آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 9 مرداد ماه 1398 = 31-07 2019

یک فعال مدنی با دوختن لبانش اعتصاب غذا کرد

خبرگزاری هرانا – مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان مراغه در اعتراض به مخالفت دادستانی با اعزام وی به مرخصی استعلاجی و انتقال به مراکز پزشکی تخصصی، از امروز با دوختن لب هایش دست به اعتصاب زد و به قرنطینه این زندان منتقل شد. آقای کوخیان در تاریخ ۱۹ فروردین ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پیشتر نیز در پرونده ای دیگر به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۸، مهدی کوخیان در اعتراض به مخالفت با اعزام به مرخصی استعلاجی و انتقال وی به مراکز درمانی تخصصی با دوختن لب هایش دست به اعتصاب زد و به قرنطینه این زندان منتقل شد.

گفته می‌شود که نگهداری آقای کوخیان در سلول‌های انفرادی در زمان بازداشت تحت شرایط نامناسب منجر به بروز عفونت در بخش‌هایی از بدن وی شده است. امری که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در حال حاضر به یک مشکل حاد تبدیل شده است.
با وجود توصیه پزشکان بهداری زندان مراغه برای اعزام مهدی کوخیان به مراکز درمانی خارج از زندان، دادستان از اعزام وی به بیمارستان و مرخصی درمانی جلوگیری می‌کند و در پاسخ به پیگیری‌های خانواده کوخیان گفته است که “تا زمان برگزاری انتخابات باید در زندان بماند، بعد از اینکه نامزد مورد نظر ما رای آورد کار ما با او تمام می‌شود”.
پیشتر در اواسط تیرماه، رییس زندان با این بهانه که مهدی کوخیان مخل آسایش بند زندانیان متهم به جرایم موادمخدر و سرقت است مبادرت به جمع آوری ۱۵۰ امضا از زندانیان این بند کرد. این زندانی سیاسی پیشتر از سوی دادستان ملکان در پی درگیری لفظی با وی حین بازدید از زندان به تشکیل پرونده جدید تهدید شده و همزمان از سوی یک زندانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

گفتنی است مهدی کوخیان در تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری در پی درگیری لفظی با مهدی علیمرادی، دادستان ملکان در جریان بازدید وی از زندان، توسط یکی دیگر از زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دادستان ملکان در جریان این درگیری با اشاره به پرونده زهرا نویدپور، قربانی تجاوز جنسی توسط سلمان خدادادی نماینده ملکان وی را تهدید کرده بود که پرونده جدیدی علیه او خواهد گشود. آقای کوخیان پس از این درگیری به قرنطینه این زندان منتقل شده و فردای آن روز مجددا به بند عمومی بازگردانده شد.

لازم به ذکر است که مهدی کوخیان از فعالین مدنی شناخته‌شده در شهرستان ملکان و مدیر کانال تلگرامی “شهر خبر ملکان” است.

مهدی کوخیان در دیماه سال ۱۳۹۵ با شکایت فرهاد نریمانپور، شهردار ملکان و پیمان محمدپور دادستان شهرستان توسط پلیس فتای مراغه در شهر محل سکونت خود در شهرستان ملکان بازداشت شده بود. آقای کوخیان از همان روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی دست به اعتصاب غذا زد و سپس به زندان شهرستان مراغه منتقل شد.

او در زندان نیز در واکنش به بازداشت غیرقانونی خود با دوختن لب‌هایش دست به اعتراض زد. مدت ۲۸ روز را با همین وضعیت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران تبریز تحت بازجویی دوباره بسر برد. وی نهایتا در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

این شهروند سرانجام در اسفندماه ۱۳۹۶ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه به ریاست مهدی داورنیا از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع سازمان ها، گروه ها و شبکه های مخالف نظام” به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: