آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 9 تیر ماه 1400 = 30-06 2021

افزایش حیرت آورِ تعداد آقازاده‌های دزد غارتگر در ایران

مجله معتبر «فوربس» به تازگی گزارشی در مورد افزایش حیرت آورِ تعداد «میلیونر‌های ایرانی» منتشر کرده که همزمانیِ آن با کاهش همگانیِ سطح درآمد‌ها در ایران، مثال زدنی است. در واقع، ایران حالا یک طبقه بسیار کوچک از «ابرثروتمندان» دارد و یک طبقه بسیار بزرگ از «فقرای مطلق».

بر اساس گزارش این مجله، در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد ابرثروتمندان در ایران، ۲۱.۶ درصد رشد کرده و این در حالی است که متوسط رشد تعداد این گروه از ثروتمندان در جهان در همین بازه زمانی، تنها ۶.۳ درصد بوده است.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس گزارش مجله «فوربس»، ثروت این افراد به دلار محاسبه شده و بنابراین، آن‌ها «میلیونرهایِ دلاری» هستند.

این گزارش اضافه می‌کند که ثروت این گروه از ایرانی ها، حتی سریع‌تر از تعدادشان هم رشد کرده و در طول سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۲۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش به این موضوع اشاره شده که ایران اکنون چهاردهمین کشور جهان بر اساس تعداد افراد با ثروت بالاتر از یک میلیون دلار است و از این منظر، ثروتمندترین کشور در خاورمیانه است. عربستان سعودی که پیش از این در جایگاه نخست در خاورمیانه قرار داشت، اکنون با ۲۱۰ هزار نفر میلیونر، در جایگاه ۱۷ در جهان قرار دارد.

این در حالی است که همزمان، حدود ۶۰ درصد از جمعیت ایران زیر «خط فقر رسمی» و حدود ۳۰ درصد هم زیر «خط فقر مطلق» زندگی می‌کنند. این یعنی حدود ۲۵ میلیون ایرانی، تفاوتی با شهروندان «آنگولا» یا «بورکینافاسو» ندارند.

بر اساس گزارش‌های رسمیِ اخیر، نرخ فقر در ایران به شکلی فزاینده رشد پیدا کرده و اکنون، حدود ۶۰ درصد از جمعیت ایران، زیر «خط فقر نسبی» زندگی می‌کنند. از آن سو، حدود یک ماه پیش، روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، از آمار تکان دهنده فقر مطلق در ایران رونمایی کرد و گفت در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، شاخص «خط فقر مطلق» در ایران به ۳۰ درصد رسیده است.

بر اساس تعاریف سازمان ملل متحد، درآمد کمتر از روزانه ۲.۲ دلار (در سال ۲۰۲۰ میلادی)، به معنی این است که فرد زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کند و نمی‌تواند نیاز‌های اساسیِ زندگی خود را تامین کند. با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی، این مبلغ معادل درآمد روزانه ۵۵ هزار تومانی به ازای هر نفر و ماهانه یک میلیون ۶۵۰ هزار تومانی به ازای هر نفر است.

به این ترتیب، یک خانوار ۴ نفره، برای آنکه با معیار‌های قاره آفریقا، بالای خط فقر زندگی کند، باید ماهانه دست کم حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد.


ایران امروز یکی از بینواترین کشورهای روی زمین است

استیو هانکه، اقتصاددان در یک پیام توئیتری نوشت: ایران اکنون یکی از بینواترین کشورهای روی زمین است: بین ۱۵۶کشور، در رتبه هشتم در فهرست سالانه بدبختی قرار دارد. با نزدیک شدن به زمان انتخابات، ریال به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۴هزار تومان در برابر دلار سقوط کرده است. در حالی که رژیم ایران به سوی انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رود، اقتصاد آن به هم ریخته است.

فقر با ایران چه می‌کند؟

شاخص‌ها و آمار‌های مختلف نشان می‌دهند که ایرانی‌ها روز به روز فقیرتر می‌شوند. همین اواخر، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفته بود حدود ۳۰ درصد از ایرانی‌ها زیر خط فقر مطلق قرار گرفته اند. بر اساس تعاریف سازمان ملل متحد، این یعنی این دسته از ایرانی‌ها می‌توانند روزانه کمتر از ۲.۱۹ دلار (حدود ۵۰ هزار تومان) برای خود هزینه کنند و این یعنی احتمالاً تنها از پس هزینه خورد و خوراک خود بر می‌آیند. اما فقر تبعات دیگری هم دارد.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی سابق روحانی، سال گذشته گفته بود که با منفی بودن رشد اقتصادی و کاهش ۳۰ درصدی سرانه درآمد، به زودی سطح رفاه خانواده‌ها در ایران به شدت کاهش می‌یابد و توقف تحریم‌ها هم مانع افت رفاه مردم ایران نخواهد بود. به گفته او، سطح رفاه خانواده‌ها در آینده‌ای نه چندان دور، «بسیار پایین‌تر» از سطح رفاه آن‌ها طی ۳۰ سال گذشته خواهد بود.

به نظر می‌رسد این پیش بینی، همین حالا که یک سال از آن گذشته، محقق شده است. بدتر آنکه با وجود پیچیده شدن کلاف تحریم ها، بروز بحران‌هایی نظیر بحران آب، بحران سالمندی، بحران ورشکستگی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و موارد متعدد دیگر، چشم اندازی برای خروج سریع از این وضعیت هم مشاهده نمی‌شود.

اما جدا از این ها، یک جامعه فقیر، جلوی رشد کشور را هم می‌گیرد. به عبارت ساده، ثروتمند کردن مردم فقیر، خیلی دشوارتر از آن است که تصور می‌شود. همین حالا می‌توان تصور کرد که ظرف چند سال آینده، سطح سواد تخصصی در ایران افت کند، چرا که عده بیشتری به دانشگاه نمی‌روند و مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

از آن سو، مهاجرت گسترده نیروی متخصص کشور هم به سطوح تکان دهنده‌ای رسیده و گزارش‌ها نشان می‌دهند که نرخ مهاجرت در برخی اصنافِ شغلی همچون پرستاران و پزشکان، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. پیش از این هم آمار‌هایی منتشر شده بود از اینکه از هر ۴ فارغ التحصیل دانشگاهی در ایران، یک نفر به خارج از کشور مهاجرت کرده است. این در حالی است که خروج متخصصان، یعنی خروج سرمایه از ایران و خروج سرمایه از ایران هم یعنی ما از این پس، برای توسعه منابع کمتر و کمتری در اختیار خواهیم داشت.

فقیر شدن شهروندان به معنای فشار به ساختار‌ها و سیستم‌ها هم هست. فقط تصور کنید با بالا گرفتن بزهکاری (که ارتباط مستقیم و مثبتی با فقر دارد) فشار به نیرو‌های انتظامی چقدر افزایش پیدا می‌کند. از طرفی، فقر شهروندان به معنی درآمد مالیاتی کمتر برای دولت هم هست و این برای دولتی که احتمالاً کمتر از همیشه به درآمد‌های نفتی دسترسی خواهد داشت، یک زنگ خطر دیگر هم روشن می‌کند: چرخه‌ای از درآمد کمتر، رشد اقتصادیِ کمتر، شهروندانِ فقیرتر و نارضایتی بیشتر و بیشتر.


گزارش بانک جهانی؛ ایرانیان از اینهم فقیرتر می‌شوند
شنبه، 8 خرداد ماه 1400 = 29-05 2021

تا دو دهه پیش، ایران و ترکیه بهترین اقتصادهایِ منطقه بودند و تقریبا شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کردند. اما براساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۲۶ میلادی، شهروندان گرجستان، جمهوری‌آذربایجان، ویتنام و مصر از شهروندان ایرانی ثروتمندتر خواهند بود. گویا فردایِ ما از امروزمان غم‌انگیزتر است.

به گزارش تجارت نیوز، مقایسه میان وضعیت شهروندان کشورهای مختلف از منظر اقتصادی، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقایسه شیوه حکمرانی در این کشورهاست. بر این اساس، هر چقدر درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی و شاخص‌هایی از این دست در یک کشور بالاتر باشند، یعنی آن کشور ثروت بیشتری تولید کرده و نظام حکمرانیِ آن، دست‌کم در حوزه اقتصاد، موفق‌تر بوده است.

از آنجا که جمعیت ایران و ترکیه هم تقریبا در تمام طول دهه‌های گذشته مشابه یکدیگر بوده، یعنی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، شهروندان ایرانی و ترکیه‌ای، از نظر ثروت تقریبا با یکدیگر برابر بوده‌اند و هر اتفاق مثبتی هم برای اقتصاد ترکیه افتاده، در طول ۱۶ سال اخیر بوده است.

امروز ایران در بهترین حالت، سومین اقتصادِ بزرگِ منطقه (پس از ترکیه و عربستان‌سعودی) است و روندها نشان می‌دهند که ممکن است طی کمتر از ۵ سال آینده، امارات متحده عربی با جمعیت و وسعتی به مراتب کمتر از ایران، از ما جلو بزند و ایران را به چهارمین اقتصاد منطقه بدل کند.

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهند اقتصاد ایران عملا از سال ۱۳۸۴ خورشیدی تا سال ۱۳۹۹ خورشیدی (یعنی در یک بازه زمانی ۱۵ ساله) در جا زده است. در واقع، «سرانه تولید ناخالص داخلی بر حسب شاخص قدرت خرید» برای ایران در این بازه ۱۵ ساله، ثابت مانده، حال آنکه این شاخص برای ترکیه، طی همین مدت تقریبا ۲٫۳ برابر شده است.

این یعنی هر شهروند ترکیه‌ای، به طور متوسط، در ۱۵ سال اخیر ۲٫۳ برابر ثروتمند شده، اما ثروت هر شهروند ایرانی، به طور متوسط، طی همین مدت ثابت مانده است. نگران‌کننده‌تر اینکه ترکیه همچنان در مسیر افزایش ثروت قرار دارد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ایران (دست‌کم برای ۵ سال آینده) همچنان درجا می‌زند و ثرونتمندتر نمی‌شود.

اما داده‌هایی وجود دارند که حتی باز هم نگران‌کننده‌تر است. بر این اساس، در سال ۲۰۲۶ میلادی، «سرانه تولید ناخالص داخلی بر حسب شاخص قدرت خرید» برای شهروندان گرجستان (حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ دلار)، برای شهروندان جمهوری آذربایجان (حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ دلار)، برای شهروندان مصر (حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دلار) و برای شهروندان ویتنام (حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دلار) است.

رقمی که همگی از ایران بالاتر خواهد بود.این در حالی است که «سرانه تولید ناخالص داخلی بر حسب شاخص قدرت خرید» برای شهروندان ایرانی، تا همین ۳ سال پیش، از همین شاخص برای شهروندان این کشورها بالاتر بود. به عبارت ساده‌تر، بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، ما در ۵ سال آینده باید شاهدِ سبقت گرفتن شهروندانِ کشورهای فقیرتر، در زمینه ثروت باشیم. یا به عبارتی ما از آنها فقیرتر می‌شویم.


آمار تکاندهنده از فقر و فساد در ایران
یکشنبه، 3 اسفند ماه 1399 = 21-02 2021

یک اقتصاددان داخلی به روند رشد هولناک فقر در جامعه ایران پرداخته و گفته است: اندازه شاخص فلاکت که در سال ۹۶ حدود ۱۹.۸ درصد بود، در سال ۹۸ به ۴۵ درصد رسید و برآورد میشود این شاخص در پایان امسال به ۷۰ درصد برسد! (فیلم زیر)

فرشاد مومنی همچنین حکوت خامنه ای را یکی از فاسدترین حکومت ها در جهان امروز دانسته که به گفته وی در سال های گذشته روند فاسد شدن مقام های دولتی سرعت بیشتری یافته است. وی در این باره گفت: رتبه پاکدامنی ایران در سال ۹۶ حدود ۱۳۰ بود، این شاخص امسال به ۱۴۹ رسیده است!




www.youtube.com/watch?v=eN2kvIJAqjo

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



خسرو March 21, 2021 06:40 PM

انگار خامنه ای خائن نه تنها دچار زوال عقل بوده همیشه دشمن مردم ایران بوده و هست درست است که او یک الاغ چلاق بتمام معناست یا خود را بکوری میزند یا اینکه واقعا کور است و اینهمه فقر و فلاکت را در سراسر ایران نمیبیند همین عکسی که در صدر این خبر درج شده یک واقعیت است که اشک از چشم انسان جاری میکند اینجا سومالی که نیست ایران است، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان باید بحال این مردم گرفتار و بی پناه ایران گریست

گزارش یا اعتراض به این نظر


ما «اسلام» نمی خواهیم !!! March 21, 2021 09:39 PM

در آستانهٔ نوروز سال ۱۴۰۰
ای اسلامگرایان جاهل، ابله، وحشی، خون آشام، فاسد، غارتگر واشغالگر اجنبی شیعه!
مردم ستمدیدهٔ و متمدن ایران خواستار:
• آزادی کلیهٔ «زندانیان سیاسی در کشور»!
• پایان دادن به «سرکوب ها، اعدام ها، شکنجه و حبس» مردم ایران!
• برخورداری از «حقوق انسانی» خود!
• برخورداری از «عدالت اجتماعی»!
• برخورداری از یک «زندگی انسانی» برای خود و فرزندان خود!
• برخورداری از «شکوفایی اقتصادی و اجتماعی»!
• برخورداری از «همزیستی مسالمت آمیز» با صلح و آرامش در کنار یکدیگر!
• برخورداری از رفاه، آسایش، آرامش، ثبات، امنیت ،شادی، امید و تندرستی!
• برخورداری از سهم خود از «ثروت و منابع ملی کشور»!
• مشارکت مستقیم در «ادراه و مدیریت کشور»!
• آزادی مطبوعات، رسانه ای و اینترنت در کشور!
• آزادی بیان، دگر اندیشی، عقیده، دین و مذهب در کشور!
• پایان دادن به سلطهٔ روحانیت واپسگرای شیعه در دستگاهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی، قضایی،دفاعی و نظامی در کشور!
• بازگشت روحانیت مرتجع شیعه به معابد شیعه!
• ایجاد یک دادگستری عادل، موثر، توانا و کارآمد در کشور!
• انحلال سپاه و بسیج و ادغام آنها در ارتش ملی ایران!
• پایان دادن به تبعیض جنسیتی علیه زنان ایران!
• مشارکت مستقیم زنان ایران در کلیهٔ امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی، امنیتی و دفاعی کشور!
• پایان دادن به سیاست های تبعیضیتی و آپارتایدی علیه اقوام و ادیان اصیل ایرانی!
• و «تعیین یک تاریخ معین» برای یک «رفراندوم ملی» بر سر آیندهٔ ایران تحت نظر مستقیم دبیر کل سازمان ملل، سر کمیسیونر اتحادیه اروپا و ریاست جنبش غیر متعهدها!

گزارش یا اعتراض به این نظر


از «اسلام» عبور خواهیم کرد !!! March 22, 2021 03:36 AM

پس از ۴۲ سیاهی و تباهی، بالاخره ملت ستمدیدهٔ ایران این حقایق تلخ را پذیرفت که این «دین و مذهب خونین و خشن»، منشأ اصلی تمام گرفتاری ها، بدبختی ها، فقر زدگی ها، تنگدستی ها، محنت ها، ستم ها، تبعیضگری ها، بی عدالتی ها و نابرابری ها در جامعهٔ ایران هستند و با:
• نماز خواندن!
• نیایش کردن!
• دعا خواندن!
• روزه گرفتن!
• خمس و ذکات دادن!
• قرآن خواندن!
• عمل کردن به قوانین ضدانسانی شریعت!
• و،،،!

مشکلات زندگی آنها «هرگز و هرگز» نه تنها حل نخواهند شد، بلکه «تصاعدی» بیشتر هم خواهند شد که این ۴۲ سال تباهی و بی عدالتی، بهترین اثبات آن است

زمان آن فرا رسیده، «عقاید ارتجاعی و تعصبات دینی» و «خشک مغزی های مذهبی» را برای همیشه از «کردار، پندار، رفتار و گفتار» خود «منسوخ و حذف» کنیم و به امید آرزوی های بهتر در زندگی برای بر قراری عدالت، برابری، صلح، صفا، دوستی، شادی، تندرستی،آرامش، ثبات، امنیت و «حقوق برابری انسانی» در جامعه قدم برداریم و از این دین و مسلک خونین، نفرت افکن و غارتگر برای همیشه عبور و یک ایران آزاد، دمکرات، سکولار و عادل را بنا نهاییم

از«اسلام، اسلامیت و اسلامگرایی» بایستی برای همیشه عبور کنیم و خواهیم کرد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


لعنت بر شما اسلامگرایان اشغالگر!!! June 9, 2021 10:33 PM

مردم ستمدیده و ذله شدهٔ بلوچستان:
• مردم محروم و فقیری که «آب آشامیدنی سالم» برای نوشیدن ندارند!
• مردم محروم و فقیری که «سفرهٔ خالی» برای نان خوردن هم ندارند!
• مردم محروم و فقیری که «یونجه را با نان» می خورند!
• مردم محروم و فقیری که سالها طعم گوشت به دهانشان نرسیده!
• مردم محروم و فقیری که کودکان آنها در «خرابه ها درس» می خوانند و در «آتش سوزی های کلاس» جان خود را از دست می دهند!
• مردم محروم و فقیری که «آلودگی های محیط زیست»، زندگی و کاشانه آنها را ویران کرده است!
• مردم محروم و فقیری که دسترسی به «ساده ترین خدمات درمانی» در کشور را ندارند!
• مردم محروم و فقیری که «حقوق شهروندی» آنان هر روز توسط حاکمان تبهکار اسلامی «سرکوب و پایمال» می شود!
• مردم محروم و فقیری که مردان و زنان آنان یا در زندان ها بسر می برند و یا اعدام شده اند و کودکان بی سرپرست آنها بدون کمک و یاری زندگی می کنند!
• مردم محروم و فقیری که در «فقیرترین وضعیت معیشتی» خود در حال «جان کندن» هستند!
• مردم محروم و فقیری که در آبادی ها آنها «خشکسالی و کم آبی» بیداد می کند!
• مردمی محروم و فقیری که «فقیرترین قشر» جامعهٔ فقرزدهٔ ایران بشمار می روند!
• مردم محروم و فقیری که از «روی ناچاری برای امعرار معاش زندگی خانوادهٔ خود»، به شغل «سوخت بری» روی آورده اند!
• مردم محروم و فقیری که «کمترین اهمیت و اولویت» برای حاکمان مستبد و خود کامهٔ خود دارند!
• مردم محروم و فقیری که ۴۲ سال «حقوق و کرامت انسانی» آنها نادیده گرفته شده و هر روز «انکار و پایمال» می شوند!
• مردم محروم و فقیری که برای امرار معاش خود مجبور به «مهاجرت به حاشیهٔ شهرهای کشور» شده اند!
• مردم محروم و فقیری که از «زور، ظلم، ستم، تجاوز، تبعیض، بی عدالتی ها و آپارتاید اسلامی» به تنگ آمده اند!
• مردم محروم و فقیری که «هیچ صدایی در اداره و مدیریت کشور» را ندارند!
• مردم محروم و فقیری که به سبب اجرای سیاست های غلط و «سؤمدیریت های جهادی» حاکمان نالایق خود به حاشیه ها رانده شده اند!
• مردم محروم و فقیری که از رساندن «خواسته ها و مطالبات بر حق خود» به گوش «حاکمان ناشنوای» اسلامگرا، فاسد، جنایتکار، اشغالگر، غارتگر و اجنبی خود «منع و سرکوب» شده اند!
• و ،،،،!
ما، مردم محروم و فقیر ایران تا برقراری کامل «عدالت انسانی» و احیای «حقوق و کرامت انسانی» خود در ایران زمین، به «نبرد بر حق» خود برای «براندازی رژیم اشغالگر اسلامی» ادامه خواهیم داد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


ما «اسلام» نمی خواهیم !!! June 9, 2021 10:38 PM

وضعیت برای ملت ستمدیده و اسلام زدهٔ ایران همین خواهد بود و همین، چه بسا بدتر و بدتر!
در این ۴۲ سال اشغال خونین ایران، مردم ستمدیده و اسلام زدهٔ ایران:
• در «فقرمطلق» چشم به جهان باز گشوده اند
• در «فقرمطلق» بزرگ شده اند
• در «فقرمطلق» زندگی کرده اند
• و در«فقرمطلق» هم چشم از جهان فرو بسته اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


غارت اسلامی ملت ایران !!! June 9, 2021 10:54 PM

یکی از «ترفندهای رایج» در جوامع اسلامی، «وعدۀ بهشت رفتن» به «ستمدیدگان» است تا‌ مبادا‌ آنان پیش از مرگ به ‌دنبال‌ «اِحقاق حقوق» خود‌ بروند و «قیام» کنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Seek June 10, 2021 12:58 PM

بدبختی جهان اسلام که امت اسلام خود بر سر خود آورده است این است که به هر فقر و نکبتی تن میدهند ولی اسلام عزیزشان را ول نمیکنتد درست پدیده ایی که عامل شوربختیهایشان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 17, 2021 03:40 PM

در ایران تا بود ملا و مفتی
به روز بدتر از این هم بیفتی

گزارش یا اعتراض به این نظر


شاپور June 18, 2021 06:58 PM

فقط عبور از جمهوری اسلامی کافی نیست علم پزشکی اثبات کرده که اگر انگل و باکتریها و ویروسها بکل (بکل) نابود نشوند، دوباره در محیط مناسب تولید کولونی های جدید میکنند
باید متوجه بود که حکومت آینده ایران بسیار قانونمند و انسانی بوده و زمان بین سقوط آخوندها تا استقرار حکومت جدید کوتاه برآورد میشود
در این زمان کوتاه است که میتوان با (عبا، عمامه، نعلین) همان معامله را کرد که طی ۴۲ سال با ما کرده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: