آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 16 مهر ماه 1398 = 08-10 2019

ایران یک‌ میلیون و سیصد هزار برده دارد؟

خبرگزاری فارس: روز گذشته بی‌بی‌سی فارسی گزارشی درباره برده‌داری مدرن پخش کرد و مدعی شد ایران حدود یک‌میلیون و 300 هزار برده مدرن دارد. بعد هم موضوع را ربط داد به مدافعان حرم و قالیبافی کودکان ایرانی و ازدواج نوجوانان!

گزارش بی‌بی‌سی به بهانه انتشار نتایج پژوهش بنیاد واک فری (walk free) یک سازمان غیرانتفاعی استرالیایی تهیه‌شده است. بنا بر این پژوهش حداقل 40 میلیون برده مدرن در جهان وجود دارد و 70 درصدشان زنان و دختران هستند. 25 درصد کل برده‌های مدرن نیز کودکان هستند. از کل برده‌های مدرن 25 میلیون نفر کار اجباری می‌کنند و باقی برده جنسی هستند. این پژوهش ایران را دهمین کشور دارای برده مدرن (به نسبت جمعیت) معرفی می‌کند و البته جزو 5 کشوری که برای مبارزه با برده‌داری کمترین اقدام را انجام می‌دهند. این از پژوهش بنیاد واک فری؛ ولی حالا ببینیم گزارش بی‌بی‌سی فارسی چه حال و هوایی دارد و اصلاً چه می‌گوید به مخاطب.

گزارش با ارائه آمار و اطلاعات شروع می‌شود و خیلی راحت همان اول کار فرض‌های اشتباه مطرح می‌کند و دختری را که بدون خواست خودش ازدواج‌کرده و بعد هم مثلاً روی زمین کشاورزی کار می‌کند یا قالی می‌بافد برده محسوب می‌کند. بعد تصاویری از کودکان کار در ایران نشان می‌دهد و البته اذعان دارد که 92 درصدشان خارجی هستند. ولی بعد مجری می‌گوید البته کودکان ایرانی هم به خارج قاچاق می‌شوند و کارشناسی ایرانی هم می‌آید و به استناد «برخی گزارش‌ها» می‌گوید در شهرهای مرزی ایران کودکان را 5 یا 10 میلیون تومان می‌فروشند تا به کشورهای عربی یا پاکستان ببرند و از آن‌ها سوءاستفاده جنسی کنند یا بیگاری بکشند.

کمی بعد تصویری از مدافعان حرم نشان داده می‌شود و مجری می‌گوید نظامیان ایران از کودکان در جنگ استفاده می‌کنند و بعد: تصویری از نوجوانی رزمنده در دوران دفاع مقدس. این بار یک کارشناس خارجی می‌آید و درباره استفاده اجباری از کودک سربازها توضیح می‌دهد. بعد دوباره موضوع می‌رود روی قاچاق دختران برای بهره جنسی و دوباره کارشناس ایرانی بازمی‌گردد و بر اساس همان «برخی گزارش‌ها» می‌گوید که قبلاً دختران ایرانی را می‌بردند امارات و حالا می‌برند کردستان عراق و سلیمانیه.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: