آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 8 آبان ماه 1398 = 30-10 2019

انگلیس/برگزیت؛ بورس‌های جهانی قرمزپوش شدند

با احتمال انتخابات زودهنگام انگلیس و کاهش نرخ بهره در آمریکا، شاخص‌ها در جهان قرمزپوش شدند.

به گزارش بلومبرگ، با وجود آن که مقامات و دیپلمات‌های اروپایی و انگلیسی به توافق بر سر تمدید زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسیده‌اند، به نظر می‌رسد که هنوز اختلافات داخلی بر سر پایان دادن به بحران سه ساله برگزیت در انگلیس حل نشده باقی مانده است.

مجلس انگلیس که پیش‌تر در لایحه‌ای خواهان تمدید زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا شده بود با جدول زمان بندی شده توسط دولت این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر موافقت کرد.

در حال حاضر هیچ حزبی در انگلیس در نظرسنجی ها پیشتاز نیست و این مساله می تواند به وضعیت پیچیده فعلی تداوم بخشد. دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا در مصاحبه ای گفته است که تمدید مهلت برگزیت تا ماه ژانویه احتمالا آخرین موافقت اتحادیه اروپا با تمدید خواهد بود و طرف انگلیسی باید هر چه زود تر به جمع بندی نهایی برسد. در بین احزاب انگلیسی، محافظه کاران خواهان خروج با توافق، حزب کارگر خواهان رفراندوم دوم برگزیت، حزب برگزیت خواهان خروج سریع و حزب اسکاتلند خواهان لغو برگزیت هستند.

احتمال می رود بانک مرکزی آمریکا در نشست این هفته خود با کاهش نرخ بهره برای سومین بار متوالی درطول سال جاری موافقت کند. کارول شلیف، قائم مقام مدیر موسسه " ابوت داونینگ اینوستمنت ادوایزرز" گفت: فکر نمی‌کنم دلیلی برای ترس از یک کاهش شدید نرخ بهره وجود داشته باشد. با این حال هنوز فضای مانور زیادی برای فدرال رزرو وجود دارد که نرخ بهره را تا حد دلخواه کاهش دهد.

از طرف دیگر چین و آمریکا نیز به رسیدن به توافق تجاری نزدیک تر شده اند. مقامات چینی به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده اند که بخش بزرگی از سویای وارداتی این کشور از آمریکا را از شمول تعرفه ها خارج کنند. طرف آمریکایی نیز از احتمال افزایش تعرفه روی محصولات چینی در صورت تداوم پیشرفت های مثبت سخن گفته است. دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین قرار است در ماه نوامبر با یکدیگر دیدار کنند.

یوشینوری شیگیمی - استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در بانک "جی پی مورگان" - نیز گفت: در حالی که آمریکا روند افزایش تعرفه ها را به حال تعلیق درآورده است، هنوز سخت است که انتظار داشته باشیم همه چیز به سرعت حل و فصل شود.

در وال استریت شاخص‌ها همگی ریزشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" ۰.۰۷ درصد ریزش کرد و به ۲۷ هزار و ۷۱.۴۱ واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۸ درصد کاهش تا سطح ۳۰۳۶.۸۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۵۹ درصدی در سطح ۸۲۷۶.۸۵ واحدی بسته شد.

در دیگر مناطق جهان و در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص " فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با کاهش ۰.۳۴ درصدی تا ۷۳۰۶.۲۶ واحد پایین رفت، شاخص " کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۱۷ درصدی در سطح ۵۷۴۰.۱۴ واحد بسته شد و شاخص " دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۹۳۹.۶۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص " ایبکس ۳۵" حدود ۰.۳۵ درصد پایین رفت و به ۹۴۰۰.۱۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۵۷ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۸۴۳.۱۲ واحدی پایین رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۰.۴۴ درصدی به ۲۶ هزار و ۶۶۸.۱۷ واحد رسید. در چین شاخص " شانگهای کامپوزیت " با ریزش ۰.۶۲ درصدی در سطح ۳۸۸۶.۰۳ واحد بسته شد. در استرالیا و کره جنوبی شاخص‌ها ریزشی بودند.

در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۶۱ درصد کاهش به ۵۵.۲۰ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۳۹ درصدی به ازای ۶۱.۳۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۰۵ درصدی به ۱۴۸۹.۲۱ دلار رسید. هر اونس نقره با کاهش ۰.۲ درصدی به ازای ۱۷.۸۰ دلار مبادله شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: