آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 بهمن ماه 1399 = 04-02 2021

بودجه سال ۱۴۰۰ رژیم ملاها؛ رنگی بالاتر از سیاهی

منصور امان

بودجه ۱۴۰۰؛ مدار تازه اقتصاد فلاکت

رد بودجه سال آینده از سوی مجلس مُلاها را می توان اعتراف رسمی رژیم ج.ا به فرو رفتن در بُحران دانست؛ وضعیتی که اگرچه برای همگان آشکار است، دستگاه حاکم ولی با تمام توان آن را انکار و انرژی زیادی را خرج عادی جلوه دادن اوضاع خود و کشور می کند. فلج شدن نظام بودجه اما فقط ناشی از پیامدهای همه گیری بُحران اقتصادی نیست، بلکه دارای سویه های سیاسی نیرومندی نیز هست.

شدت و ضعف کشمکش سالانه بهره برندگان از ثروت و قُدرت بر سر بودجه، همخوانی مُطلقی با کم و زیادی منابعی دارد که برای تقسیم و غارت موجود است. هرگاه مُنحنی درآمدهای ارزی و رانتهای حُکومتی بالا یا رو به بالا باشد، جدال گرد آن نیز خفیف و سطحی است. برعکس، زمانی که مسیر پول بادآورده را توفان تحریم و تنش خارجی تغییر بدهد، شیپور جنگ تقسیم هم در اُردوگاه های غنیمت خواهان به صدا درمی آید.

از این رو، سازگار با نتایج فاجعه بار "تحریمهای حداکثری" برای خزانه حاکمیت، پیش بینی پذیر بود که نزاع بودجه ای باندها در سال جاری شدت و دامنه تازه ای بگیرد. گوشه ای از این تنگنا را آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، برای دفع حمله رقیبان حریص و دفاع از قلمرو باند خویش یادآور شده. وی به مجلس "اُصولگرا" شکوه کرده: "درآمد چند صد هزار میلیاردی به چند دلار رسیده."

واقعیتی که این کارگُزار حُکومتی به زبان آورده، همان عاملی است که سند بودجه ۱۴۰۰ را به میدان جنگ تقسیم بدل کرده، "نظام" را از تعیین تکلیف در این باره ناتوان ساخته و سر آخر دروازه جدالهای سخت آینده را گشوده است.

در این میان گردوخاکهای عوامفریبانه ای که پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش رقم بودجه و افزایش یارانه نقدی به پا شده، فقط یک هدف را تعقیب می کند و آن چُماق تراشیدن برای سر حریف است.

ناشیگری مجلس "اُصولگرا" در انتخاب این محورها برای زیر فشار گذاشتن باند میانه حُکومت، یک علت اصلی شکست آن در مرحله اول این جدال بود. برای مثال برخورداری از رانت ارز دولتی، یک امر فرا جناحی در رژیم ولایت فقیه است. سالانه میلیاردها دُلار زیر عُنوان "ارز ترجیحی" بین باندهای گوناگون حُکومتی که به عُنوان صادرکننده، واردکننده، واسطه و جُز آن بازار را در دست دارند، تقسیم می شود.

آقای نادران، رییس کُمیسیون تلفیق مجلس رقم این رانت را در "سالهای اخیر" پنجاه میلیارد دُلار عُنوان کرده است. از سوی دیگر، حجم نه چندان کوچکی از خروج سرمایه از کشور از همین منبع تامین می شود. به اعتراف پایوران دستگاه حاکم، بین سالهای ۹۷ و ۹۸ رقمی بین ۱۷ تا ۲۷ میلیارد دُلار ارز رانتی به خارج کشور مُنتقل شده.

نیاز به یادآوری نیست که با نگاه به این میزان هنگُفت از ثروت رایگان، هیچیک از اجزای حاکمیت و به ویژه "اُصول گرایان" باند آقای خامنه ای تا زمانیکه منبع جانشینی ایجاد نشده باشد، نفعی در تک نرخی کردن ارز ندارند و تیر پاسدار قالیباف مسیر دیگری جُز کمانه کردن به عقب نداشت.

تنگ شدن کیسه غنایم حاکمان کشور فقط به مفهوم تشدید درگیری در "بالا" نیست. این امر پرده احتیاط آنها در دست درازی به جیب و سُفره مردُم را دریده تر خواهد کرد و اقتصاد فلاکت را به مدار بالاتری فراز می دهد. تحت رژیم ج.ا بالاتر از سیاهی همیشه رنگ دیگری هست.



اردلان February 4, 2021 09:29 AM

تنها شاید 10% بودجه تصویبی دولتهای فرمایشی رژیم صرف امور عادی و اجتماعی کشور گردد!
بطور حتم 90% بودجه دولت صرف هزینه های تجومی سازمانها و نهادهای انگل گونه و تروریستی چه در داخل و خارج از کشور با یدک کشی اسامی عسلامی تحت نظر خامنه ای ضحاک و سپاه اهریمنی پاسداران بلعیده میشود!

گزارش یا اعتراض به این نظر


برجام به گوه رفت February 4, 2021 10:55 AM

دارن ایران رو غارت میکنن حتی اگه بتونن آجر ساختمانها رو هم بفروشن میفروشن خدا پدر چنگیز خان مغول رو بیامورزه اینا تخم شیطان هستن و رحم و مروت ندارن نماز و روزه به دروغ میخونن و میگیرن ریاکارترین قوم در جهان هستن آدمکشی رو با اسم اسلام توجیه میکنن اگه ترامپ انتخاب میشد استخوان‌های آخوندا رو خرد و خمیر میکرد حیف حیف از مرد بزرگی مثل ترامپ مردم آمریکا گول خوردن و بعدها خواهند فهمید که ترامپ یه فرشته بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو February 4, 2021 11:22 AM

جناب امان، بله تنظیم و ارائه بودجه به مجلس معنا و مفهومی بجز تقسیم و چگونگی روند دزدی و چپاول غنائم بدست آمده از سرمایه ها و منابع ملی مردم توسط یک حکومت اشغالگر در لباس مذهبی و ایدئولوژی قرون وسطائی ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو February 4, 2021 05:31 PM

برطبق آمارهای رسمیی درآمد فقط ازفروش نفت ایران دردوران هشت ساله رئیس جمهورنمائی احمدی نژاد چندین برابر درآمد فروش نفت درتمامی دوران حکومت بوده است واحمدی نژاد با این کلان درآمدبادآورده نفتی چه کرد؟ برطبق اسنادها بیش از600میلیاردردلارآزآن همچنان مفقود است که احمدی نژاد و اصلوگرایانش و سپاه تاکنون حاضرنشدند دراین مورد پاسخگوباشند میلیاردها دلار به ونزوئلا برای پرکردن چاوزوفک و فامیل هایش و ساختمان یازی سپاه درونزوئلا که محو شدند ومیلیاردها دلار هم برای عراق وسوریه ولبنان وبرای خشنودی پوتین صرف خرید موشک ها و جنگ افزارهای روسی ومیلیاردها دلار هم برای خشنودی و حمایت اتحادیه اروپا وچین دراروپا وچین سرمایه گذاری شد وآنهم صرف نظر ازمیلیونهادلاری که آقازاده ها وشرکاء و لابی ها به کاناداوامریکا بردندکه انکاراصلوگرهائی أران زمان وجود نداشته است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: