آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 تیر ماه 1398 = 23-06 2019

بازداشتها؛ نامه فعال دانشجويی: سکوت نکنیم

نامه پریسا رفیعی فعال دانشجویی در خصوص شرایط بازداشت فعالان سیاسی: “سکوت نکنیم”

پریسا رفیعی، فعال دانشجویی و دانشجوی رشته عکاسی که شهریور ۹۷ از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال زندان محکوم شده‌‌، در خصوص شرایط بازداشت فعالان سیاسی در ایران نامه‌ای سرگشاده نوشت.

این فعال دانشجویی در نامه‌اش به موج بازداشت‌های دی‌ماه ۹۶ اشاره می‌کند که طی آن صدها دانشجو، ده‌ها فعال صنفی و کنشگران عرصه آموزش رایگان را به مجازات‌های حبس و شلاق محکوم شدند.

نامه سرگشاده پریسا رفیعی، فعال دانشجویی را بخوانید:

امروز قریب به یکسال و نیم از موج بازداشت‌های دی ماه ۹۶ که صدها دانشجو، ده ها فعال صنفی دانشجویی و کنشگران عرصه آموزش رایگان را به مجازات‌های حبس و شلاق محکوم ساخت می گذرد. علیرغم آنکه صدای دادخواهی فعالان مستقل دانشجویی همچنان به گوش می رسد، قوای سرکوب ذره ای از فشار حملات خود نکاسته است. این نامه در حالی نوشته می شود که طی هفته گذشته شاهد انتقال مرضیه امیری، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به بازداشتگاهی نامعلوم بوده ایم و دوستان و نزدیکان او بارها اعلام کردند اطلاعی از محل نگهداری و شرایط عمومی وی ندارند. تصمیم به نوشتن این نامه را در شرایطی می گیرم که می‌دانم غالبا بازگویی چنین تجربیاتی چه فشارهایی را میتواند متوجه افشاگران آن سازد و چه تاثیراتی ممکن است در روند رسیدگی پرونده و محکومیت صادره برای آنان داشته باشد. اما اهمیت دفاع از ساحت حقوق انسانی ما را وامیدارد در برابر چنین شرایطی که نه تنها بر دوستان دانشجو و خبرنگارمان، بلکه روزانه بر هزاران متهم سیاسی محبوس در زندان های ایران نیز اعمال می شود، سکوت نکنیم. وضعیتی که محدودیت های فراوان و خطرآفرین، مصلحت سنجی ها و احتمال ادامه و تشدید سرکوب، همواره مانعی بر سر راه افشا، علنی سازی و بازگویی گسترده تجربیات بازداشت شدگان و اطرافیان آنان بوده است.

پریسا رفیعی، فعال دانشجویی اهل زنجان که در اسفندماه ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۲ روز با تامین وثیقه آزاد شده بود، طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به هفت سال حبس محکوم شد.

این دانشجوی ۲۲ ساله اهل زنجان، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” مجموعا به تحمل ۷ سال حبس محکوم شد.

پریسا رفیعی روز ششم اسفند ۹۶ از سوی ماموران وزارت اطلاعات روبروی دانشگاه تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده بود که این فعال صنفی در مدت ۲۳ روز بازداشتش در سلول انفرادی نگهداری می شد.

سلطان علی رفیعی پدر پریسا رفیعی در روز هشتم بازداشت دخترش در صفحه اینستاگرامش نوشته بود که “حقوق دخترش به دلیل عدم همکاری با ماموران امنیتی نادیده گرفته شده.”

این فعال دانشجویی روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات طی روزهای نهم تا چهاردهم دی ماه ۹۶، بیش از چهل تن از دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی را در سراسر کشور بازداشت کرده‌اند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوران مبارزات انتخاباتی اش گفت قرار است دانشگاه را به جای امنیتی کردن، برای استاد و دانشجو امن کند، روحانی در مراسم معرفی وزیر آموزش و پرورش جدیدش به مجلس در هفتم آبان ۱۳۹۶ نیز دوباره بر دانشگاه امن به جای دانشگاه امنیتی تاکید کرد و گفت:‌«هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رییس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: