آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 25 شهریور ماه 1398 = 16-09 2019

مقایسه افت تولید عربستان با شوک‌های نفتی

دو روز پس از وقوع حمله هوایی به پالایشگاه‌های بقیق و میدان نفتی خریص در شرق عربستان، ابعاد واقعی و تاثیر این حمله بر اقتصاد جهان و زندگی روزمره مردم محل گمانه‌زنی کارشناسان اقتصادی است.

به گزارش یورونیوز، حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان به اذعان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه از نفت این کشور را مختل کرده است.

این افت تولید نزدیک به اثر شوک‌ نفتی حاصل از وقوع انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ است که موجب کاهش ۵.۶ میلیون بشکه‌ای نفت در کوتاه‌مدت شد.

البته از منظر سهم کاهش تولید در مجموع عرضه جهانی نفت، افت اخیر تولید عربستان معادل ۶.۶ درصد عرضه روزانه نفت در جهان است. مطابق تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک، عرضه جهانی نفت حدود ۹۸.۷ میلیون بشکه در روز است.

از نظر نسبت کاهش تولید به عرضه جهانی نفت، سهم کاهش تولید عربستان نزدیک به افت ۶.۹ درصدی تولید نفت پس از آغاز جنگ میان ایران و عراق در ابتدای دهه ۸۰ میلادی است، زمانی که مجموع عرضه روزانه نفت در جهان کمتر از ۶۰ میلیون بشکه بود.

تحت تاثیر دو شوک انقلاب ایران و آغاز جنگ ایران و عراق، بهای جهانی هر بشکه نفت از ۱۴.۵ دلار در آغاز سال ۱۹۷۸ به بیش از ۳۷ دلار در سال ۱۹۸۰ رسید.

در اولین روز گشایش معاملات بازار جهانی نفت پس از حمله روز شنبه به تاسیسات نفت عربستان، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت با جهش ۸ دلار و ۱۶ سنتی معاملات روز دوشنبه را با ۶۸ دلار و ۳۸ سنت آغاز کرد.

یک ساعت بعد این نرخ تا ۶۸ دلار و ۴۴ سنت بالا رفت ولی سپس سیر نزولی به خود گرفت و به ۶۵ دلار و ۳۷ سنت رسید اما عصر روز دوشنبه بار دیگر از ۶۶ دلار و ۵۰ سنت فراتر رفت.

بهای هر بشکه نفت پایه برنت در پایان معاملات هفته کاری گذشته بازارهای جهانی تا ۶۰ دلار و ۲۲ سنت کاهش یافته بود.

بدین ترتیب تحت تاثیر شوک کاهش ۵۸ درصدی تولید نفت عربستان قیمت نفت پس از تحمل شوک قیمتی ۱۳.۵ درصدی در آغاز مبادلات روز دوشنبه، با پذیرش رشد قیمت ۶ دلاری(۱۰ درصد) به ثبات نسبی رسید. ثباتی کوتاه‌مدت که تا اعلام نظر شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در مورد زمان مورد نیاز برای احیاء تولید از تاسیسات نفتی خسارت‌دیده از حملات پهپادی روز شنبه حوثی‌های یمن، برقرار خواهد بود.

در همین حال بانک سرمایه گذاری گلدمن ساش پیش‌بینی کرده که در صورت ادامه اخلال در تولید نفت عربستان تا ۶ هفته ادامه یابد، رشد ۵ دلاری قیمت احتمالا به ۱۴ دلار خواهد رسید و اگر کاهش تولید عربستان بیش از این زمان به طول بینجامد، بهای جهانی هر بشکه نفت می‌تواند تا ۷۶ دلار افزایش یابد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: