آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 تیر ماه 1400 = 05-07 2021

دادگاه دو دانشجوی نخبه، ۴۴۹ روز پس از بازداشت موقت

روزنامه اعتماد نوشت:۲۲ فروردین ۹۹ بود که امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند و سرنوشت‌شان حداقل تا امروز متفاوت از آنچه تصور می‌کردند، رقم خورد.

خبر اولیه که منتشر شد حکایت از آن داشت که علی یونسی که برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۱۳۹۶ است، بدون اعلام دلیل دستگیری، توسط ماموران بازداشت شد. همچنین ماموران امنیتی امیرحسین مرادی که او هم دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۶ است را هم بازداشت کردند.

در بحبوحه سوالات بسیاری که افکار عمومی درگیر چرایی بازداشت این دو دانشجوی نخبه بود ، سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری خود بدون نام بردن از این دو دانشجو، جرم آنها را ارتباط با ضدانقلاب اعلام کرد و در حالی که هنوز دادگاهی برای آنها تشکیل نشده بود، اعلام کرد که آنها تحت تعلیمات گروهک منافقین به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و یکسری اقدامات ایذایی هم انجام داده بودند.

گفته‌های اسماعیلی که گفته بود در بازرسی از منازل این دو دانشجو اقلام انفجاری کشف شده است، بلافاصله از سوی خانواده علی یونسی رد شد. با این وجود اما بازداشت موقت چندین ماهه این افراد ادامه داشت تا در تیر ماه ۹۶ خبر عجیب دیگری منتشر شد. خبری که گواه از آن داشت که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از هر تشکل دانشجویی و شورای صنفی، چند نفر از اساتید و مقامات دانشگاه، یک نماینده از بنیاد ملی نخبگان، معاون امنیتی دادستان، بازپرس پرونده، یک کارشناس امنیتی و دو دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه یعنی امیرحسین مرادی و علی یونسی برگزار شده است.

جلسه‌ای که نمونه آن سابقه نداشت و در محل کاخ دادگستری و دادسرای عمومی برگزار شد و در آن اتهامات این دو دانشجو مطرح شده و آنها از سوی نمایندگان دانشجویی، اساتید حاضر و نمایندگان قوه قضاییه مورد سوال قرار گرفتند. بنا بر آنچه حاضرین در این جلسه گفتند، پیش از ورود دو دانشجوی بازداشتی برای دیگر حاضران دو ویدیو از یک انفجار پخش شد که در هیچ‌یک از آنها چهره‌ای مشخص نبوده و معلوم نشده چه کسی یا کسانی در آن حضور دارند.

این اتفاق با واکنش جدی فعالان دانشجویی، جامعه حقوقی و خانواده زندانیان مواجه شد اما حتی برگزاری این جلسه هم تغییری در وضعیت این دو نفر ایجاد نکرد و امیرحسین مرادی و علی یونسی همچنان در بازداشت «موقت» ماندند.

نهایتا وکیل علی یونسی خبر داد که توانسته با این دانشجوی زندانی دیدار و گفت‌وگو کند. مصطفی نیلی، در گفت‌وگو با کانال خبری «امتداد» با ارایه این توضیح که موکلین آنها، دو جوان ۲۰ ساله‌اند که (در زمان دیدار) قریب به ۱۴ ماه است در بند امنیتی ۲۰۹ -۶۰ روز اول بازداشت به صورت جداگانه و انفرادی- با محدودیت در هواخوری و دسترسی به تلفن و شرایط ویژه هستند، تاکید کرده بود که «ملاقاتی ۲۰ دقیقه‌ای بین وکیل و موکل جهت تنظیم لایحه دفاعیه و ارایه دفاع مناسب در دادگاه کافی نیست و نگهداری ایشان در بند امنیتی ۲۰۹ اوین به صعوبت این امر افزوده است.

درنهایت بالاخره روز شنبه درحالی که ۴۴۹ روز از بازداشت این دو دانشجوی نخبه می‌گذشت، جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده آنها در دادگاه انقلاب برگزار شد.


جزئیات تکمیلی از جلسه دادگاه

به گزارش خبرگزاری هرانا، مصطفی نیلی وکیل دادگستری در گفتگو با امتداد جزئیات بیشتری از جلسه رسیدگی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین مرادی ارائه داد.

وی در تشریح جزئیات بیشتر این جلسه عنوان کرد: افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، عناوین اتهامی علی یونسی و امیرحسین مرادی است که هر دو متهم پرونده، تمامی اتهامات را رد کرده اند.

نیلی در این خصوص افزود: بعلاوه طی جلسه رسیدگی، تقاضای تبدیل قرار یا در غیر این‌ صورت، انتقال موکلین از بند امنیتی ۲۰۹ به بندعمومی را مطرح کردیم که قاضی در پاسخ عنوان کرد که پس از بررسی در این خصوص نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دفاعیات آخر از متهمین اخذ نشده است، ادامه داد: ادامه رسیدگی به اتهامات این دانشجویان بازداشتی به جلسات بعد موکول شده است.



قاسم April 21, 2020 11:21 PM

فردا هم شاهد خروج این افراد نخبه خواهیم بود و شعار مضحک تعهد بهتر از تخصص است را میدهیم چهل سال کارتان همین بوده مملکت را از مغزها تهی کردید جز تعدادی کم هر که را می بینیم خرافه پرست و بیسواد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی April 22, 2020 02:23 PM

اینگونه اقدامات سبعانه نشان میدهد که جمهوری اسلامی در یک وحشت بزرگ بسر میبرد همانطوریکه حسن روحانی امروز بدان اشاره کرده بود از هر گوشه نظام ولایت وقیح یک ساز ناکوک از سوی خودیها در حال نواختن است این نواختن را باید موسیقی مرگ رژیم ارزیابی کنیم خشو ملت ایران از حد متعارف فزونی یافته وهر روز این بمب 80 میلیونی بیشتر از روز قبل آماده ترکیدن وانفجار و انهدام نظام ولایت وقیه است در این میان هنوز مشخص نیست که مدعیان برون مرزی اپوزیسیون منهای تعدادی انگشت شمار ودلسوز دارند چه میکنند ومنتظر کدام چراغ سبز هستند؟ چراغ سبز اپوزیسیون در آبان ماه داده شد، اما گویا اپوزیسیون خارج نشین نیازمند یک غربالگری وسیع ویک افشاگری گسترده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی April 26, 2020 02:58 PM

چگونه میتوان انتظار داشت که جامعه فردائی این سرزمین وآینده تاریک جوانان این کشور در پرتو نادانی ها و حماقتها و وحشیگری های چنین رژیم ددمنشی به روشنائی حرکت نماید؟؟؟؟؟ بطور قطع فردا که علی از زندان بیرون بیاد در سه سوت بهترین دانشگاههای دنیا پذیراشان خواهند بود پس برای رسیدن به روشنائی باید براین تیرگی تاریخی غلبه کنیم پیش بسوی براندازی رژیم جهل و جنون اسلامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی May 5, 2020 03:03 PM

جمهوری ولایت فقیه آنقدروقیح وبی آبروشده است که هرروزدر لجنزارخودساخته خودش بیشتر فرومیرود چگونه متصوراست که دو دانشجوی المپیادی که با یک اشاره میتوانند بورسیه و پذیرش معتبرترین دانشگاههای دنیا رادریافت کنند با مواد منفجره واقدامات خرابکارانه ارتباطی داشته باشند؟ یاوه گوئی وچرندیات اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه آنقدرمضحک وبی محتوا بودکه دراخبارحتی ازعنوان کردن اسامی این دو دانشجو پرهیز نمود چون میدانست با تف ولعنت حتی مذهبیون غیر حکومتی مواجه میشود دو دانشجوئی که مثل پسر محمد نوریزاد در حرکت اعتراضی موشک زدن به هواپیمای اوکراینی شرکت کرده بودند وفریادی حق طلبانه وضد تروریستی از جنس موشک زدن عمدی به هواپیمای مسافری سر داده بودند شنیده ها حاکیست که به پسر محمد نوری زاد هم 3 سال ونیم زندان داده اند! برای چه؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


setareh May 6, 2020 12:10 PM

این ولایت خونخوار،بعلت آگاهی ازاوج نفرت اقشارمختلف مردم نسبت به کلّ موجودیتش،امروزبیشترازهرروزدیگر،اساساًهرجوان این سرزمین رادشمن بالقوۀ خودمیداند!
ازدیداین لقمه درخون جوانان زده،صِرفِ جوان بودن،وبیشترازآن باهوش وسختکوش وفهیم بودن بزرگترین جُرم بالقوۀممکن است!
پس اول یکی یکی دستگیر میکنند،وروح وروان وتن های پاک را مجروح وپرُدردوشکنج،وبعدپرونده های سفیدنانوشتۀفردا!راباعلت ودلیل وحشت خودازآیندۀ پرمکافات حکومت جُورشان،پُرکرده وپرونده سازی میکنند!بخیال علیلشان،اینطورمییخواهندامری راکه بنابرذهن وحشتزده شان ممکن است"وشایدولابد"درآینده اتفاق بیفتد!ازقبل سرکوب ونابودکنند!اوج وحشت این جنایتکارن ازآیندۀ سیاه محتومشان را میبینید!
این دستگیریهای جنایتکارانۀ بیدلیل،فقط نشانۀ اوج وحشت این جانیان ازشرایط انفجاری جامعه وشعله های خشم مردم اسیرایران است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو(آئینه) September 7, 2020 01:00 PM

ای خامنه ای ز دست تو صد فریاد
تو آیت شیطانی و او را استاد
ای دشمن آزادی و انسانیت
جورثومه ای همچو تو که دارد در یاد
لعنت بتو ای دزد چپاولگر پست
دست همه را بسته ای اندر افساد
با کولبر و کارگر و با فقرا
در ضدیت و شرم نداری ز عناد
از چیست که اینهمه بخود میبالی
ای بی خبر از دین و خدا ننگت باد
هر ابله و احمقی وکیل است وزیر
فرهیختگان گوشه زندان، جلاد
هشدار که این آتش بیدادگری
در خرمن این ملت بیدار افتاد
آئینه هر آئینه عیان می بیند
طوفان دهد این کاخ ذلالت بر باد
خسرو (آئینه)

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی September 8, 2020 01:31 AM

آخه نه اینکه اعترافات قبلی که از امثال اسماعیل بخشی و سپیده قلیان گرفتند کارساز بوده برای همین دارن قسمتهای بعدی سریال آبکی شون رو میسازن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


شاپور September 11, 2020 06:57 PM

طبیعتاً نه تنها افراد نخبه بلکه کلیه متخصصان و باسوادان در تمام دنیا دارای منطق و عقاید قابل قبولند گوش این افراد به مزخرفات و هجویات بدهکار نیست
و صد البته که پایه فکری فرقه شیعه از مزخرفات هم گذشته و این دو باهم در یک جواب جای نمیگیرند
اکنون که فرقه تبهکار اسلامی برای طنابهای خود بدنبال گردن میگردد، چه گردنی بهتر از صفوف اول مخالفانش
اینان برای زنده ماندن، تا آخرین نفر ایرانی را خواهند کشت ایرانی باید متوجه این حقیقت وحشتناک بشود تا فکری بحال خود بکند
از ابتدای تاریخ احمق ها از عاقلان متنفر بوده اند و بالعکس

گزارش یا اعتراض به این نظر


پرچم من شیر و خورشید September 12, 2020 03:07 AM

والله خطر اعدام حیوانات و گیاهان ایران رو هم تهدید میکنه!اگه ایرانی باشی و حرف حقی بزنی که احساس خطر کنن مثل امثال فرخزاد و بختیار و غیره تا خود دموکراسی دنبالت میان تا قصابیت کنن و یه جوری فجیع بکشن که همه رو بترسونن فقط نمیدونم اینا در جریان نیستند که کل دنیا رو نمیشه خفه کرد و تهدید و سرکوب یا نه؟اینا رو توهم برداشته که میتونن توی انتخاب رئیس جمهور آمریکا هم دخالت کنن و از جمعیت دو سه میلیون نفری مزدورانشون کمپین ضد ترامپ راه بندازن!خب دیگه دیکتاتوریها تمامیت خواه هستن ولی ج ا مثل چین اربابش همه چیز خوار هست و میخواد کل دنیا رو به سلطه دربیاره!باید دید عاقبتشون بعد از اینهمه هارت و پورت چی میشه؟ قرار هست حکومتشون ابدی و زوال ناپذیر بشه یا مثل قانون دنیا بعد از تموم شدن تاریخ انقضا به فاضلاب تاریخ میرن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام May 14, 2021 02:09 PM

استادان دانشگاه های ما هم یکی از یکی تر التماس به رژیم هم شد کار ای مثلا اساتید؟ اعتصاب کنید دانشگاه ها را تعطیل کنید وحشت به دل این تخم تازیها بیاندازید تا دیگر از این غلطها نکنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران فردا May 14, 2021 04:28 PM

نسخه ای که این فرقه تبه کار شیعه برای ملت ایران پیچیده : نخبه ‌ها و اذادی خواهان را مجبور به ترک کردن وطن ویا بزندان انداختن و عقب افتادگان و ارازل اوباش و چاقو کشان را سردار و مسلح به کالاشنیکف کردن

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار May 14, 2021 05:07 PM

یکی دیگر از بدبختی‌های ما ایرانیان در چهل و دو سال گذشته این بوده که برخی از ایرانیان هنوز که هنوز است جمهوری اسلامی را جزو آدم‌ها بحساب می آورند و انتظار هایی از جمهوری اسلامی دارند که اصلا در ماهیت جمهوری اسلامی نمی گنجد و از جمهوری اسلامی بر نمی آید *

این استادان دانشگاه هنوز نفهمیده‌ا‌ند که با جمهوری اسلامی نمی شود گفتمان انسانی برقرار کرد و انتظار انسانی از آن داشت * در جمهوری اسلامی این دو جوان مرتکب سه جرم بزرگ شده‌ا‌ند *

جرم اول دانشجو بودن آنها است، جرم دوم نخبه بودن آنها است و جرم سوم سنگین تر و بزرگتر ایرانی بودن آنها است * نتیجه اینکه این رژیم هیچ فریادی را هرگز نخواهد شنید *

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو July 5, 2021 11:04 AM

آب از سر گذشته باید هجوم آورد و درهای زندانها را شکست و همه زندانیان را آزاد کرد مطمئن باشید شاید بیشتر از 90 درصد زندانیان غیر سیاسی هم بیگناهند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: