آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 12 فروردین ماه 1400 = 01-04 2021

چرا چینی‌های تبهکار تلاش دارند این قراردادها محرمانه بماند؟

چین چگونه با پرداخت وام کشورهای در حال توسعه را می‌خرد؟ چین اسناد این قراردادها را "محرمانه" تلقی می‌کند. اکنون اطلاعاتی دقیقتر از برخی اسناد فاش شده است.

به گزارش دویچه آلمان، سند همکاری ۲۵ ساله رژیم ایران و چین، نخستین نمونه از فعالیت‌های اقتصادی چین در کشورهای در حال توسعه نیست. بسیاری از کشورهای دیگر از لائوس گرفته تا ونزوئلا، از کستاریکا گرفته تا غنا، از آرژانتین گرفته تا هندوراس و اکوادور و ده‌ها کشور دیگر تا کنون از چین "وام" دریافت کرده‌اند.

مضمون سند جامع همکاری ۲۵ ساله رژیم ایران و چین فاش نشده است. اما پژوهشگران دانشگاه‌های آمریکا در همراهی با چندین اندیشکده همچون موسسه اقتصادی کیل آلمان موفق شده‌اند به متن کامل ۱۰۰ قرارداد اعتباری چین دست یابند.

مضمون این ۱۰۰ قرارداد پرده از سیاست‌های چین و نکات پنهانی قراردادهای همکاری این کشور با کشورهای در حال توسعه برمی‌گیرد.

چرا محرمانه؟

جمهوری اسلامی پس از امضای سند همکاری‌های جامع با چین اعلام کرد که متن این سند محرمانه است و چین مانع از انتشار جزئیات این توافق شده است.

پدیده‌ای که تازگی ندارد. چین تا کنون دست‌کم ۴۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری کرده است. به این ترتیب، چین به بزرگ‌ترین پرداخت کننده وام در اقتصاد جهان تبدیل شده است.

تا کنون اطلاعات دقیقی درباره نحوه واگذاری وام و شروط چین برای دادن این وام‌ها و اعتبارات در دست نبوده است.

برخی از رسانه‌های آلمان، از جمله سایت "اشپیگل آنلاین" و روزنامه "زوددویچه" بخشی از نتایج پژوهش دانشگاه‌های آمریکا و همچنین اندیشکده‌هایی که به متون این قراردادها دست یافته‌اند، را منتشر کرده‌اند.

یکی از شروط تصریح شده در این قراردادها "محرمانه" تلقی کردن آن‌ها بوده است. همه کشورهایی که از چین وام دریافت کرده‌اند، تضمین داده‌اند که درباره نکات مطروحه در این قراردادها سکوت پیشه کنند.

باید یادآور شد که واگذاری وام از سوی نهادهای مالی بین‌المللی و کشورهای مختلف و از آن جمله از سوی کلوب پاریس برخلاف قراردادهای چین، شفاف بوده و متن واگذاری این وام‌ها منتشر می‌شوند.

چین چه چیزی را پنهان می‌کند؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده چین تا کنون صدها میلیارد دلار پول در پروژه‌های ساخت‌وساز پل، سدسازی و بنادر در کشورهای مختلف جهان تزریق کرده است.

تنظیم قراردادها به گونه‌ای است که به چین اجازه می‌دهد در ازای پرداخت وام، بر کشورهای دریافت کننده کنترل اعمال کند. کنترلی که صرفا جنبه اقتصادی ندارد.

بازپرداخت وام‌هایی که کشورهای در حال توسعه دریافت کرده‌اند یا به صورت صدور نفت خواهد بود یا به دلار. در صورت آنکه کشور دریافت کننده وام قادر نباشد وام خود را پرداخت کند، چین به برخی از امکانات آن کشورها و از جمله به بنادر آن‌ها دسترسی خواهد یافت.

حق دسترسی به حساب‌‌های بانکی و دارایی آن کشورها در خارج از مرزهای خود از جمله امکانات چین برای جبران خسارات مالی آن کشور به حساب می‌آیند.

شرایط پرداخت وام از سوی چین در قیاس با دیگر کشورهای صنعتی ناعادلانه‌تر است. معمولا آن دسته از کشورهای در حال توسعه که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، تن به چنین قراردادهایی می‌دهند. به عنوان نمونه، ایران که به علت تحریم‌های مالی، چاره را در امضای چنین قراردادی با چین دیده است.

کریستوف تربش، پروفسور اقتصاد در دانشگاه کیل آلمان و یکی از کسانی که در تحقیقات مربوط به شرایط واگذاری وام از سوی چین مشارکت داشته می‌گوید که افشای مفاد این توافق‌نامه‌ها از نظر چین به معنای عهدشکنی است و برای کشور دریافت کننده وام پیامد دارد.

در این توافق‌نامه‌ها پیش‌بینی شده است که هرگاه کشورهای دریافت کننده وام به تعهدات مالی خود عمل نکنند، بانک‌های دولتی چین از این حق برخوردارند که از منابع مالی آن کشور بهره گیرند.

از سوی دیگر، کشورهای دریافت کننده وام در هنگام امضای قرارداد متعهد می‌شوند که از اخذ وام از کشور دیگری برای بازپرداخت وام خود به چین استفاده نکنند.

نفوذ سیاسی

از سوی دیگر، پرداخت این وام‌ها نه تنها از منظر اقتصادی راه را برای دسترسی چین به بنادر و دیگر امکانات زیرساختی کشورهای در حال توسعه هموار می‌کند، بلکه زمینه گسترش نفوذ سیاسی چین را نیز فراهم می‌سازد.

در متن توافق‌نامه‌ها اغلب بندی وجود دارد که کشورهای دریافت کننده وام را ناگزیر به رعایت منافع جمهوری خلق چین می‌کند.

به عنوان نمونه، هر اقدامی از سوی این کشورها که به معنای لطمه زدن به منافع یکی از موسسات و نهادهای چین تلقی شود، به معنای نقض توافق همکاری بوده و کشور "خاطی" باید هزینه‌های آن را برعهده گیرد.

وام‌های در‌هم تنیده

اکثر وام‌هایی که چین در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد، در پروژه‌هایی هزینه می‌شوند که مرتبط با هم هستند.

گاهی چین به طور همزمان در چند پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. لغو پیش از موعد یکی از این پروژه‌ها عملا بر اساس توافق بین آن کشور و چین ناممکن است.

چنین موردی را می‌توان در ماجرای مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور پیشین آرژانتین مشاهده کرد. ماکری در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفته بود پروژه ساخت یک سد را که با وام چین در دست احداث بود، متوقف کند.

چین پس از آن به رئیس جمهور آرژانتین اطلاع داد که پروژه احداث این سد با پروژه اجرای احداث خط راه‌آهن گره خورده است و هرگاه پروژه احداث سد متوقف شود، آن پروژه دیگر نیز اجرا نخواهد شد.

روزنامه "زوددویچه" به پروژه "جاده ابریشم جدید" اشاره کرده و می‌نویسد که چین با واگذاری وام عملا بر وابستگی سیاسی بیشتر این کشورها به خود می‌افزاید.



ننگین نامه ترکمنچای را باطل میکنیم !!! April 1, 2021 09:32 PM

پس از سقوط و مرگ نظام فاسد و اشغالگر اسلامی در ایران آزاد و دمکراتیک فردا و «باطل کردن فوری و بدون قید و شرط ننگین نامه» و «فسخ تمام مفاد اجرایی ننگین نامه ترکمنچای ۲» و به اصطلاح همکاری با چین، دولت آیندهٔ ایران را ملزم خواهد کرد با «در خواست خسارت چند صد میلیارد دلاری» در «دیوان بین المللی داوری لاهه» علیه دولت فاشیست و کمونیست چین، دلایل خود را بر اساس:
• افشا نشدن مفاد این ننگین نامه به در خواست دولت چین کمونیست!
• دور زدن مجلس و تصویب نشدن این ننگین نامه توسط مجلس (آخوندی) وقت!
• اعتراضات و مخالفت شدید مردم ایران به دو دولت اشغالگر اسلامی و کمونیستی چین در مورد عهد این ننگین نامه!
• انتشار دروغ و اکاذیب و «فریب ملت ایران» در مورد انعقاد این ننگین نامهٔ ترکمنچای ۲ ،توسط اسلامگرایان حاکم، واپسگرای و اجنبی شیعه در ایران اشغال شده!
• و،،،!

همه و همه از دلایلی خواهند بود که در «دیوان بین المللی داوری» در لاهه توسط وکلای دولت ایران، در ایران آزاد و دمکراتیک فردا مطرح خواهند شد
عدالت برای «صدها میلیاردها دلار خسارت» از غارت اسلامی-کمونیستی ثروت ملت ایران و «اعادهٔ حیثیت، غرور و افتخار ملی برای ۸۵ میلیون ایرانیان متمدن و غارت شده»، بایستی اجرا شود

«پوز فاسد» اسلامگرایان و کمونیستهای چینی را «دادگاه لاهه» به خاک خواهیم مالید و «ائتلاف ضد منافع ملی»، آنها را در هم خواهیم کوبید و برای همیشه نابود خواهیم کرد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


سقوط نظام حتمی است April 2, 2021 02:27 AM

- یک فروپاشی سراسری بزرگ در راه است
اگر شوروی چند سال پیش در اوج عظمت دروغین و مخفی پشت دیوارهای بلند دروغ ، با انواع بمب ها و موشک ها و اتم و زیردریایی و تسلط استعماری بر نیمی از جهان ، به دلیل ناکارامد بودن اقتصادشان و ترویج فساد نومان کلاتورایی دزدان حاکم ، در ناباوری همگان فروریخت
فردای خیلی زود ، بازماندگان ، متوهمین ، وابستگان به این نظام دروغ و فریب امریکا ستیز و جهان متمدن نیز در هم خواهند ریخت
منتظر بمانید
کشتیبان کشتی سیاست جهانی را سیاستی دگر امده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام April 3, 2021 03:38 PM

کدام قرارداد چینی‌ها مثل سگ از آمریکا میترسند و تحریم عمده از طرف آمریکا برایشان برابر با سقوط است اینها از جمهوری اسلامی چند میلیارد پول نقد گرفته ا‌ند که وزیر پیزوریشان بیاید و یک برگه ی سفید را به اسم قرارداد امضا کند درست مثل چک سفید که چین هر چه را که خواست ببردو خامنه ای هم به ملت پز بدهد که بابا ما با ابر قدرتها در تماسیم و ما را آدم حساب میکنند در حالی که بر همه کاملا روشن است که جمهوری چسلامی رسما به ریپ زدن افتاده و برای قطره‌ای آبرو و وجهه ی بین المللی حتی مادر خامنه‌ای را هم روی میز خواهند گذاشت جان کندن‌های رژیم آنقدر دیدنیست که گویا خامنه‌ای را روزی صد بار دارند جلوی چشمم دار میزنند زجر کش شوید ‌ای تازی زادگان خونخوار تیر خلاصتان هم با ملت ایران و اگر بخت یاری کند شخص خود من

گزارش یا اعتراض به این نظر


ب.د.د. April 8, 2021 08:54 AM

ایران و مردم ایران در 10 نزدیک دراشغال مهاجران چند ده ملیونی چینی خواهند شد آخوندان همیشه گفتند که بعد از ما دیگر ایرانی بر جای نخواهد ماند همانطور که جهان امروز صدای نقص حقوق بشر مردم ایران را به زیر فرش برجام دروعین جارو میکند، فردا هم از بی خانه مانی ایرانیان بدون مملکت ، بهانه های انحرافی دیگری خواهند ساخت. ایران از نادر کشورهائیست که هویت ملیشان بر پایه انسان بودن استوار است ولی حاکمان جمهوری اسلامی شایستگی این فرهنگ والای ایرانی را ندارند و با پس گردنی از این مملکت بیرون انداخته خواهند شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: