آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 تیر ماه 1398 = 14-07 2019

تغییرات ناگهانی در ناسا؛ جامعه فضایی غافلگیر شد

تغییرات ناگهانی در ناسا جامعه فضایی را غافلگیر کرد

برکناری ناگهانی "بیل گرستنمایر" از پست خود به عنوان رئیس بخش پروازهای سرنشین‌دار سازمان فضایی آمریکا(ناسا) جامعه فضایی را به طرز شگفت انگیزی غافلگیر کرد. معاون وی، فضانورد سابق "کنت باورساکس" به عنوان جانشین کار وی را ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا؛ کنت باورساکس متولد ۱۴ نوامبر ۱۹۵۶ افسر مهندس نیروی دریایی آمریکا و فضانورد سابق ناسا در پنج مأموریت شاتل فضایی شرکت داشت. وی همچنین فرمانده ششمین خدمه طولانی مدت ایستگاه فضایی بین المللی بود و در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶ از ناسا بازنشسته شد. باورساکس در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹، به عنوان معاون امنیت فضانوردان و پشتیبانی پرواز در مأموریت‌های اسپیس‌ایکس منصوب گردید.

درست همزمان با برکناری گرستنمایر، بیل هیل، دستیار مدیر ناسا در توسعه سیستم‌های اکتشافی نیز از سمتش اخراج شد. او مسئول توسعه موشک آینده ناسا موسوم به سامانه پرتاب فضایی(SLS- Space Launch System) و سفینه اوریون بود. این دو سامانه، کلیدهای اصلی برنامه‌های ناسا برای سفرهای مجدد به ماه هستند. تام ویتمایر جایگزین هیل شده است.

جیمز بریدشتین مدیر ناسا حدود ساعت ۸:۳۰ بعدازظهر دیروز ضمن اعلام این تغییرات ناگهانی گفت که تحولات ناسا را برای رسیدن به هدف دولت ترامپ در بازگشت فضانوردان به سطح ماه تا سال ۲۰۲۴ تحت برنامه آرتمیس انجام داده است.

گرستنمایر مشاور ویژه معاون ناسا جیم مورهارد شد. موقعیت جدید هیل، مشاور ویژه استیو یچریک معاون بخش مهندسی فضایی است.

انتقال کارکنان به موقعیت "مشاور ویژه" معمولاً برای افرادی که نمی‌توانند بلافاصله اخراج شوند صورت می‌گیرد. این پست‌ها چند مسئولیت تشریفاتی مختلف دارند و معمولاً افرادی که به عنوان مشاوران ویژه منصوب شوند، مدت کوتاهی پس از آن به کلی کنار گذاشته و ناسا را ترک می‌کنند.

برخی کارشناسان معتقدند که تغییرات به دلیل نارضایتی رهبری ناسا و احتمالاً کاخ سفید در مورد روند توسعه برنامه آرتمیس و عناصر اصلی آن یعنی موشک اس. ال. اس و ناو کیهانی اوریون است.

ناسا در مورد دلیل اخراج ناگهانی گرستنمایر را درست چند ساعت پس از سخنرانی او در یک جلسه کمیته علوم و فناوری فضا در مجلس نمایندگان (کنگره) اعلام نکرد.

گرستنمایر معتقد است ناسا باید به سوی بهره برداری تجاری ایستگاه فضایی در آینده باشد، نه اینکه باز هم بار مالی برای دولت بتراشد.

از سوی دیگر، مدتی است شایعاتی مبنی بر مخالفت کاخ سفید با برنامه ایستگاه مداری ماه شنیده می‌شود، اما گرستنمایر آن طرح را برای برنامه کاوش ماه لازم می‌داند.

گرچه کنگره آمریکا کاملاً از توسعه موشک اس. ال. اس حمایت می‌کند، اما ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های تکراری از یک سو و تأخیر در مسیر ساخت آن ممکن است باعث برکناری هیل شده باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: