آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 تیر ماه 1398 = 11-07 2019

تاثیر تغییراقلیم در خاورمیانه؛ مرگبارتر از اروپا

براساس تحقیق هانسن که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تغییراقلیم تعداد اکستریم‌هایی اقلیمی در فصل تابستان‌ها را به ۷درصد کل روزها رسانده است و پیامد این موضوع در مناطق خاورمیانه و مدیترانه شدیدتر است. در این مطالعه گفته شده است که در این مناطق دما در تابستان‌ها ۲.۵ درجه بیشتر میانگین می‌شود، در ایران این میزان تابستان سال گذشته به ۱.۷ درجه رسید.

در این رابطه در این مطالعه آمده است: «دیگر دمای هر تابستان در منطقه مدیترانه و خاورمیانه گرمتر از میانگینشان است و با توجه به اینکه تابستان‌ها هم اکنون هم در این منطقه گرم هستند در آینده ادامه زندگی در این مناطق به شدت سخت می‌شود.»

مدیرکل سابق دفتر تغییراقلیم سازمان محیط زیست در این باره گفت: «از دیرباز توسعه بیابان و بیابان‌زایی در خاورمیانه وجود داشته است حالا تصور کنید که یک عامل خارجی مثل گازهای گلخانه‌ای هم این روند تسریع کند، حالا این موضوع را در کنار منطقه‌ای بگذارید که ما آن را به عنوان قاره سبز می‌شناسیم طبیعی است که منطقه اول اهمیت بیشتری به خود اختصاص می‌دهد.»

همین موضوع باعث شد تا در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ توسط موسسه ماکس پلانک منتشر شد گفته شود طبق یک سناریو بدبینانه تغییراقلیم و انتشار گازهای گلخانه‌ای مناطقی از ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا غیرقابل زندگی می‌شوند.

گرما، خاورمیانه را غیرقابل زندگی می‌کند؟‌

در بخشی از این مطالعه موسسه ماکس پلانک آمده است: «تغییر اقلیم به شکل قابل ملاحظه‌ای شرایط زندگی را در منطقه خاورمیانه بدتر می‌کند، امواج گرمایی و طوفان‌های گردوخاک می‌توانند بخشی از این مناطق را غیرقابل زندگی کنند و در نتیجه این موضوع مهاجرت افزایش پیدا می‌کند.

البته بسیاری از محققان ایرانی در همان زمان با این گفته‌ها مخالفت کردند و حتی گروهی این تحقیق را آخرالزمانی خواندند.

ناصری در این باره گفت: «باید ببینیم این حرف‌ها براساس کدام سناریو است، کدام شرایط مرزی در مدل‌ها لحاظ می‌شود در مورد قطعیت این موضوع‌ها به هیچ عنوان نمی‌شود صحبت کرد و از سویی در مورد احتمال وقوع آن هم باید با دقت زیادی صحبت کرد. به نظر من باید آگاهانه با مطالب این موسسات صحبت کنیم و نمی‌شود کلی درباره آن نظر بدهیم.»

البته همان زمان پروفسور یوهانس للیولد، محقق اصلی این مطالعه در موسسه ماکس پلانک در گفتگویی با خبرآنلاین با برخی از اظهارات محققان ایرانی مخالفت کرد و گفت: «این تحقیق آخرالزمانی نیست، بلکه یک هشدار است تا برای افزایش دما که خطرات زیادی در زمینه سلامت دارد، آماده شویم.»

«گرما، زندگی ما را زیرورو می‌کند»

با این وجود چه نتایج این مطالعات حقیقت داشته باشد و چه نه، تقریبا همه کارشناسان براین باورند که افزایش دما در ایران و خاورمیانه پیامدهای ترسناکی دارد.

با افزایش دما در اولین قدم مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند، این یعنی افزایش نیاز و افزایش نیاز یعنی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از سویی افزایش دما میزان تبخیر را افزایش می‌دهد و در نتیجه اتفاق میزان منابع آبی کشور در اثر تبخیر کاهش پیدا می‌کند، همچنین افزایش دما آمار برخی از بیماری‌ها را هم افزایش پیدا می‌کند.

ناصری در این باره گفت: «افزایش دما زندگی ما را زیر و رو می‌کند، ما با یک گزینه ساده تغییر دما روبرو هستیم که اثرات آن همه‌ جا هست. تغییر دما به راحتی باعث تشدید برخی بیماری‌ها می‌شود. تقریبا جایی از زندگی وجود ندارد که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر افزایش دما نباشد.»



پلنگ ایران زمین July 11, 2019 08:13 PM

اگرسببِ زلزله بانوانِ بی حجاب هستند پس سببِ گرمایِ سوزندهٔ مرگبار هم زنانِ باحجاب هستند زیرا نمیگذارند باد بیاید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: