آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 تیر ماه 1398 = 06-07 2019

سبد هزینه معیشت در تهران ۶.۵میلیون شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه معیشت یک خانوار کارگری 3.3نفره در تهران به 6میلیون و 482هزار تومان رسیده که بخش عمده آن ناشی از رشد شدید تورم در گروه خوراکی و آشامیدنی و هزینه مسکن بوده است.
س
روزنامه همشهری: قریبا یک سال از زمانی که تشکل‌های کارگری با ارسال نامه‌ای به شورای‌عالی کار، جبران هزینه‌های تحمیل شده به معیشت کارگران را خواستار شدند می‌گذرد و حالا در آستانه سالگرد این اقدام، دوباره مراحل قبلی را تکرار کرده‌اند تا شاید راهی برای رفع تنگنای معیشتی کارگران گشوده شود. درخواست قبلی کارگران برای جبران هزینه‌های معیشت، به‌واسطه تغییر و تحولات وزارت کار عملا در سایه برگزار نشدن جلسات شورای‌عالی به‌جایی نرسید و عاقبت با مانور دولت در توزیع کالاهای اساسی و افزایش دستمزد سالانه کارگران بر مبنای فرمول 400هزار تومان به‌اضافه 13درصد کلا به فراموشی سپرده شد؛ اما اکنون براساس آمارهایی که کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار کشور از هزینه معیشت در شهر تهران استخراج کرده، وخامت اوضاع به‌جایی رسیده که هرگونه بی‌توجهی به روند رو به رشد تنگنای معیشتی بر قشر حقوق‌بگیر می‌تواند به یک بحران تمام‌عیار برای طبقات فقیر و متوسط جامعه تبدیل شود.

هزینه معیشت در تهران
نماینده کارگران شورای‌عالی کار می‌گوید: اواخر سال گذشته در جریان مذاکرات مزدی، شرکای اجتماعی روی میانگین کشوری هزینه معیشت به توافق رسیدند و رقم 3میلیون و 759هزار و 262تومانی برای معیشت یک خانوار 3.3نفره کارگری در هفته چهارم دی‌ماه 97را تأیید کردند. علی خدایی در گفت‌وگو با همشهری، توافق جدید برای به‌روزرسانی این رقم را نیازمند تأیید هر 3 طرف کارگری، کارفرمایی و دولت می‌داند و می‌افزاید: با وجود این، بررسی‌های اخیر کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار کشور نشان می‌دهد هزینه معیشت یک خانوار کارگری 3.3نفره در شهر تهران به 6میلیون و 482هزار و 215تومان تا انتهای اردیبهشت‌ماه رسیده که بخش عمده آن ناشی از رشد شدید تورم در گروه خوراکی و آشامیدنی و هزینه مسکن بوده است.او با تأکید بر اینکه از دی‌ماه پارسال تاکنون افزایش نرخ تورم خصوصا در مورد خوراکی، آشامیدنی و مسکن شیب زیادی داشته است، تصریح می‌کند: شاید ازنظر بسیاری از کسانی که با درد جامعه کارگری و اقشار کم‌درآمد بیگانه هستند، رشد چند صد درصدی قیمت اقلامی مانند سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و... از دی‌ماه پارسال تاکنون اتفاق چندان بااهمیتی نباشد اما متأسفانه این اقلام قوت غالب بخش قابل‌تأملی از خانوارهای کشور را تشکیل می‌دهد و گرانی آنها به ناترازی بودجه این خانوارها دامن می‌زند.



فریبرز July 6, 2019 01:33 PM

بخاطر دارم که در زمان شاه فقید مردم بخاطر یک قران اضافه شدن قیمت بنزین تمام اتوبوسهای شرکت واحد را آتش کشیدند! ! آنهمه شجاعت چه شد؟!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: