آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 27 تیر ماه 1398 = 18-07 2019

آمریکا ترکیه را از پروژه "اف-۳۵" حذف کرد

آمریکا، ترکیه را از برنامه تولید و استفاده از جنگنده پیشرفته اف-۳۵ کنار می‌گذارد. این تصمیم در واکنش به اقدام ترکیه در خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ روسیه اتخاذ شده است. ترکیه درباره عواقب این تصمیم به واشنگتن هشدار داده است.

کاخ ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ تیر (۱۷ ژوئیه – به وقت محلی) اعلام کرد که ترکیه از برنامه تولید و استفاده از جنگنده‌های اف-۳۵ ایالات متحده کنار گذاشته می‌شود. بر این اساس، تصمیم ترکیه در خرید سامانه پدافند ضد موشکی اس-۴۰۰ روسیه، مشارکت این کشور در برنامه اف-۳۵ را "غیر ممکن" می‌کند.

به اعتقاد کاخ سفید، ترکیه با خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ تعهدات متقابل اعضای ناتو در پرهیز از استفاده از سامانه‌های روسی زیرپا گذاشته است. ترکیه و آمریکا هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه ماه‌هاست که مایه اختلاف واشنگتن و آنکارا شده است. آمریکا بیم آن را دارد که روسیه با استفاده از رادارهای اس-۴۰۰ به اطلاعاتی درباره قابلیت‌های جنگنده جدید ایالات متحده دست یابد.

پیمان آتلانتیک شمالی هم از این تصمیم ترکیه "ابراز نگرانی" کرده بود. ناتو بارها به ترکیه هشدار داده که این سامانه روسی با سامانه‌های پدافند هوایی غربی سازگار نیست.



شهنام July 18, 2019 02:04 PM

البته ترکها دست بوس آمریکا هستند و وقتی نمونه ی موشک اس ۴۰۰ را به مهندسین آمریکایی تحویل دادند حال روسیه دیدنی خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: