آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 2 شهریور ماه 1398 = 24-08 2019

ترامپ گام به گام به جزیره گرینلند نزدیک می‌ شود

در پی جنجال‌های اخیر در مورد پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای خرید جزیره «گرینلند» که تحت قیمومیت دانمارک است، یک خبرگزاری آمریکایی از تصمیم واشنگتن برای افتتاح کنسولگری در گرینلند خبر داد.

در پی جدال واشنگتن و کپنهاگ در خصوص درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خرید «گرینلند»، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که دولت ترامپ قصد دارد برای اولین بار طی چندین دهه، کنسولگری آمریکا را در «گرینلند» افتتاح کند.

طبق این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا طی نامه‌ای به کنگره که نسخه‌ای از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است، اعلام کرد که تأسیس مجدد یک کنسولگری در گرینلند، بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای افزایش حضور آمریکا در قطب شمال محسوب می‌شود.


گرینلند کجاست و چرا توجه ترامپ را برانگیخته؟

سیاستمداران دانمارک و شهروندان گرینلند با پیشنهاد خرید این جزیره از سوی دونالد ترامپ مخالفت کردند.

گرینلند با بیش از دو میلیون کیلومتر مربع وسعت، شش برابر خاک آلمان و بزرگتر از سرزمین ایران است و بزرگترین جزیره کره زمین شناخته می‌شود. گرینلند در شمال اقیانوس آتلانتیک قرار گرفته و به خاطر نزدیکی به قطب شمال، بیشتر سطح آن را یخ پوشانده است. این جزیره بزرگ از سال ۱۸۱۴ میلادی به کشور کوچک دانمارک تعلق دارد.

. اما ترامپ با چه انگیزه‌هایی اصرار دارد گرینلند را "خریداری" کند؟ ایالات متحده در گرینلند یک پایگاه نظامی دارد و این منطقه به خاطر نزدیکی به سرزمین روسیه اهمیت استراتژیک زیادی برای واشنگتن دارد.

افزون بر این، گرینلند با معادن و ذخایر فراوان همواره نظر زمامداران کاخ سفید و سرمایه‌داران بزرگ آمریکا را جلب کرده، اما هیچ یک از اسلاف ترامپ هرگز به خود اجازه ندادند که با این اصرار و صراحت مسئله خرید آن را مطرح کند.

به نظر برخی کارشناسان یکی از اهداف اصلی ترامپ آن است که گرینلند را به یک مرکز گردشگری عظیم تبدیل کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: