آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 فروردین ماه 1400 = 30-03 2021

قرارداد/چین؛ روزنامه فرانسوی: شتر در خواب بیند پنبه دانه!

توافق ٢٥ ساله یک مشت خیالات برای قوّی جلوه دادن رژیم ایران در مقابل آمریکا است

روزنامۀ فرانسوی "لاکروا" از قرارداد جمهوری اسلامی و چین به عنوان یک مشت "خیالات" و سندی بی‌محتوا یاد کرده که تنها اهمیت آن شاید سفت کردن موقعیت خامنه‌ای و طرفداران وی در قدرت باشد که در مقابل جناح باصطلاح مدافع غرب از سیاست چرخش به شرق پشتیبانی می‌کنند و قصد دارند با این سند وانمود کنند که از انزوای دیپلماتیک ناشی از فشارهای آمریکا خارج شده‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، "لاکروآ" تصریح کرده که خود خبرگزاری "تسنیم"، وابسته به سپاه پاسداران، از امضای این سند به عنوان موفقیت مدافعان سیاست خارجی چرخش به شرق و در عین حال شکستی بزرگ برای مدافعان غرب یاد نموده است.

"لاکروآ" یادآوری کرده است که حکومت ایران سند امضاء شده با چین را "نقشۀ راهنمای کامل" نامیده که گویا دربرگیرندۀ فصل‌های سیاسی، راهبردی و اقتصادی در همکاری‌های بیست و پنج سالۀ دو کشور است، هر چند در واقعیت هیچ اطلاعاتی در خصوص محتوای این سند منتشر نشده است. در عوض، به نوشتۀ "لاکروا"، تا دلتان بخواهد در خصوص این سند فانتزی و داستان سرهم شده است.

این روزنامه می نویسد: برای نمونه، پیش از این اعلام شده بود که چین قصد دارد به موجب این قرارداد بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ میلیارد دلار در زیرساخت‌ها، ارتباطات و حمل‌و‌نقل ایران سرمایه‌گذاری و نیروهای نظامی خود را برای حفاظت از طرح‌های اقتصادی خود در ایران مستقر کند. "لاکروآ" تصریح می‌کند که چنین مواردی در سند امضا شده نیست.

نشریۀ فرانسوی سپس به نقل از موّرخ آمریکایی، "بیل فیگروا" که نویسندۀ اثری دربارۀ مناسبات حکومت ایران و چین است، نوشته است که توافق امضا شده میان تهران و پکن نه روش‌های اجرایی دارد نه اهداف قابل تشخیص یا حتا برنامه های مشخص. موّرخ آمریکایی می افزاید که سند امضا شده "خواستار یک همکاری مبهم از طریق تقویت تماس‌ها در شماری از زمینه هاست."

کارشناس آمریکایی سپس بعید ندانسته که حکومت ایران بخواهد از این طریق تصویر یک حکومت قوّی از خود را به نمایش بگذارد که گویا توانسته از انزوای دیپلماتیک ناشی از فشارها و تحریم‌های آمریکا خارج شود.

روزنامۀ کاتولیک‌های فرانسه سپس افزوده است که توافق امضا شده میان رژیم ایران و چین در شکل و در مضمون شبیه قراردادهایی است که چین پیش از این با شماری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی امضا کرده است. به بیان دیگر، توافق امضاء شده با تهران به چین اجازه می‌دهد که مناسبات خود را در خاورمیانه متعادل سازد و خواستار اجرای کامل برجام شود که چین از امضاءکنندگان آن است و تنها در چارچوب آن مبادلات اقتصادی میان پکن و تهران امکانپذیر است.


رژیم ملاها یک جذام بین‌المللی باقی مانده است

خبرگزاری بلومبرگ پیش تر در گزارشی نوشته بود: رژیم حاکم بر ایران یک جذام بین‌المللی باقی مانده و ایرانی ها بالکل ایمانشان را به این رژیم از دست داده‌اند و برای خامنه‌ای دادن شانس به یک سپاهی جهت حفظ میراثش در پست ریاست ‌جمهوری ممکن است منطقی‌ترین کار باشد.

بلومبرگ در ادامه نوشت: رسیدن یک فرد نظامی به پست ریاست ‌جمهوری و آنهم از سپاه پاسداران به کنترلی که بر این نهاد نظامی بوده خاتمه می‌دهد و علاوه بر این خصومت با آمریکا را عمیق‌تر می‌سازد که سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی اعلام کرده و خیلی از فرماندهان آن هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند. این همان نهادی است که خامنه‌ای از آن برای سرکوب نارضایتی‌ها در داخل و تهدید علیه دشمنان نظام در خارج استفاده می‌کند».



حقیقتگو March 30, 2021 10:06 PM

روزنامه فرانسوی اگرفرانسه چنین توافقی استعمارگرانه چین را پشت پرده و بدون اطلاع مردم و مجلس فرانسه با چین منعقد میکرد چه می نوشت ؟ حالا اقشاری چه سیاسی و چه مطبوعاتی درحقیقت با گفته ها و نوشته هایشان درصدد بی اهمیت جلوه دادن این توافق استعمارگرانه و تصاحب گرایانه چین با حکومت تازی است ودرحقیقت براین فاجعه تمام وکمال و انهم بنفع چین سرپوش می گذارند وچه هدف خائنانه ای را دنبال می کنند؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: