آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 18 شهریور ماه 1398 = 09-09 2019

انتخابات محلی مسکو به ضرر پوتین تمام شد

انتخابات محلی مسکو به ضرر طرفداران پوتین تمام شد

به گزارش رادیو فرانسه، در انتخابات پارلمان مسکو، طرفداران رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین، کرسی‌های زیادی را از دست دادند اما اکثریت مطلق را همچنان حفظ کردند. در دو ماه اخیر، مخالفان دولت با برگزاری تظاهرات پراکنده، نسبت به حذف کاندیداهای خود اعتراض کرده بودند. این اعتراضات و همچنین نارضایتی عمومی سرانجام باعث شد که جناح حاکم بیش از یک‌سوم کرسی‌هایش را از دست بدهد.

روز یکشنبه ٨ سپتامبر/١٧ شهریور، طرفداران ولادیمیر پوتین از مجموع ۴۵ کرسی،٢۵ کرسی را تصاحب کردند. اگرچه این حزب همچنان اکثریت مطلق را در دست خود دارد، اما نسبت به پارلمان قبلی، نزدیک به یک‌سوم از کرسی‌های خود را از دست داده است. در سال ٢٠١۴، نامزدهای حزب "روسیۀ متحد" و مؤتلفان‌شان مجموعاً ٣٨ کرسی را اشغال کرده بودند.

مسکو که حدود ١٣ میلیون جمعیت دارد، یکی از ٨۵ "واحد فدرالی" روسیه است. واحدهای فدرالی به لحاظ اهمیت و ابعاد جغرافیایی بسیار متفاوت‌اند. برخی از این واحدها یک استان بزرگ را در برمی‌گیرد و برخی دیگر تنها یک شهر را. به غیر از پایتخت، تنها شهرهای سنت پترزبورگ و سباستوپول هستند که مستقلاً یک "واحد فدرالی" محسوب می‌شوند و برای خود یک پارلمان محلی دارند.

یکی از وظایف اصلی پارلمان مسکو، تصویب بودجۀ عظیمی است که هرساله به پایتخت اختصاص می‌یابد. بخش عمدۀ این بودجه به دست شهردار مسکو، سرگئی سوبیانین می‌رسد که از وفاداران جدی به پوتین است.

اعتراضات زیرکانۀ مخالفان

امسال، از حدود سه ماه پیش از برگزاری انتخابات، تقریباً هر هفته تظاهراتی در مخالفت با پوتین و حزب حاکم برگزار شد. دلیل مستقیم و علنی این اعتراضات، رد صلاحیت نامزدهای اپوزیسیون بود. آلکسئی ناوالنی، یکی از شناخته‌شده‌ترین مخالفان پوتین که تاکنون چندین بار بازداشت شده، از همۀ رأی‌دهندگان خواست که این‌بار "هوشمندانه" رأی دهند و نامزدهایی را انتخاب کنند که قابلیت مخالفت با جریان حاکم را داشته باشند. مخالفان پوتین بعد از سالها مبارزۀ سیاسی، اینک با احتیاط فراوان اعتراضات خود را پیش می‌برند.

امسال، حزب حاکم که به نارضایتی مردم آگاه بود، بیشتر نامزدهای خود را از میان افراد غیرسیاسی برگزید و سعی کرد وابستگی مستقیم آنان را به کرملین بروز ندهد.

معلوم نیست که رأی‌گیری در مسکو تا چه حد تحت تأثیر تلاش‌ها و تبلیغان ناوالنی و حرکت‌های مخالف پوتین بوده اما به‌هرحال، نارضایتی عمومی مدتی است که در پایتخت افزایش یافته است. افزایش فقر و تغییر قوانین مربوط به بازنشستگی، بخش بزرگی از مردم را ناراضی کرده است. در عین حال، میزان مشارکت این بار نیز مثل دفعات گذشته بسیار ضعیف بود و مطابق آمار رسمی به ٢٢درصد نرسیده است.

فشار و سرکوب

یک روز بعد از انتخابات - دوشنبه ٩ سپتامبر – کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل در مورد خشونت پلیس مسکو شد. خانم میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر (رئیس‌جمهوری پیشین شیلی) گفت که از انجام این تحقیقات حمایت می‌کند. او گفت: "من به خاطر اقدامات پلیس و بازداشت‌های گسترده بسیار نگرانم". به گفتۀ او طی چندین تظاهرات در ماه‌های ژوئیه و اوت (تیر، مرداد)، بیش از ٢۵٠٠ نفر دستگیر شده‌اند. از سال ٢٠١٢ که اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به ریاست جمهوری مجدد پوتین شکل گرفت تاکنون، تظاهرات و بازداشت‌ها هیچگاه به گستردگی امسال نرسیده بود.



homa September 10, 2019 10:10 AM

الهی ولادیمیر پوتین سرنگون‌شود الهی امین

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: