آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 28 تیر ماه 1398 = 19-07 2019

فیلم؛ کولبری: تلاشی طاقت‌فرسا برای لقمه‌ای نان

کولبری واژه‌ای است که طی سالیان اخیر، جای خود را در ادبیات رسانه‌ای باز کرده است. هزاران نفر از محرومان و زحمتکشان مناطق مرزی غرب کشور به شغلی که بر آن نام «کولبری» نهاده‌اند، مشغولند تا لقمه نانی را برای خانواده خویش جستجو ‌کنند. این شغل همانقدر که کاذب است، غیررسمی هم تلقی می‌شود.

آنها در تکاپوی لقمه‌ نانی برای خانواده خود، «روز و شب» و «گرما و سرما» را نمی‌شناسند و برای عبور از مرزهای پر از دام و کمین، دل به هر خطری می‌سپارند. اینجاست که کشتن، اسیر کردن و غارت اجناس ناچیزشان با یک انگ امنیتی، مشروع می‌شود.

وقتی پای صحبت کولبران می‌نشینیم تازه درمی‌یابیم که در نبود کمترین فرصت شغلی، به این کار پر ریسک و خطر روی آورده‌اند.

استان کردستان علاوه بر ستم اقتصادی و سلب توسعه از آن، از تبعیض و ستم قومی و مذهبی نیز رنج می‌برد و برآیند این دو مولفه، وضعیت ناعادلانه کنونی این مناطق را رقم زده است.

سودجویان طماع بازاری وابسته به حاکمیت در استان‌‌های غربی نیز در همدستی با مقامات محلی و دولتی، تنور این تجارت خون را با بهره‌کشی از نیروهای ذخیره کار، گرم نگه داشته‌اند.

در حاکمیت دیکتاتوری فاسد و چپاولگر ولایت فقیه، آن چه ارزشی ندارد، جان و کرامت انسان‌هاست. به همین دلیل است که برای غارت همین کالای اندکی که این محرومان بر شانه‌های خوش حمل می کنند، به راحتی به سوی آنها شلیک کرده و خون‌شان را می‌ریزند.

جنایت پاسداران در حق کولبران بی‌دفاع به کشتن آنان محدود نمی‌شود؛ آنها از به رگبار بستن چهارپایان مورد استفاده این کولبران و یا ضبط و مصادره آن به همراه بار و اجناس‌شان نیز کوتاهی نمی‌کنند.




www.youtube.com/watch?v=a1McIhUoUrE

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



خسرو July 19, 2019 01:02 PM

چاره معضل کولبری به راحتی قابل حل است، برایشان کار ایجاد کنید اما رژیم کاری که بلد است آدم کشیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین July 19, 2019 11:39 PM

تف به گورت ای خمینیِ هندی زاده که به دروغ گفتی سیدی و مردمِ بی آلایش را بسویِ خود کشاندی پیش از آمدنت به کشورمان می بالیدیم و امروز شرمساریم بگوییم ما ایرانی هستیم
روزی پدرمان اندوهگین به خانه آمد از او پرسیدیم سببِ اندوه چیست پدر با شرمساری پاسخ داد که می خواسته به پیرمردِ آدامس فروش پول بدهد و پیرمرد گفت برو من گدا نیستم هیچکس تنگدست نبود و همه کار میکردند هر کس با توانِ خود برایِ فرزندش جشنِ عروسی میگرفت و کسی از جدایی سخن نمیگفت گدایانِ سرشناس هم پولِ بسیاری داشتند و آمارشان به اندازه ای کم بود که شهرهٔ شهر بودند این مردم همان مردم هستند که کوشش میکنند کار کنند و شما ناپاک زادگان جانِ چنین مردمِ رنج دیده را میگیرید و خود را مسلمان میدانید در برابرِ چنین رفتارِ ناشایسته چه پاسخی به پروردگار خواهید داد؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: