آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 مرداد ماه 1398 = 10-08 2019

سه شهروند دیگر بهایی در تهران بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – صبح امروز، سه شهروند بهایی به نام های منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۹ مردادماه ۹۸، سه شهروند بهایی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

هویت این شهروندان “منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی” توسط هرانا احراز شده است.
یکی از نزدیکان این شهروندان بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “ساعت ۸ صبح ۳ نفر از مامورین اداره اطلاعات با در دست داشتن حکم وارد منزل منیره باویل سفلایی شده و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، کتب و تصاویر بهایی، خانم باویل سفلایی را نیز با خود بردند. مامورین در هنگام خروج گفته اند که تا اطلاع ثانوی وضعیت بازداشت شدگان را پیگیری نکنید”.
وی در ادامه افزود: “در هنگام بازداشت، مامورین گفته اند که بازداشت ایشان در ارتباط با پرونده قبلی صورت گرفته است. گفته می شود پرونده قبلی خانم باویل سفلایی در ارتباط با پیگیری موضوع نبش قبر یک شهروند بهایی بوده است که پیشتر در روستای گیلاوند از توابع دماوند صورت گرفته بود. جسد این شهروند بهایی توسط افراد ناشناسی نبش قبر شده و در بیابان‌های جابان از توابع همان شهرستان رها شده بود”.

گفته می شود این شهروندان بهایی پیشتر نیز در این خصوص بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

لازم به ذکر است شنبه هفته گذشته ۱۲ مردادماه، روح الله زیبایی و ابوالفضل انصاری دو تن از شهروندان بهایی ساکن کرج نیز بازداشت و منزلشان مورد تفتیش نیروهای امنیتی و ضبط وسایل شخصی قرار گرفته بود. همچنین روز یکشنبه ۱۳ مردادماه نیز منزل تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهایی در کرج مورد تفتیش نیروهای امنیتی و ضبط وسایل شخصی قرار گرفت. روز جمعه نیز منزل جمال الدین خانجانی، از مدیران سابق جامعه بهایی ایران، روز جمعه توسط مامورین وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفته است. مامورین پس از تفتیش ۵ ساعته منزل این شهروند بهایی تمامی کتب، تصاویر بهایی و مقداری وجه نقد وی را نیز با خود بردند.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: