آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 شهریور ماه 1398 = 05-09 2019

ایران در میان چهار کشور نزدیک به "روز‌ آخر"

بحران فوق‌العاده آب ؛ ایران در میان ۴ کشور نزدیک به «روز‌ آخر»

شهروندان ایرانی در بهترین شرایط، در مواجهه با بحران فوق‌العاده آب چندان نمی‌توانند به کمک همسایه‌ها و کشورهای هم‌جوار خود نیز دلخوش کنند، چراکه ۱۲ کشور از ۱۷ کشور در غرب آسیا و شمال آفریقا قرار دارند.

تازه‌ترین برآورد «موسسه منابع جهان» نشان می‌دهد ایران در کنار قطر، اسرائیل و لبنان در صدر کشورهایی‌ست که با بحران فوق‌العاده آب دست به گریبان است و در لبه «روز آخر» قرار گرفته‌، یعنی روزی که منابع آبی در آن ممکن است به پایان برسد.

برآورد تازه در باره بحران فوق‌العاده آب در «اطلس خطرات آبی» موسسه پژوهشی، ایران را در رده چهارم کشورهای نزدیک به «روز آخر» قرار داده ‌است.

۱۷ کشور که ایران، یکی از آن‌ها‌ست و مجموعا یک چهارم جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند در شرایطی قرار گرفته‌اند که موسسه پژوهشی آن را «بدترین» نقاط از نظر خشکسالی و بحران کم‌آبی رده‌بندی کرده ‌است.

اما شهروندان ایرانی در بهترین شرایط، چندان نمی‌توانند به کمک همسایه‌ها و کشورهای هم‌جوار خود نیز دلخوش کنند، چراکه ۱۲ کشور از ۱۷ کشور در غرب آسیا و شمال آفریقا قرار دارند: از قطر و لبنان تا اسرائیل، کویت، عربستان سعودی و امارات.

​آن‌طور که پژوهشگران «موسسه منابع جهان» عنوان کرده‌اند کشورهای بحران‌زده در غرب آسیا و شمال آفریقا، از جمله ایران و کشورهای هم‌جوارش، نه تنها با خشکی و کم‌آبی و مشکلات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی روبه‌رو هستند، بلکه افزایش تقاضا وضعیت را بدتر نیز کرده‌است.

گزارش بانک جهانی
گزارشی از بانک جهانی در تابستان سال گذشته، نشان می‌داد که این منطقه در صدر مناطق «ناپایدار» آبی، به‌ویژه به‌دلیل استفاده از منابع زیرزمینی، قرار دارد. بیش از ۸۰ درصد از آب استفاده‌شده، بازیافت نمی‌شود و کشورهای آن در برابر «بیشترین خسارت اقتصادی» ناشی از کمبود آب به دلیل مسائل آب‌وهوایی قرار گرفته‌اند.

در دی ماه سال گذشته سرپرست مرکز مطالعات آب اتاق ایران گفته بود «۵۰ سال سوءتدبیر» باعث شده تنها «پنج سال» تا بروز «فاجعه عمومی آب» در ایران فاصله داشته باشیم.

برگرفته از رادیو فردا



شهنام September 6, 2019 11:35 AM

باز هم چرندیات ته دل خالی کن برای منحرف کردن مردم از نگرانی اصلی که رژیم منفور اسلامیست باید به این رادیو فردا گفت سال گذشته آنقدر باران و برف بارید که سد‌ها در حال انفجار بودند و از کردستان تا خوزستان در حال غرق شدن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: