آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 آبان ماه 1398 = 03-11 2019

واکنش به شعار‌های تجزیه‌طلبان در ورزشگاه‌

علی دایی با انتشار پستی در اینستاگرامش، به شعار‌های تجزیه‌طلبانه برخی تماشاگران در ورزشگاه واکنش نشان داده است.

او در صفحه اینستاگرامش نوشت: همه جای ایران سرای من است. به ایرانی بودن خودمون افتخار میکنیم و اجازه ندهیم شعار تجزیه طلبان در استادیوم‌ها باب شود.

در بازی تراکتور و استقلال، برخی تماشاگرنما‌ها در جایگاه میزبان، پا را از همه مرز‌ها بیرون گذاشتند و به تشویق کشوری دیگر پرداختند و عجیب‌تر اینکه علیه قومیت فارس و کوروش، فحاشی کردند که این اقدام آن‌ها با واکنش‌های زیادی مواجه شد.


هشدار نسبت به اقدامات مشکوک

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور گفته در حاشیه بازی فوتبال تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران هفت نفر بازداشت شده‌اند.

حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه این افراد "شعارهای غیرفوتبالی" سر داده‌اند، افزود: «این افراد حرکت خارج از عرف فوتبال انجام دادند که البته تعدادشان هم خیلی کم بود.»

وی اضافه کرد: «دستگاه اطلاعاتی انتظامی و قضایی هم پیگیر چند نفری است که آنجا مطلبی نوشته بودند.»

بر اساس فیلم‌های منتشر شده از این بازی که در تبریز برگزار شد برخی تماشاگران پلاکاردی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود "یا چکسلواکی یا یوگسلاوی".

اشاره این افراد به انتخاب حکومت ایران میان جدایی مسالمت‌آمیز همچون چک و اسلواکی از هم و تشکیل دو کشور مستقل و یا جنگ خونین یوگسلاوی و تبدیل آن به چندین کشور کوچک‌تر بود.


تماشاگرانی که ترکیه را تشویق‌ و به وریا توهین کردند

در دیدار روز گذشته تراکتور تبریز و استقلال تهران، در تبریز بعضی از تماشاگرنماها، کشور ترکیه را تشویق کرده و علیه وریا غفوری (کاپیتان با اخلاق استقلال تهران که از هموطنان کُرد کشورمان است) شعارهای توهین‌آمیز و نژادگرایانه دادند!

ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد تعدادی از هواداران تراکتور حتی قبل از شروع بازی به شدت علیه کاپیتان استقلال شعار می‌دادند!

بسیاری از فعالان رسانه‌ای و هموطن آذربایجانی در واکنش به این اقدامات غیر ورزشی که مدتی است توسط یک طیف قومیت‌گرا در ورزشگاه تبریز رخ می‌دهد (با حمایت مسئولان سپاهی باشگاه) ابراز انزجار نموده و خواستار رسیدگی عاجل به آن شده‌اند.

گفتنی اینکه، چند سال پیش علی دایی که خود از هموطنان آذری کشورمان است به صراحت گفته بود: بسیاری از کسانی که در ورزشگاه تبریز حاضر می‌شوند اصولا برای تماشای فوتبال نمی‌آیند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.


غفوریِ زمانه‌ ات باش؛ محبوب‌تر از همیشه

وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال تهران با پوشیدن تی‌شرت "دختر آبی" خشم رسانه‌های تندروی حکومت را برانگیخت. آنها مدعی شده‌اند که وی این تی‌شرت‌ها را بین بازیکنان استقلال پخش کرده است.

اقدام وریا غفوری اما موجب تمجید کاربران مجازی از او شده است. یکی از کاربران ایرانی نوشت: کاش چند تا بودی مرد؛ یکی از تو کمه برای این فوتبال...

بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور قبل از آغاز بازی مقابل تیم نفت مسجد سلیمان برای گرامی‌داشت یاد سحر خدایاری تی‌شرتی مشکی روی پیراهن ورزشی خود به تن کردند که روی آن عبارت "دختر آبی" به زبان‌های فارسی و انگلیسی به چشم می‌خورد.

خبرگزاری فارس با انتشار ویدیویی وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال، را مسئول پوشیدن تی‌شرت‌هایی با نوشته "دختر آبی" توسط بازیکنان تیم استقلال معرفی کرده است.

این اقدام به زعم این خبرگزاری با استقبال "رسانه‌های ضد انقلاب" مواجه شده است. از همین رو، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از "پرونده‌سازی" برای غفوری خبر می‌دهند. هشتگ "وریا غفوری" در توییتر به محلی برای بحث در این زمینه مبدل شده است.

خبرگزاری فارس و برخی دیگر رسانه‌های نزدیک به جریان‌های تندرو در ایران، گزارش داده‌اند که این غفوری بوده است که "تی‌شرت‌ها با عبارت دختر آبی را بین بازیکنان پخش کرده و به رغم مخالفت جواد زرینچه، سرپرست تیم، از بازیکنان خواسته با این تی‌شرت‌ها وارد زمین شوند و عکس یادگاری بگیرند."

خبرگزاری فارس می‌گوید: «ناظر مسابقه گزارش اقدام تیم استقلال را به حراست فدراسیون داده است و قرار است گزارش به حراست ورزش هم اعلام شود. باید منتظر شد و دید آن‌ها چه تصمیمی درباره این اقدامات خودسرانه می‌گیرند.» خبرگزاری فارس می‌گوید که وریا غفوری "سابقه چنین کارهایی را دارد و سال گذشته با تمسخر صحبت‌های وزیر خارجه تیم را به حاشیه برد."

سال گذشته پس از آن‌که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت "ما افتخار می‌کنیم به خاطر فلسطین و لبنان تحت فشاریم"، وریا غفوری در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «شما تحت فشار نیستید و در واقع این مردم عادی هستند که تحت فشار هستند». او به دلیل این اظهارات به حراست وزارت ورزش احضار شد اما کماکان در مصاحبه با خبرنگاران گفت که "حرف حق را زده و ترسی از بازخواست مسئولان ندارد".


عبارت دختر آبی را حذف کردند

عکس تیم تاج (استقلال) با تی‌شرت دختر آبی به دستور نهادهای امنیتی و همچنین وزارت ورزش جمهوری اسلامی از صفحات رسمی باشگاه حذف شد. (عکس زیر گزارش)

نرگس محمدی، مدافع دربند حقوق بشر در نامه‌ای که از زندان اوین به بیرون فرستاده به موضوع خودسوزی "دختر آبی" پرداخته و نوشته است: «سحر درد حبس عدالت را با به آتش کشیدن جانش عیان کرد.»

وی با اشاره به اینکه "سحر در مقابل دادگاه انقلاب خود را به اتش کشید،" نوشته است: «همان بیدادگاهی که زنان و مردان بی شماری را طی۴۰ سال گذشته به ناحق به اعدام، حبس و شکنجه و شلاق محکوم نموده و زندگی ها و جان ها به یغما برده است.»

نرگ محمدی به ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه پرداخته است: «از زمان بر سر کار آمدن آقای رییسی تعداد زندانیان زن در اوین به سرعت در حال افزایش است. تا چند وقت پیش، در این بند ۱۵ تا ۲۰ زندانی زن بودیم، اما اکنون ۵۶ زندانی زن فقط در بند اوین هستیم.»

وی همچنین در یک افشاگری تکاندهنده به "بازداشتگاه‌های غیرقانونی خارج از نظارت سازمان زندان‌ها" اشاره کرده و نوشته است: "این بازداشتگاه‌ها در اطراف شهر تهران دایر و فعال شده و متهمان در سلول‌های انفرادی امنیتی نگهداری شده و مورد بازجویی قرار می‌گیرند."

به باور نرگس محمدی، "دختر آبی برای افشای چنین رسم ظالمانه‌ای آنهم از سوی دستگاهی که مدعی عدالت است در میان شعله‌های سرخ، پر و بال سوخته عدالت را به نمایش گذاشت تا شاید به خواب رفتگان بدتر از مرگ به خود آیند."


(در سوک سحر خدا یاری)

عارف پژمان

قصه ء کوتاه شب بدون سحر!

این چه شامیست که رویش به سحر نیست که نیست
گل ، کجا رفت که بویش به سحر، نیست که نیست
آب آن نهر ، نگر، مویه کنان ، می گذرد
بغض کرده و گلویش به سحر نیست که نیست
دختر آبی درین هفته نیامد ، هیهات
بر سر شانه سبویش به سحر نیست که نیست
شاخ نورستهء شمشاد چرا زود شکست
سهرهء خاطره گویش ، به سحر نیست که نیست
زلف رودابه که آویخته بود بر در و بام
چند سحر رفت که مویش به سحر نیست که نیست
این وطن ، یکسره پاتوق تبهکاران شد
شب دراز است، تک و پویش به سحر نیست که نیست
رفت این قصهء پر غصه به بلخ و کابل
برهوتی است که سویش به سحر نیست که نیست

********************************

گرامیداشت "دختر آبی" در ورزشگاه کابل

گروهی از زنان و دختران افغان، روز جمعه در جریان یک دیدار فوتبال لیگ افغانستان در یک ورزشگاه کابل، یاد و نام سحر خدایاری یا همان دختر آبی ایران را گرامی داشتند. (فیلم زیر)

لیگ برتر افغانستان امروز پیگیری شد و پایتخت این کشور نیز میزبان مسابقه پر از تماشاگر بود. یکی از اتفاقات مهم این هفته لیگ افغانستان، ابراز همدردی هواداران حاضر در استادیوم با زنده‌یاد سحر خدایاری بود که هفته قبل درگذشت.

عده ای از بانوان هوادار که در استادیوم فدراسیون فوتبال افغانستان حضور داشتند، کاغذ نوشت‌هایی را به‌دست گرفتند که هشتگ دختر آبی روی آن نقش بسته بود.

همچنین آن‌ها شعارهایی در همدردی با هواداران ایرانی و خانواده او سر دادند.

ایران پرس نیوز





www.youtube.com/watch?v=w6zDlOPQyLQ

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



ساسان September 14, 2019 07:46 AM

درود بر برادران و خواهران افغان
این درد مشترک
هرگز جدا جدا
درمان نمی شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران باور September 14, 2019 10:25 AM

درود به غیرت ما مردان ایرانی که مانند زمان مغول سرمان را هم ببرند عین خیالمان نیست فقط تفریحات شبانه و دربند و کباب دختر بازیمون به راه باشه بقیه رو بی خیال ای شرم ای شرم

گزارش یا اعتراض به این نظر


aria September 14, 2019 01:35 PM

چرا تونس تونس و ایران نتونس ؟! در تونس یک دستفروش خود را اتش زد و ملت تونس بپا خواستند و دیکتاتور را سرنگون کردند ولی در ایران اخوند زده هرسال دهها نفر خودسوزی و صدها نفر خودکشی و اعدام میشوند ولی مردم ساکت هستند ! بنظرمن دلیل این در مذهب و خرافات مردم ایران است که همیشه منتظر یک امداد و دست غیبی هستند که از چاه جمکران بکمک انها بیاید !

گزارش یا اعتراض به این نظر


داریوش September 14, 2019 08:28 PM

روحش شاد فرشته مبارز، ایران پرس نیوز شرفت را عشق است
تف بر مزدوران آخوندهای شیطان پرست در غارت الله فردا

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام September 14, 2019 08:38 PM

چرا تونس تونس ولی ایران نتونس؟ شما هیچوقت به تونس سفر کرده اید؟ مردم تونس سرشار از شادی و زندگی هستند و خودسوزی و مرگ برایشان کاملا تحریک کننده و برانگیزاننده است ولی در ایران اسلام زده که تمام زندگی مردم بر اساس مرگ و روضه و عزاداری و شب اول قبر میچرخد و شادی و سرزندگی یک گناه است که در خفا باید سراغش رفت معلوم است که با هزاران خودسوزی هم کار درست نمیشود ریشه در جای دیگر است. باید ریشه ی آخوند و دینش را زد و ایران اهورایی را از نو بنا کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


قلی ایرانی September 14, 2019 09:41 PM

چقدر زیبا دخترای افغان بدون حجاب و دلهره و نگران فوتبال تماشا میکنند در جوار مردان

گزارش یا اعتراض به این نظر


بنی آدم اعضاء یک دیگرند September 15, 2019 03:58 AM

دورد بر زحمت کشان دور از کشورشان افغانها
مردمان راتقلید از دین بربادشان داد ای دوصد نفرین بردین و دین حافظان باد سرنگونی سردمداران مذهبی همراه با رهایی انسانها از اسارت بدعتهای متعفن ملایان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران مال ایرانی است September 16, 2019 02:56 PM

خدمت خانم مسئول حقوق بشر هم ما وشما خیلی خوب از تاریخچه این ملایان از خلخالی دیوانه تا رئیسی دست نشانده و ملایان دیگر را خوب با اطلاعیم که چقدر هموطنان را به جرم های واهی وپوچ مثل الان اول تجاوز شکنجه وپنهان واًشکار اعدام کرده ومیکنند
جای تعجبه که چرا این سمت ومقام های انتصابی داده شده به اینان را مردم به رسمیت می دانند هیچ کدامشان منتخب مردم ایران نخواهند بود وروی بسقوطند
ترد وتحریم هم جنابه از سوی مردم در هر کجای ایران بزرگترین راه مبارزه است چهل سال دروغ از آن سر بگور گذاشته خمینی هندی تا تمامشان خوب اعیان است برای مردم ایران
پس حقوقی برای ملت ایران قایل نشده ونخواهندشد ترک گرگ مرگ و بس

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی September 18, 2019 02:48 PM

درود بر شرفش من پرسپولیسی هستم ولی افتخار میکنم به وجود چنین بازیکنان بزرگی در فوتبال خودمون

گزارش یا اعتراض به این نظر


سفیر September 19, 2019 03:36 AM

افغانیها درخاج ازکشورهم نشان دادن بهترین دوستان ما هستند جای من سپاسگذارم ازاینکه مردم خوب متاسفانه این ملت خوب وشریف در کشور ما خیلی سختی کشیدن

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام November 2, 2019 01:44 PM

باز هم نمایش تفرقه بنداز و حکومت کن که از طرف رژیم سازماندهی شده وگرنه کرد و ترک و لر و فارس و عرب و بلوچ همه ایرانی هستیم و فرزند خاک پاک ایرانزمین روان رضا شاه کبیر شاد که با ایجاد خدمت سربازی و سپاه دانش ایرانیان بسیاری در دوران سربازی در منطقه ی خدمت خود با افراد
محلی ازدواج کردند و در حال حاضر همه ی ما در فامیلمان هم کرد داریم هم ترک هم سایر اقوام خطاب به خامنه ای و سگ های دور و برش میگویم همانطور که عراقی ها شیعه و سنی بودن را کنار گذاشتند و دارند پدرتان را در میآورند ما ایرانیان هم فارغ از هر رنگ و نژاد دست به دست میدهیم و پوستی از شما میکنیم که شاهنشاه شاپور شاه در بند کشنده ی تازیان ( شاپور ذوالاکتاف) از آرامگاه خویش برخیزد و بگوید زه بر شما پوران و دختان ایرانشهر که ضحاک دورانتان را اینچنین خاکمال و پایمال کردید زهازه

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 2, 2019 02:18 PM

آنچه روز گذشته در مسابقه بین استقلال و تراکتور رخ داد چه استفاده از لباس شبه ترکیه ای و چه شعارهائی که داده شد نه یک اقدام خودجوش تماشاگران که یک راهبرد حساب شده وبرنامه ریزی شده از سوی مدیران و گردانندگان سپاهی است که یک خیانت بزرگ در پشت آنست ولی باید بدانند ملت ایران گردن شان را خرد خواهند کرد و در محاکمات صحرائی باید جواب این خیانت و تبلیغ تجزیه طلبی را بدهند بدون شک

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: