آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 مرداد ماه 1398 = 06-08 2019

سه رشته پزشکی پرطرفدار "سهمیه‌ای" هستند

رئیس سازمان سنجش آموزش در خصوص انتخاب رشته گروه علوم پزشکی نیر گفت: در انتخاب رشته گروه علوم پزشکی بیشترین فشار روی سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است که در مجموع کل کشور ۸ هزار و ۳۸ نفر ظرفیت پولی و غیر پولی برای این گزوه آزمایشی وجود دارد و این میزان با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد به سختی به ۹ هزار نفر می رسد. از این رقم ۳۰ درصد برای سهمیه های مصوب مجلس است و در نهایت ۶ هزار و ۳۰۰ نفر می‌مانند که این تعداد هم سهمیه های بومی و مناطق در پذیرش آنها دخیل است و بنابراین کسی که رتبه کشوری بالای ۱۰ هزار دارد نباید توقع قبولی در این رشته ها را داشته باشد و معقول انتخاب رشته کند.

۶۰ درصد دانشجویان پزشکی، سهمیه‌ای هستند!

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند،‌ گفت: متاسفانه پیگیری‌های وزارت بهداشت در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از کیفیت آموزش رشته‌های پزشکی، به‌شدت از وضعیت پذیرش دانشجویان این رشته‌ها از طریق سهمیه انتقاد کرد. به گفته او، بیش از ۶۰ درصد این دانشجویان با سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

موضوع مناقشه‌برانگیز "سهمیه‌بندی" برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌های ایران به نگرانی‌ها در مورد سطح کیفی آموزشی حتی در میان مسئولان جمهوری اسلامی افزوده است.

حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت ایران، روز شنبه پنجم مردادماه (۲۷ ژوئیه) از وضعیت سهمیه‌های پذیرش در رشته‌های پزشکی انتقاد کرد و گفت که "بیش از ۶۰ درصد" دانشجویان این رشته‌ها از طریق سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند و پیگیری‌های این وزارتخانه نیز برای حل این معضل تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

این مقام وزارت بهداشت ایران گفت: «وجود سهمیه‌های متعدد برای پذیرش در گروه‌ علوم پزشکی یکی از عوامل چالش‌برانگیز در نحوه ورود دانشجویان در دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی است.»

به گزارش ایسنا، اکبری در توصیف دلیل این مشکل گفت: «بر اساس قانون مجلس ما با موضوع ۳۰ درصد عدالت آموزشی که مختص رشته‌های گروه علوم پزشکی است، مواجه هستیم و در رشته‌های دیگر این وضعیت وجود ندارد و علاوه بر این میزان ۳۰ درصد نیز سهمیه‌های دیگر شهدا، رزمندگان و ایثارگران و ۵ درصد سهمیه‌ نیز به خانواده‌های آنان تعلق می‌گیرد و متاسفانه این چالش بسیار نگران‌کننده است.»

قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین در مورد آن‌دسته از دانشجویان رشته پزشکی که بر اساس رقابت آزاد وارد دانشگاه‌های ایران می‌شوند، گفت: «بطور کلی سهمیه آزاد در رشته‌های پزشکی در کشور به زیر ۴۰ درصد می‌رسد، این وضعیت در سه رشته پر متقاضی علوم پزشکی یعنی دندانپزشکی، داورسازی و پزشکی وجود دارد و بیش از ۶۰ درصد دانشجویان ما در این رشته‌ها نیز بر اساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، بنابراین ما نگران کیفیت آموزش در بین این دانشجویان هستیم.»



پلنگ ایران زمین July 27, 2019 03:40 PM

اینگونه دانشجویان٬ همان ظریف هایِ نادانی هستند که پس از کاردپزشکی٬ چاقو را درشکم بیمار جاگذاشته٬ دندان و یا کلیهٔ تندست را بجایِ دندان و کلیهٔ پوسیده درآورده٬ به بیمار دارویِ نادرست داده ووو همهٔ دانش آموختگانی که در سالِ ۵۷ دانشجو شده اند٬ باید دوباره آزمون شوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: