آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 مهر ماه 1398 = 15-10 2019

اعلام بی‌مسؤولیتیِ گردشگری از خانه‌های ساعتی

معاون گردشگری تاکید کرد: هیچ مسؤولیتی در برابر خانه‌ها یا سوئیت‌های ساعتی نداریم.

به گزارش ایسنا، گردشگران خارجی، راهنماهای تور و صاحبان آژانس‌های گردشگری یکی از چند مشتری «سوئیت‌های ساعتی» معرفی شده‌اند؛ آپارتمان‌هایی مبله که به چند برابر قیمت واقعی به مشتریان خارجی اجاره داده می‌شوند. اتحادیه صنف مشاوران املاک، اما املاکداران را از انعقاد قرارداد خانه‌های ساعتی و روزانه منع کرده و فقط به مشاوران اجازه دارده قراردادهای یک ساله و شش ماهه امضا کنند.

برخی نمایندگان مجلس هم ایراد امنیتی به این خانه‌های ساعتی وارد کرده‌اند. جانشین فرمانده ناجا هم در واکنش به این پدیده که البته چند سالی است در کشور رایج شده و محل معامله آن هم بیشتر فضای مجازی است، گفته: پلیس چنین مواردی را بررسی و کنترل می‌کند و در هرجایی که متوجه شود جرمی رخ داده با آن مقابله کرده و به آن ورود می‌کند. هرچند سردار ایوب سلیمانی یادآور شده که مقررات در این حوزه مربوط به دیگران است.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در واکنش به موضوع سوئیت‌های اجاره‌ای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکسری واحدهای اقامتی در کشور وجود دارند که از این معاونت مجوز می‌گیرند، قوانین مشخصی هم برای آن‌ها وجود دارد که طبق آن هویت ساکنان این اقامتگاه‌ها باید محرز شود، حال چه اقامتگاه ساعتی اجاره داده شود چه ماهانه.

وی افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که این واحدها مجوز داشته باشند و تحت یکی از مصادیق مشخص شده در آیین‌نامه مصوب دولت قرار گرفته باشند. بر همین اساس هم معاونت گردشگری و نیروی انتظامی اماکن روی این واحدها نظات و کنترل دارند.

تیموری گفت: اگر اقامتگاهی خارج از مصدایق آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری قرار بگیرد طبیعتا از نظارت و حوزه اختیار ما خارج می‌شود. بنابراین سوئیت‌های ساعتی اگر مجوز رسمی از این وزارتخانه نداشته باشند از مسؤولیت ما خارج هستند و مشکلات آن‌ها هم به معاونت گردشگری ارتباطی پیدا نمی‌کند.


مشتریان سوئیت‌های ساعتی چه کسانی‌اند؟

یکی از دلایل ایجاد پدیده اجاره ساعتی و روزانه سوئیت و آپارتمان در تهران که از حدود پنج سال پیش آغاز شده به هزینه‌های بالای هتل ربط داده می‌شود و به نظر می‌رسد که از رونق مناسبی هم برخوردار است. بخشی از متقاضیان این خانه‌ها مسافران سایر شهر‌ها و حتی کشور‌های خارجی هستند و طبق قانون باید از این افراد شناسنامه اخذ شود، اما برخی ادعا‌ها حاکی از آن است که در مواردی از متقاضیان شناسنامه دریافت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، عمده سوئیت و آپارتمان‌های مبله که به شکل ساعتی و روزانه اجاره داده می‌شود در شمال و مرکز تهران قرار دارد و نرخ اجاره آن‌ها بر اساس موقعیت مکانی و تعداد نفرات در نوسان است. اجاره روزانه این نوع واحد‌ها حدود ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و در مواردی ارقام بالاتر نیز مشاهده می‌شود.

سال ۱۳۹۳ و پس از رسانه‌ای شدن موضوع اجاره سوئیت مبله برای چند روز در تهران، واکنش‌هایی به این مساله ابراز شد. نمایندگان مجلس ضمن انتقاد به احتمال بروز مشکلات امنیتی، ولی این موضوع را در صورت رعایت موازین شرعی و قانونی بلامانع دانستند.

اتحادیه صنف مشاوران املاک می‌گوید که دفاتر املاک را از انعقاد قرارداد خانه‌های ساعتی و روزانه منع کرده و مشاوران فقط اجازه دارند قرارداد‌های یک ساله و شش ماهه امضا کنند. با این حال مالکان این نوع آپارتمان‌ها در فضای مجازی حضور پررنگی دارند. یک آپارتمان مبله ۱۱۸ متری با حیاط دربست در محله پونک به قیمت روزانه ۴۸۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. در نواب نرخ اجاره روزانه یک واحد دو خوابه ۶۵ متری ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. در پاسداران یک واحد ۵۰ متری با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به صورت روزانه اجاره داده می‌شود. در میدان ولیعصر هم اجاره یک سوئیت ۴۰ متری بدون اتاق با فرش و یخچال و گاز و کلیه لوازم منزل ۱۷۰ هزار تومان در روز است. فایل‌های بسیاری از این دست وجود دارد و هر لحظه آگهی جدیدی به آن اضافه می‌شود.

طبق قانون، هر نوع اجاره سوئیت و منزل به افراد باید با دریافت کارت شناسایی آنان همراه باشد. دریافت نکردن کارت شناسایی از افرادی که منازل و سوئیت‌ها را اجاره می‌کنند می‌تواند تبعات اخلاقی و امنیتی داشته باشد.
عباس قائدی رحمت، نماینده مجلس می‌گوید: باید نظارت دقیقی بر چگونگی اجاره سوئیت‌ها و منازل در تهران و سایر شهر‌های کشور وجود داشته باشد و با سایت‌هایی که بدون داشتن مستندات کافی اقدام به انتشار آگهی اجاره منازل و سوئیت‌ها برای مدت چند ساعت یا چند روز می‌کنند برخورد شود.

لیدر‌ها و صاحبان آژانس‌های گردشگری هم مشتریان دیگر این آپارتمان‌ها هستند که گردشگران را برای مدتی محدود در این واحد‌ها مستقر می‌کنند. قیمت این نوع خانه‌ها برای مستاجر ایرانی با متقاضی خارجی متفاوت است. آپارتمانی که اجاره ماهانه آن برای مستاجر ایرانی ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، برای متقاضی خارجی ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار تمام می‌شود. این واحد‌ها به میهمانان خارجی به شکل ماهانه اجاره داده می‌شود و این محدودیت به دلیل نوع آپارتمان‌های اختصاص یافته به آنان است که عمدتا لوکس هستند.

به‌عنوان مثال آپارتمانی لوکس در خیابان پاسداران به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ دلار یا آپارتمان دیگری در الهیه به قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ دلار اجاره داده شده است. این آپارتمان‌ها از شش تا ۹ ماه و گاهی نیز تا دو سال اجاره داده می‌شود. تفاوت دیگری که این نوع اجاره دارد، پرداخت تمامی مبلغ اجاره بها در ابتدای مدت قرارداد است. برخی از فعالان بازار مسکن درباره متقاضیان این نوع خانه‌ها می‌گویند: بیمارانی که از سایر شهر‌های کشور برای درمان به تهران می‌آیند، یا صاحبان مشاغلی که برای مدت کوتاهی نیاز به سکونت در پایتخت دارند، اغلب به صورت کوتاه‌مدت این آپارتمان‌ها را اجاره می‌کنند. مشاوران املاک معتقدند که مالکان این خانه‌ها بیشترین بی‌انصافی را در نرخ‌گذاری انجام می‌دهند. متقاضیان نیز بیشتر با مراجعه به آگهی‌ها موارد مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند تا دفاتر املاک.



آرش - صبحی October 11, 2019 10:44 AM

منطقا"یک شهروند خارجی یا یک هموطن ایرانی که از شهرستانهای دیگر به تهران سفر میکنند هرگز نمیتوانند مستاجران خانه های ساعتی مورد بحث باشند دلیل آنهم بسیار روشن است ونیازی به توضیح وتشریح ندارد داده های موجود درتهران، بویژه داده های میدانی حکایت از آن دارد که اجاره های خانه های ساعتی عشرتگده هائی هستند که اغلب شناخته شده هستند وجایگاهی برای عناصری هستند که برای خوشگذارانی هم پول کافی دارند وهم امکان هر هزینه کردنی را در خود میبینند اینکه اینان عمدتا" چه کسانی اند و مشتری های خانه های ساعتی چه افرادی هستند نقل پرتقال فروش است که باید بدنبال ان بود دریک جمع بندی باید اجاره آپارتمان - سوئیت ساعتی را باید ملهم ازهمان راه وروشی دانمست که آیت ا الله علم الهدی در مشهد برای زوار امام هشتم راه اندازی کرده اند وآنرا ثواب برشمرده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی October 11, 2019 10:51 AM

ادامه کامنت قبلی در واقع مسئله آپارتمان سوئیت های ساعتی را باید اینگونه جمع بندی کرد که در جمهوری اسلامی " جاکشی" وپا اندازی و ژتون فروشی " در زمره مشاغلی است که حاکمان اسلامی هیچ منع وهیچ کناهی را برآن مترتب نمیدانند اما- اما رفتن خانمها به استادیوم را بعنوان منشا وترویج اباهه گری و فساد ووارد شدن لطمه به پیکردین مبین اسلام برمیشمرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


اریو برزن October 14, 2019 11:12 AM

هر دم از این باغ بری می رسد انهایی که رفتند توی خیابانها و شعار مرگ بر شاه سر دادند کلاهشان را بالاتر بگزارند جدا که! حیف خاک که بر سرتان بریزند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرام October 14, 2019 12:55 PM

با یک چک سریع در اینترنت میتوان دید که کف نرخ اجاره روزانه هتل آپارتمان در تهران ۴۴ دلار است که میشود حدود ۵۰۰ هزار تومان که هنوز از نرخ این خانه ها بالاتر است بویژه اکر تعداد مهمانان بیش از یک نفر باشد بدینگونه اجاره روزانه خانه های مبله برای مسافران واقعی ارزانتر از هتل آپارتمان تمام میشود و در اینصورت میتوان گفت اکثر مستاجران آنان نه برای نیاز جنسی بلکه ارزان بودن آنان در برابر هتل آپارتمان بدانها رغبت نشان میدهند و کلا وجود خانه های عفاف در سرتاسر شهر با نرخی پائینتر از هردو و کمبود توریست خارجی کلاس بالا کار هتل آپارتمانها را از سکه انداخته و اجاره آنان در پنج سال گذشته با وجود جهش شدید دلار تقریبا ثابت مانده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی October 14, 2019 03:26 PM

نیروی انتظامی هیچ کاری نمیتواند بکند برابر اطلاعات میدانی وچند مورد نمونه هائی که عملا"بدست امده صاحبان ومالکان حقیقی وحقوقی خانه های ساعت اجاره ای خود در پاسخ اگر واماهای اجاره کننده رهنمود های لازم را به اجاره کننده میدهند با این تضمین که هیج خطری آنها را تهدید نمیکند مقهوم چنین رهنمودی اینست که مالکان واجاره دهندگاه از قبل دم رئیس کلانتری منطقه ومحله را دیده اند وماموران کلانتری هم بخوبی از ماهیت چنین کسب وکاری واقفند و میدانند که هرتوع برخوردی با این قبیل خانه ها میتواند هم نان آنها را اجر کند وهم میتواند برای آنها ایجاد دردسر نماید بهمین جهت ماموران نیز با علم واطلاع از همه واقعیات اماکن موجود در حوزه های استحفاظی شان ترجیح میدهند که یار مالکان باشند و نه رفیق ومامور حکومت قرمساقها

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام October 15, 2019 11:04 AM

در یک کلام شغل شریف جاکشی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: