آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 15 آبان ماه 1399 = 05-11 2020

آیا ترامپ می‌ تواند به نتیجه انتخابات اعتراض کند؟

آیا دیوان عالی آمریکا برنده انتخابات را مشخص می‌کند؟

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد. در حالیکه بایدن و ترامپ خود را پیروز این رقابت سیاسی کم‌سابقه می‌دانند، با توجه به نزدیکی آرا و توسل نامزد جمهوریخواه به دستگاه قضایی برای شمارش برگه‌های رای، احتمال کشیده شدن کار به دیوان عالی ایالات متحده وجود دارد.

به گزارش سی ان ان، منابع آگاه خبر داده‌اند که کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا در پی آن است که علیه نتایج اعلام‌شده در ویسکانسین و آریزونا دست به اقدام قانونی بزند.

کمپین انتخاباتی ترامپ همچنین دموکرات‌ها را به نقض حق رای دهندگان حامی حزب جمهوریخواه متهم کرده است.

آیا ترامپ می‌تواند به نتیجه انتخابات اعتراض کند؟

در واقع هر دو نامزد گفته‌اند که خود را برای اختلافات حقوقی بعد از انتخابات آماده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند درخواست کنند که در بیشتر ایالت‌ها آرا دوباره شمرده شود. بویژه اگر آرا آنجا به هم نزدیک باشد.

امسال رای‌های پستی بیش از دوره‌های قبل بود و این احتمال وجود دارد که اعتبار آرای پستی هم در دادگاه مورد سوال قرار بگیرد.

شکایات حقوقی ممکن است به دیوان عالی برده شود که بالاترین مرجع قضایی در آمریکا است.

این اتفاق سال ۲۰۰۰ میلادی افتاد، وقتی که دیوان عالی شمارش دوباره آرا در فلوریدا را به نفع جرج بوش و جمهوری‌خواهان متوقف کرد.

نتیجه انتخابات را آرای کالج انتخاباتی تعیین می‌کند. اگر نتیجه مساوی شود و یا اعتراضی نسبت به آن شکل بگیرد، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا مسئولیت تصمیم‌ گیری بر سر برنده انتخابات را بر عهده می‌گیرند و معاون رییس جمهور هم توسط مجلس سنا معرفی خواهد شد. در نهایت دیوان عالی باید به شکایت رسیدگی کند و تصمیم بگیرد.

بسیاری از حقوقدانان معتقدند با وجود رقابت نزدیک دو کاندیدا و احتمال جابه‌جایی شمار آرا در جریان بازشماری یا توقف شمارش، چالشی که به قانون اساسی مرتبط باشد و کار را به دیوان عالی بکشاند، دست‌کم در حال حاضر وجود ندارد.

اگر نتیجه آرا مورد اختلاف باشد، تیم‌های حقوقی دو حزب باید شکایات خود را در دادگاه‌های ایالتی مطرح کنند.اگر قاضی این دادگاه‌ها تشخیص داد که بازشماری آرا لازم است، به چنین کاری حکم خواهد داد. اگر یکی از طرفین با این نتیجه مخالف باشد، اعتراض به این حکم را در دیوان عالی ایالات متحده، عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور مطرح خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: