آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 شهریور ماه 1398 = 27-08 2019

اعلام حکم قطعی "جاسوسان وابسته به انگلیس"

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یک ماه قبل خبری را در مورد عناصر وابسته به انگلیس اعلام کردم که آن زمان به لحاظ اینکه حکم قطعی نشده بود اسم و مشخصات او را اعلام نکردم. اما به مَثَل رایجی که وقتی چوب را بر می داری گربه دزد فرار می‌کند وابستگان به فرد متوجه شدند.

وی افزود: فرد مورد نظر ارس امیری بود که به واسطه ارتباط با بریتیش کانسل و نفوذ فرهنگی در جامعه ما به ویژه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌ای که در این مسیر انجام می داد مورد شناسایی قرار گرفت و در دادگاه انقلاب محاکمه شد. این شخص به تحمل ۱۰ سال حبس ۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است، در حال تحمل محکومیت است و اخیرا حکم این عنصر وابسته در دادگاه به قطعیت رسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: فرد دومی که محکومیت او را اعلام می کنم علی جوهری، جاسوس رژیم صهیونیستی است. این فرد مورد شناسایی قرار گرفت و به تحمل ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی ۲ سال بابت تحصیل مال نامشروع محکوم شده است و اموال و دستمزدهایی که از سرویس جاسوسی اسراییل گرفته بود و همچنین استراد این موارد محکوم شده است و در حال گذران محکومیت خود است.

وی ادامه داد: فرد سوم انوشه آشوری که فرد دو تابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است ولی این فرد نیز به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود و هم امکانات فراوانی از آنها گرفته بود و اطلاعات زیادی به اشخاص از کشور ما به این سرویس منتقل می کرد. این فرد هم مورد شناسایی قرار گرفت و محکوم شد به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی ۲ سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و اموالی که از سرویس موساد اخذ کرده و استراد ۳۳ هزاریوورو پول به نفع دولت جمهوری اسلامی


درخواست فعالان هنری شناخته شده بین المللی برای تجدید نظر در حکم ارس امیری

كانون مدافعان حقوق بشر: در ادامه واکنش ها نسبت به حکم ده سال حبس ارس امیری، دانشجوی دانشگاه کینگستون لندن و کارمند شورای فرهنگی بریتانیا، تعداد ۲۱ نفر از فعالان هنری شناخته شده بین المللی ضمن انتشار نامه ای در روزنامه ی گاردین از قوه ی قضاییه ی جمهوری اسلامی ایران درخواست تجدید نظر در پرونده ی وی را کرده اند.

متن نامه ی منتشر شده بدین شرح است;

این نامه را در واکنش به اظهارات غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه و در ارتباط با پرونده ارس امیری، دانشجو، برگزار کننده ی رویدادهای هنری و کارمند شورای فرهنگی بریتانیا که وظیفه ی هماهنگی برنامه های هنری به منظور معرفی هنر و ادبیات معاصر ایران به بریتانیا را بر عهده داشته، می نویسیم.

به عنوان امضا کنندگان این نامه که هنرمندان، مدیران مؤسسات هنری و استادان دانشگاه در بریتانیا و سراسر جهان را شامل می شود و ارس را از طریق پژوهش‌ها و نمایشگاه‌هایی که برگزار کرده می‌شناسند، مراتب نگرانی خود را نسبت به این اظهارات و حکم صادره ده سال زندان اعلام می کنیم.

ضمن آگاهی نسبت به فشارهای بین المللی شدیدی که در حال حاضر بر ایران وارد می شود و به عقیده ما این اختلافات باید از طریق راه‌های صلح‌آمیز حل شود، با این حال، اتهاماتی که در این حکم به انسانی سخاوتمند و نوع‌دوست وارد شده را رد می‌کنیم؛ فردی که تمام تلاش خود در راستای ارایه ی درکی بهتر و مثبت از میراث هنری و ادبی ایران به کار گرفته بود. طی دوره ای که ارس امیری با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری می کرد، به برگزاری نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها، اجرای تئاترها، نمایش فیلم‌های ایرانی و چاپ کتاب‌هایی از ادبیات ایران یاری رساند و از این راه دسترسی مخاطب بریتانیایی به دستاوردها و تاریخ فوق‌العاده فرهنگ و هنر ایران با نگاهی بین‌المللی را ممکن کرد.

از قوه قضاییه ایران تجدید نظر در حکم صادره و بررسی منطقی‌تر اتهامات وارده را خواستاریم، همچنین درخواست می کنیم انگیزه‌ای که باعث واردکردن این اتهامات شده در چارچوب مسیرهای رسمی دیپلماتیک پیگیری شود، بی آن‌که شهروندان ایرانی که برای اعتلای هنر کشورشان تلاش می‌کنند هدف آزار و اذیت قرار گیرند.

امضاکنندگان:

اشیتا آزاد، مدیر اجرایی بنگال کریتیو هاب، داکا، بنگلادش

نیک بارلی، مدیر جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورو

شهزاد چوداری، هنرمند و برگزارکننده نمایشگاه، داکا، بنگلادش

پیتر فلورانس، مدیر جشنواره ادبی و هنری هی

پروفسور پیتر هالوارد، استاد فلسفه مدرن اروپایی، دانشگاه کینگزتون لندن

جان هالینگورث، مدیر گالری برونی، دانشگاه سواز لندن

مارگارت گلد، استاد دانشگاه متروپولیتن لندن

سومبول خان، برگزارکننده نمایشگاه، هنر مستقل برای توسعه، پاکستان

دیزی لیچ، مدیر داستان‌های ۵x۱۵، لندن

فرگوس لینهان، مدیر جشنواره بین‌المللی ادینبورو

پروفسور کاترین مالابو، استاد فلسفه مدرن اروپایی، دانشگاه کینگزتون لندن

بیل مک‌آلیستر، مدیر سابق مرکز هنری آی‌سی‌ای و بترسی، لندن

پروفسور پیتر آزبرن، استاد فلسفه مدرن اروپایی، دانشگاه کینگزتون لندن

را پیج، مدیر کما پرس، منچستر

عبدالله قریشی، هنرمند، هلسینکی، فنلاند

پروفسور استلا سندفورد، استاد فلسفه مدرن اروپایی، دانشگاه کینگستون لندن

دیمین سنویل، مدیر مرکز فیلم کلوزآپ، لندن

مدلین هنگان و مایک موریس، مدیران جسنواره نوشتن روی دیوار، لیورپول

تد هاجکینسون، رئیس ادبیات و خطابه، مرکز ساوث‌بنک

دونالد شاو، مدیر هنری سلتیک کانکشنز، گلاسکو

پوجا وارما، رئیس برنامه‌ریزی مؤسسه پولیش، دهلی‌نو، هند

ارس امیری لاریجانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر دانشگاه کینگستون لندن که به عنوان کارمند شورای فرهنگی بریتانیا درزمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعالیت های گسترده ای را انجام داده است از سوی وزارت اطلاعات به "جاسوسی" برای بریتانیا متهم و در اردیبهشت ماه گذشته از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ده سال حبس تعزیری محکوم شده است. صدور حکم سنگین حبس برای این فعال فرهنگی با واکنش های گسترده ی داخلی و بین المللی از جمله ابراز نگرانی نخست وزیر سابق بریتانیا، ترزا می ، مواجه شد، در آخرین مورد این واکنش ها، صدها تن از هنرمندان و نویسندگان ایرانی طی نامه ای به سران سه قوه ی جمهوری اسلامی، خواستار بازبینی در حکم وی شدند. پیشتر نیز، ارس امیری با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رییس جدید قوه ی قضاییه، ابراهیم رییسی، ضمن رد تمام اتهامات وارده و شرح فعالیت ها، بازداشت و بازجویی های خود، درخواست تجدید نظر در حکم صادره را ارائه داده بود.



مریم August 27, 2019 11:12 AM

این احکام واقعا شرم آور است ، کسی که نمایشگاههای هنری تشکیل می‌دهد به کدام اطلاعات استراتژیکی می‌تواند دستیابی داشته باشد که به انگلیس بدهد، این احمقها نمیدانند که امروزه دستگاههای جاسوسی هست که بدون دخالت فرد اطلاعات را میرساند ، افتخار میکنند که چند بیگناه را به زندانهای طولانی مدت محکوم میکنند، چرا این دادگاهها علنی نیست و چرا مدارک مستند جرم را در اختیار جراید نمیگذارند بزودی هم اعترافهای ساختگی منتشر میکنند ، فکر کنید چاره این درد بزرگ چیست
کنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


کاریکامراناتور August 27, 2019 11:34 AM

حکومت اخوندی هر سال باندازه ی چند برابر مجموع تمام دنیا بعلاوه ی روسیه و امریکا و اسرائیل و انگلستان (که بیشترین جاسوسان را دارند) ادعا میکند که جاسوس دستگیر کرده است با این همه باید این هم مثل تمام چیزهای اخوندی دروغ باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین August 27, 2019 01:15 PM

از دیدگاه من باید اسرائیل و انگلیس به جهانیان بگویند که این زندانیان هرگز سخن چینِ این کشورها نبوده و جمهوریِ اسلامی با انگ زدن٬ آنها را زندانی و شکنجه کرده و یا میکشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: