه آمریکا، چندان گره گشا نخواهد بود.

اما اگر به هر دلیلی ترامپ در دادگاه‌ها نتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد، احتمالا به مسیر دوم یعنی کشاندن انتخاب ریاست جمهوری توسط مجلس نمایندگان روی خواهد آورد. بر اساس قانون اساسی آمریکا، هرگاه هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند حداقل آرای لازم اعضای الکترال کالج را که در حال حاضر 270 رای است، کسب کنند این وظیفه برعهده مجلس نمایندگان قرار می‌گیرد.

در این مرحله و برای انتخاب رئیس جمهوری، هر ایالت در مجلس نمایندگان فقط یک رای خواهد داشت و رای هر ایالت هم بعد از رای‌گیری میان اعضای همان ایالت نزد مجلس نمایندگان ایالات متحده تعیین می‌شود.

به عبارت دیگر، فقط کافی است که یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری موفق شود رای 26 ایالت را کسب کند تا به کاخ سفید راه یابد. با توجه به این که اعضای الکترال کالج روز 14 دسامبر آرای خود را برای تعیین رئیس جمهوری بعدی آمریکا بر روی برگه‌هایی می نویسند و پاکت‌های مهر و موم شده را به مقر کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی ارسال می‌کنند، ترامپ قادر خواهد بود با ادامه جنجال بر سر نتایج آرای مردمی در برخی از ایالت‌ها، تعداد آرا الکترال کالج بایدن را به کمتر از 270 رای کاهش دهد.

در این سناریو، ممکن است مجالس ایالتی در برخی از ایالت‌های جمهوریخواه که بایدن در آنان پیروز شده است، به بهانه شائبه تقلب در انتخابات، از معرفی اعضای الکترال کالج خود، چشم‌پوشی کنند و اجازه رای دادن به آنان را ندهند. در این صورت، موضوع تعیین تکلیف نهایی انتخابات 2020 به مجلس نمایندگان ارجاع داده می‌شود.

از آن جا که موضوع انتخابات 2020 به مساله ای به شدت حیثیتی برای جریان‌های سیاسی آمریکا بدل شده است و از سوی برخی جمهوریخواهان، شکست ترامپ به منزله نابودی کشور و از دست رفتن ایمان و هویت آمریکایی قلمداد می‌شود، انتظار می‌رود اعضای جمهوریخواه مجالس ایالتی در نهایت به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که شکست ترامپ حاصل نیاید.

از این رو شاید بی‌دلیل نیست که ترامپ و برخی از نزدیکان وی همچون مایک پمپئو با اطمینان خاطر کامل، از پیروزی سخن می‌گویند و حتی حاضر نیستند به موضوع انتقال مسالمت‌آمیز قدرت فکر کنند.



داریوش November 4, 2020 10:31 PM

باند جیمی کارتر هم مانند غارت الله ها در دزدی رای مردم مهارت زیادی دارند،حالا باید دید کی معلم کی بوده

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرام November 5, 2020 02:18 AM

ترامپ بازنده انتخابات است و جر زدن وی راه بجائی نخواهد برد و حل مشگل ایران به انتخاب ترامپ یا بایدن ربطی ندارد و تا زمانی که ملت آستین ها را بالا نزنند و این نکبت اسلامی را به چاه جمکران نیدازند روزی خوش نخواهند داشت۔

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو November 5, 2020 03:25 AM

اگر اشتباه نکنم امکان اینکه هیچکدام 270 رای الکترال نیاورند نیست یا احتمالش بینهایت کم است چون کلا 538 رای الکترال وجود دارد یعنی هر کاندیدا باید 269 رای دقیقا بیاورد که بعید است

گزارش یا اعتراض به این نظر


قرن21 November 5, 2020 11:54 AM

آمریکا مدتهاست دیگر رهبر جهان نیست
واین عنوان از لحاظ اقتصادی به چین
نظامی به روسيه و
سیاسی هم به آخوندها رسیده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


فرزاد November 11, 2020 03:55 PM

ترامپ برای 4 سال دوم با رئیس جمهور خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 11, 2020 03:58 PM

آنچه بدیهی مینمایداینستکه تاامروزوکلای ترامپ و خود اوصحبت از تخلفات گسترده کرده بودندولی اسنادومدارکی رابه عرصه اجتماعی وافکار عمومی ایالات متحده آمریکاوجهانیان ارائه نکرده بودند حال اگرترامپ مدارک تخلفات، و ادله های محکمه پسندی را درگفتگوی خودبا فاکس نیوزارائه نماید، قطعا"سیلی محکمی برصورت مافیای قدرت سیاسی درآمریکا، وجمهوریخواهانی خواهدنواخت که درانتخابات3 نوامبرپشت هم حزبی خودشان را رها کردندو حمایت شان رامعطوف به جوبایدن نموده بودند ترامپ شیردل داردکاری رامیکند که شایددرتاریخ آمریکا بی سابقه بوده است حداقل درطی50 سال گذشته سابقه نداشته است زیبائی بیشتر کارآنجاست که مردم آمریکا دریابندمافیای قدرت ورسانه های وابسته به انهادرکشورشان تا چه اندازه فریبکارو دروغپردازبوده اند واین یک امتیاز تاریخی برای ترامپ خواهدبود که امیدواریم چنین باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


علیرضا توحیدلو November 12, 2020 07:16 AM

اگر ترامپ بتواند در دادگاه تقلّبهای انتخاباتی را ثابت کند؛ نه تنها ناپلئون آمریکا خواهد شد؛ بلکه همهٔ گلوبالیستهای آمریکا بگور سپرده میشوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 14, 2020 04:04 PM

فرید زکریا در سی ان ان تحلیل بسیار خوبی را ارائه کرده است که میتواند امیدواری ترامپ ومایک پمپئو را معنا ببخشد این برنامه بصورت زیر نویس شده در اینستا گرام منتشر شده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: