آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 خرداد ماه 1399 = 10-06 2020

امام خامنه ای و کشیدن‌عکس مار بجای نگارش آن

داستان تکراری به آخر رسیدن تمدن غرب

صادق زیباکلام در یادداشتی نوشت: برخلاف تبلیغات پر سر وصدای این روزهای غرب ستیزان،اساس و بنیان تمدن پست رنسانس غرب بر روی بنیانهای استواری همچون منطق،دلیل،علم و تجربه بنا شده.تلاش در تخریب و بزیر سئوال بردن آن در نتیجه اعتراضاتی که بدنبال کشته شدن جورج فلوید در آمریکا بوجود آمده یک فرصت طلبی، خود فریبی و "کشیدن‌عکس مار بجای نگارش آن" بیش نیست.پیشتر هم ‌نوشتم‌ که غرب ستیزان در ایران تلاش میکنند تا اعتراضات جاری در آمریکا و اروپا را بپای ضعف و بزیر سئوال بردن تمدن غرب نشان دهند.

البته این نه نخستین بار و نه بار آخری خواهد بود که غرب ستیزان در ایران از اعتراضات مدنی در غرب بوجد امده و فرصت طلبانه آن اعتراضات را در بوق و کرنا دمیده و تلاش میکنند تا آنرا علیه تمدن غرب نشان دهند.آنها هر معضل و بحرانی که در غرب بوجود میاید بلافاصله آنرا تبدیل به بحران در تمدن غرب کرده و با شادمانی و هیجان اعلام میکنند که" تمدن غرب به اخر رسیده".

بحران وال استریت که براه افتاد غرب ستیزان با شور و شعف به پیروان شان اعلام کردند که تمدن غرب بپایان رسیده.بعد نوبت به بحران مالی یونان و برخی دیگر کشورهای اروپایی،سپس برگسیت و اعتراضات جلیقه زردها، جملگی برای غرب ستیزها در ایران باعث دمیدن در شیپور "بپایان رسیدن تمدن غرب" بوده.حتی کرونا هم باعث شد تا غرب ستیزها بگویند تمدن غرب به آخر رسیده.و امروز هم نوبت به اعتراضاتی که بدنبال کشته شدن جورج فلوید براه افتاده رسیده است.

مسئله فقط این نیست که ما خودمان با اعتراضات مردمی چگونه برخورد میکنیم.نکته ابتدایی تر آنست که ما در حالی "به بن‌رسیدن‌ تمدن‌ غرب" را هربار با شور و شعف اعلام می‌کنیم که خودمان مسئله‌ایی بنام توزیع اتومبیل را بعد از چهل و دوسال هنوز نتوانسته‌ایم حل کنیم.


اشک تمساح روحانی شیاد برای مردم مظلوم آمریکا

روحانی با اشاره به برگزاری تجمعات اعتراضی و تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا در پی کشته ‌شدن جورج فلوید به دست پلیس اظهار کرد: در شرایطی که وضع آمریکا یکی از بدترین روزهای تاریخ سیاسی و اجتماعی‌اش را پشت سر می‌گذارد، ما شاهد ظلم بزرگی به سیاهپوستان و مردمی هستیم که تفکر کاخ سفید را رد می‌کنند و داستان عجیبی به وجود آورده است.

روحانی گفت: یک فرد سیاهپوست با وحشیانه‌ترین طریق و با شدت فراوانی از مظلومیت کشته شد و می‌بینم که همه دنیا بعد از این واقعه نسبت به آن واکنش نشان دادند و چه تجمعاتی در کشورهای مختلف برای اعتراض به این رویه در آمریکا رخ داد. این نشان می‌دهد اگر دنیا مظلومیتی را ببیند، دیگر برای مردم مهم نیست آن مظلوم چه دینی داشته یا چه از نژادی بوده است، همه می‌آیند و از مظلوم دفاع می‌کنند.

روحانی گفت: ما با مردم آمریکا احساس همدردی می‌کنیم، با کسانی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و اعتراضات خود را به گوش می‌رسانند همدردی می‌کنیم و کاخ سفیدی که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند محکوم می‌کنیم.


واکنش دختر رفسنجانی به اعتراضات آمریکا

فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی، در پیامی که برای انتشار به خارج از کشور فرستاد، به سران حکومت هشدار داد که از بهره برداری یک جانبه از آشوب در ایالات متحده در رابطه با مرگ جورج فلوید فرد سیاه پوست دست بردارند و بدانند که در مجموع، چنین رفتاری به زیان خود آن ها تمام خواهد شد.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، فائزه، رفسنجانی که در گذشته نیز بارها به خاطر انتقادهای گزنده از رفتار رژیم، مورد تعقیب قرار گرفته و حتی زندانی شده، در این پیام گفت که در داخل ایران جنایاتی بسیار وخیم تر علیه شهروندان رخ می دهد و حالا مقامات رژیم به علت درگیری با آمریکا مرگ یک سیاه پوست را این قدر بزرگ می کنند و این در حالی که خودشان هزاران نفر را کشته و یا زندانی و یا ناپدید کرده اند.

این پیام خانم فائزه در ابعاد گسترده در شبکه های اجتماعی فارسی زبان انتشار یافت. او در سخنان خود از جمله گفت: «کشته شدن جورج فلوید و آشوب و اغتشاش پس از آن قابل توجیه نیست و باید آن را محکوم کرد، ولی این که سران حکومت در ایران این قضیه را محکوم می کنند، قابل قبول نیست و چنین محکوم دانستنی را نمی توان واقعی تلقی کرد، زیرا خودشان کارهای بدتری را مرتکب شده اند».

دختر هاشمی رفسنجانی بی آن که به نام افراد رژیم ایران و مسئولیت آن ها در قتل شهروندان اشاره کند، گفت: «خنده دار است که خودشان چنین اعمالی را مرتکب می شوند و شبیه آن در کشورهای خارجی را محکوم می کنند و این امر کمی خنده دار است».

خانم فائزه گفت که اگر مقامات رژیم وقایع آمریکا را محکوم می دانند، خودشان نمی بایست به اقدامات مشابه دست می زدند و خنده دار است که اکنون رفتار دیگران را محکوم می کنند.

وی افزود: «آن ها اگر چنین حرفهایی می زنند، در درجه اول باید بکوشند که در کشور خودمان چنین اتفاقاتی نیفتد. ولی ما در کشور خودمان شاید اتفاقات ناگوار خیلی بیشتری در کشور خودمان بوده ایم». او گفت: «بهتر آن است که آن ها تلاش کنند این گونه اتفاقات رخ ندهد. ولی ما در کشور خودمان در طول زمان بارهای شاهد چنین وقایعی بوده ایم که به رویدادهای آبان ماه منحصر نمی شود».

فائزه رفسنجانی گف: «در تمام این جریانات، افراد را دستگیر و محاکمه کرده اند، و علت، انتقادی بوده که به زبان آورده اند. آن ها به خاطر مطرح کردن مشکلات روزمره دستگیر و محاکمه و زندانی می شوند. در حالی که قانون، انجام تظاهرات مسالمت آمیز را داده، ولی در ایران این قانون رعایت نمی شود و در چنین وضعی، محکوم کردن رفتارهای یک دولت دیگر قابل قبول نیست. ما اگر واقعا با محکوم کردن وقایع آمریکا قصد دفاع از آزادی و حقوق اقلیت ها و امثال آن را داریم، از خودمان باید شروع کنیم. زیرا تمام این مسائل را در کشور خود به صورت شدیدتر داریم».


اعتراضات آمریکا چه تاثیری روی انتخابات دارد؟

ناآرامی‌های فعلی در آمریکا بار دیگر بحث انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را داغ کرد. از آنجا که این اعتراضات با محوریت دفاع از سیاه پوستان شروع شده، می‌تواند آرای بخش‌های مهمی از مردم آمریکا را به سمت یکی از نامزد‌های انتخابات سوق دهد. همانطور که انتظار می‌رفت، ترامپ و رقیب‌اش جو بایدن برای بهره بردای انتخاباتی از ناآرامی‌ها اقدام کردند. اما اقدامات آن‌ها اهداف متفاوتی داشت.

بایدن که با رأی سیاه پوستان در ایالت کارولینای جنوبی، به عنوان یک نامزد پیشتاز حزب دمکرات مطرح شد، دنبال این است که بیش از پیش، جایگاه خود را در میان سیاه پوستان تقویت کند. اعتراضات فعلی، این فرصت را در اختیار بایدن قرار داد تا گاف چند روز پیش خود درباره سیاه پوستان را اصلاح کند. بایدن چندی پیش در اظهاراتی که مورد بهره برداری ستاد ترامپ قرار گرفت، گفته بود که سیاه پوستانی که به ترامپ رأی بدهند، سیاه پوست نیستند. این موضع، انتقادات گسترده‌ای را متوجه بایدن کرد؛ به نحوی که بایدن مجبور به عذرخواهی شد.

در مقابل ترامپ اعتراضات فعلی را فرصتی برای جذب آرای سفیدپوستان میانه‌رو می‌بیند. این اعتراضات در بسیاری از شهر‌ها به آشوب و اغتشاش تبدیل شد. امری که بسیاری از شهروندان را ناراحت کرد. درست است که مسئله تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان، یک مسئله فرانژادی است و بسیاری از سفیدپوستان نیز خواهان رفع این تبعیض هستند، اما واقعیت این است که برای سفید پوستان، برقراری امنیت بر رفع این تبعیض ارجحیت دارد.



حمید May 15, 2020 08:00 AM

چرا نویسنده این مقاله battleground را میدان مبارزه ترجمه نکرده و آوردگاه ترجمه کرده که بگوش کسی نخورده
مرسی

گزارش یا اعتراض به این نظر


آلاله بهمن May 15, 2020 09:59 AM

حتما ترامپ دوباره انتخاب میشود جهان بسمت ناسیونالیسم دوباره خواهد چرخید

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار May 15, 2020 12:30 PM

ترامپ دوباره پیروز می شود و تعجب نکنید اگر برخی از ایالت‌های آمریکا که همیشه بصورت سنتی به حزب دمکرات رای می دهند این بار به حزب جمهوریخواه و ترامپ رای دهند * اما آنچه که برای ما ایرانیان حائز اهمیت است و باید بدانیم این است که تا مردم ایران برای آزادی خود و تغییر اوضاع در ایران قیام نکنند هیچ کشوری به کمک مردم ایران نخواهد آمد حتی آمریکا *

آمریکا طناب را همچنان به گردن آخوند‌ها تنگ خواهد کرد اما فراموش نکنید که آخوند‌ها پس از چهل و یک سال دزدی از مردم ایران و از کشور ایران در حساب‌های شخصی خود میلیارد‌ها دلار پول ذخیره دارند که از آن برای ادامه حکومت و بقای خود استفاده خواهند کرد * تنها راه رهایی یک قیام ملی در ایران است *

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa May 15, 2020 12:43 PM

مساله ویروس کرونا که ترامپ نیست کرونا همه کشورها را دربر گرفت اما بااینحال ترامپ درین زمینه کرونا واقتصاد موفق بوده مردم امریکا باید خل باشند که به بایدن رای دهند ترامپ ابروی رفته امریکا درزمان اوباما را برگرداند نباید اشتباه مردم ایران درسال 57 را بکنند درود برترامپ ترامپ برنده خواهدشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی May 18, 2020 04:02 PM

آقای اوباما باید یک شرم و شرمندگی تاریخی را همواره بر دوش خودش حس کند که بعنوان رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در خاورمیانه توانست چندین گروه ترریستی را با عناوین مختلف سازماندهی کند و بجان جهانیان بیندازد اوباما هم مروج تروریسم است وهم حامی پدرخوانده تروریسم اسلامی در منطقه وعرصه بین المللی آقای اوباما از منظر ملتهای منطقه بویژه ملت ایران یک فرد خبیث وعاری از معرفت انسانی بود که با چشم پوشی از مبارزات مردم ایران و ضمن حمایت از ملایان این اجازه را داد تا علی خامنه ای دست بکشتار مردم در جتبش 88 بزند اوباما هراس از این دارد که با حمایت دونالد شیر دل ملت ایران حکومت اسلامی را بزیر بکشند وبا چنین توفیقی مردم ایران هرگز نخواهند توانست با حزب دمکرات امریکا روابط حسنه ای داشته باشد لاجرم باید چنین سخنانی را بر زبان بیاورد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Hessam May 18, 2020 08:00 PM

ترامپ ملی گراست وحق هم دارد روابط اقتصادی امریکا با اروپا و چین و بقیه بطور وحشتناکی بضرر امریکا بوده و هنوز هم هست دولتهای قبلی اوامر شرکتها و تراستهای بینالمللی را اجرا کرده و صرفا روابط سود اور برای انها را پیش برده اند اروپای ذالو از قدرت امریکا برای حفظ امنیت خود سو استفاده و همزمان امریکارا گاو وحشی مینامد تعرفه گمرکی اروپا را اگر بدانید و منصف باشید کاملا یکطرفه بضرر امریکاست اصولا جهانداران بین الملل چشم دیدن یک حکومت مستقل ملی را ندارند کما اینکه حکومت پیشین ایران را بر نتابیدند

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی May 19, 2020 05:20 AM

اوباما یک آدم بی شخصیت و متوهم بود که در دوره اش تمام تروریست ها و گروه‌های تندرو و عقب مانده توانستند با استفاده از غفلت آگاهانه او و با پول آمریکا خود را تجهیز کنند و جایگاه خود را در سرزمین های اسلامی تثبیت کنند و با رفتار بچگانه خود شانس بزرگی که نصیب جامعه سیاه پوست آمریکا شده بود را از بین برد تا برای سالها دیگر شانسی برای رسیدن یک رنگین پوست به ریاست جمهوری آمریکا وجود نداشته باشد او با کمک به نظام حامی تروریست ایران کار را به جایی رساند که دنیا مجبور شود برای کنترل گروههای تروریستی هزینه بسیار گزافی بپردازد و کارنامه سیاهی از خود باقی بگذارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی May 23, 2020 05:33 AM

وقتی از گلوبالیسم دست آوردی جز افتادن دنیا و اقتصاد آن به چنگ هیولای بی شاخ و دمی مثل چین کمونیست و یکه تازی روباه های مزوری مثل پوتین نداشته باشد و ملتها هیچ حاشیه امنیتی در برابر سرمایه داران بی رحم نداشته باشند به طور طبیعی به فکر حفظ منافع ملی خودشان خواهند افتاد و کم کم به طرف ناسیونالیسم میل خواهند کرد البته تنها جمهوری فاسد اسلامی به واسطه حاکمیت مشتی دزد و عقیده منحط شیعی جزو استثنا های دنیای امروز است و در این مقطع حساس سیاسی معلوم نیست هدف و منظورش چیست و دنبال چه آینده ای در دنیای فردا میگردد و مادامی که این رژیم قرون وسطی ای بر سر کار باشد ملت باید هزینه افکار مالیخولیایی رهبر ابله و عقیده احمقانه او را باید پرداخت نماید و هیچ آینده روشنی هم برای مردم ما متصور نباشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


کمبوجیه May 23, 2020 07:46 PM

آمریکا دانلد ترامپ نیست، اینها یک باند آدم کش هستند از اون بیل گیتس واکسن فروش که تا حالا میلیونها نفر را در آفریقا و هند بد بخت کرده تا نانسی پلوسی جادوگر، دانلد ترامپ تنهایی هیچ کاری نمیتواند بکند، به صف سبد کالا ساعت ۴ صبح در نیویورک نگاه کنید میفهمید این بیشرفها به مردم خودشان رحم نمیکنند چه برسد به ما خودمان باید مملکتمان را درست کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


مسعود May 24, 2020 08:42 PM

هموطن گرامی حمید من فکر میدان مبارزه کلمه ترکیبی عربیه
اوردگاه کلمه ایی فارسی و با اصالت

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار June 1, 2020 12:59 AM

این تظاهرات طبق اصول و عقاید و قوانین مرسوم در آمریکا با این هدف که به کشته شدن ناجوانمردانه فردی اعتراض شود آغاز شد اما از سوی چپ گراهای افراطی آمریکا که وابسته به جریان‌های سازمان یافته چین و روسیه و برخی از کشور‌های اروپایی هستند ربوده شد با هدف ضربه زدن به شانس پیروزی ترامپ در انتخابات پیش روی در آمریکا *

اما و یک اما ی بزرگ * اما هم حواس ترامپ جمع است و هم حواس آن دسته از مردم در آمریکا که می دانند اگر حزب دمکرات آمریکا در انتخابات آینده پیروز شود فاتحه آمریکا خوانده است * در نتیجه این تظاهرات هیچ تاثیری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نخواهد داشت و ترامپ هم چنان پیروز خواهد بود * اکثر امریکایی‌ها می دانند این بازی‌ها که این روز‌ها در خیابان‌های آمریکا روی می دهد برای چه است و در این دام‌های سازمان یافته نخواهند افتاد *

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 1, 2020 02:49 AM

این نظرسنجی از جنس همان نظرسنجیهاییست که هیلاری کلینتون را رییس جمهور آمریکا معرفی میکرد واقعا از شما بعید است این همه وقت بگذارید و چرندیات سراپا دروغ فیک نیوز را در وبسایتتان منتشر کنید پرزیدنت ترامپ گردن چین را خواهد شکست و با اکثریتی باورنکردنی در دور دوم انتخابات پیروز خواهد شد جو بایدن یک پیر خرفت است که جز خوش خدمتی به دشمنان آمریکا کار دیگری انجام نداده درود بر آزادیخواهان جهان

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرام June 1, 2020 05:37 AM

اعتراضات آمریکا؟ کدام اعتراضات مگر در امریکا خبری شده؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف June 1, 2020 10:10 AM

ترامپ اشتباه بزرگی کرد جلو کشتیها رو نگرفت اون طلاهای ونزوالا از طریق لابی ارمنی برای پیروزی جو بایدن سرمایه خواهد شد شک نکنید یه قرون از اون طلاها به ملت بیچاره ایران نخواهد رسید
ولی باز هم امید دارم ترامپ با رای امریکاییهای خجالتی که در نظرسنجیها شرکت نمیکنن پیروز بشه مثل دور قبل

گزارش یا اعتراض به این نظر


کارل مارکس June 1, 2020 10:44 AM

ترامپ صلاحیت رعیس جمهوری آمریکا را ندارد و این را تا به اکنون به جهان ثابت کرده است

اعمال این شخص مانند دیوانگان هست
او هرگز دو باره انتخاب نخواهد شد تضمین
شتر در خواب بیند پنبه دانه،
گهی لپ لپ خورد که دانه دانه،

گزارش یا اعتراض به این نظر


نظرسنج June 1, 2020 12:03 PM

مگر از زمان خروج آمریکا(ترامپ) از برجام و محاصره اقتصادی ایران چه اتفاقی برای ملت ایران افتاده که با پیروزی دوباره ترامپ باید بیافتد سران حکومت پولدارتر و خشن تر ، مردم ایران فقیر تر ، جوانان بیکارتر و درمانده تر، تعداد زندانیان بیشتر و فرزند کشی ، اعتیاد، فحشا، دختر دزدی، دربه دری بیداد خواهد کرد و ملت بدبخت چشم به صندلی در اووال آفیس در کاخ سفید انداخته

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی June 1, 2020 04:59 PM

درچندخبرمهم بنقل ازخبرگزاریهای معتبراین خبرجلب توجه میکرد اینکه : شورشهای ضد نژادپرستی که بدنبال کشته شدن یک مجرم سیاه پوست والبته عمل مجرمانه پلیس صورت پذیرفت بیشتردرایالاتی بوده، یااستارت زده شده است که فرمانداران وشهرداران آنها ازدمکراتها هستند وحتی ریاست پلیس شان بویژه در ایالت مینه سوتا که این اتفاق رخ داد ژنرال چهار ستاره سیاه پوست است پس یکسوی این قضیه که بسیار هم میتواند با اهمیت تلقی شود میتواند سیاسی باشد و آنرا یک سناریوی نوشته شده از سوی دمکراتها برشمرد عملکرد تاریخی دمکراتها نشان داده است که اسما" دمکرات هستند اما رسما از هر جنایتکاری جنایتکار ترند نمونه آنرا باراک حسین اوباما درسال 88 درهنگامه جنبش میلیونی سبز درایران بنمایش گذاشت، واتفاقی مشابه مینه سوتا که درزمان کلینتون در نیویورک بوقوع پیوست

گزارش یا اعتراض به این نظر


همبستگی بیشتر June 1, 2020 09:57 PM

مگرتاقبل از ترامپ کمی بوش فقط به این رژیم وحشی آخوندی و صدام وحشی تر هر گونه حمله ای نکرد
الان هم حمله های خیلی سهمگین با الفاض عادی هم رئیس جمهور و سران آمریکا به این حکومت مردم فریب وسطایی نمیکند
همین ها حلقه محاصره را تنگ تر میکند
شاید حمله نظامی در راس امور باشد ولی میخواهند از طریق قیام مردمی به کنار رفتن این رژیم که محور شرارت ودروغگویی از زمان بدو روی کارآمدنش بوده اینان اگر بخاطر بیاوریم کم کم بر ما ملت به زور چیره شدن و خودشان خوب میدانند ۹۰درصد مردم نه به حیات این رژیم است حتی داخلی خودشان
در غارت بیشتر و فرار به خارج
که زهی زهی خیالی پوچ است

گزارش یا اعتراض به این نظر


فرخنده June 3, 2020 12:40 PM

کجای واکنش اش جالب است؟! خونخواران را توصیه به رعایت قوانین ضدبشری خودشان کرده!
یعنی بدوران امام راحل برگردیم خوب است فائزۀِ عزیزِ دل باباجان رسمنجانی؟! بهر حال نوۀ اون کفن پاره، عروس شما که هست، باباجان رسمنجانی هم که در مصلای پرجلال و جبروت آن گوربگوری، یواشکی و زیر خاکی با آن ابلیس رابطۀ مرید و مرادی اش برقرار است! میماند چه؟! همانطور که تازگیها گفته ای ریاست جمهوری تو! آورین آورین!ولی ما هیچ کس را که به این نظامِ همیشه خونخوار، وابسته و نان و نمک خوارش بوده، ابدالدهر نمیخواهیم! والسلام!
ولی البته خب؛ تا میتوانی در این جنگ و دعوای خانوادگی درون نظام! توی سر این یکدست همیشه خمار بزن، که نشستن او هم بر صندلی ولایت مطلقه، از خیانتکاریهای آن پدر دجال و جلاد و غارتگر تو بود!

گزارش یا اعتراض به این نظر


کاریکامراناتور June 3, 2020 07:18 PM

این دختر رفسنجانی گاهی بعنوان سوپاپ اطمینان حکومت ملاها، مثل کلاغ ها قار و قاری میکند زیاد حرف هایش را جدی نگیرید چون خودش و پدرش و اخوان محترمش قسمتی از بنای حکومت اخوندیسم هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو June 4, 2020 10:06 PM

مردم ایران چهل سال که حکومت تازی و اقشاراخوندی تازی و آنچه دراین چهل سال برانها روا کردند وهزاران ایرانی را بقتل رسانند و همچنین زندان های سیاسی مملوازوکلا و دانجویان و ازادی خواهان وحامیان حق وحقوق مردم است بدرستی واقفند تمامی اشک تمساح ریختن عبابردوشان برای سیاه پوستان امریکائی بلعکس به موردی فزاینده تنفروفهاشی مردم به خامنه ای و شرکا منجیرشده است حکومت تازی که همچون آبکشی است که ده ها سوراخ دارد حالا به آفتابه امریکا که دوسوراخ دارد انتقاد می کند که چرا دو سوراخ داری؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: