آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 20 آبان ماه 1398 = 11-11 2019

گلرخ ایرایی به زندان قرچک ورامین منتقل شد

خبرگزاری هرانا – گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی روز گذشته از بازداشتگاه وزرا در تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شد. مامورین پیش از انتقال خانم ایرایی به زندان قرچک، به همراه او به منزل شخصی وی رفته و ضمن تفتیش محل، بسیاری از لوازم شخصی او را نیز با خود برده اند. گلرخ ایرایی روز شنبه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده بود. وی پیشتر به همراه آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی در اوین در ارتباط با پرونده ای که در دوران حبس علیه آنان گشوده شده بود به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری دیگر و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شده بود. حکم صادره در مرحله تجدید نظر نیز بدون تشکیل جلسه دادگاه تائید شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعات پایانی روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸، گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، یک روز پس از بازداشت به همراه مامورین به منزل بازگردانده شده و پس از تفتیش محل و ضبط بسیاری از لوازم شخصی ازجمله کتاب‌ها و سیم کارت وی با خودروی قفس دار مخصوص حمل زندانیان به زندان قرچک ورامین منتقل شده و هم اکنون در بند سلامت این زندان به سر می برد.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پیش از انتقال به زندان قرچک ورامین به مدت یک شب در بازداشتگاه وزرا در تهران نگهداری شده بود.

بازداشت وی با حضور حدود ۱۰ مامور امنیتی مرد و بدون ارائه حکم بازداشت در منزل شخصی وی در تهران صورت گرفته بود.
هرچند خانم ایرایی با تودیع قرار وثیقه از بابت پرونده دیگر خود که در دوران حبس علیه او گشوده شده و به حبس محکوم شده بود به صورت موقت آزاد بود، با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت وی در دست نیست.

لازم به ذکر است گلرخ ابراهیمی ایرایی در حالی که دوران محکومیت پیشین خود را در بند زنان زندان اوین سپری می کرد، پیشتر به همراه آتنا دائمی با گشایش پرونده دیگری روبرو شد.

جلسه دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات این دو شهروند در تاریخ ۲۸ خردادماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده بود و با توجه به محکومیت پیشین این افراد، این دادگاه برای صدور حکم جدید به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی استناد کرده بود که بر اساس آن در صورت تکرار جرم، قاضی اجازه خواهد داشت حکمی بیش از حداکثر مجازات تعیین شده صادر کند.

بر اساس حکم این دادگاه آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی هرکدام از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال و ۱ ماه حبس تعزیری و در مجموع هرکدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به برای هر یک از متهمان به ۲ سال و ۱ ماه حبس کاهش پیدا خواهد کرد.
دادگاه همچنین علاوه بر این هر یک این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرد.
حکم صادره در مرحله بدوی، در مرحله تجدید نظر و بدون تشکیل جلسه دادگاه اواسط شهریورماه سال جاری عینا تائید و به این شهروندان ابلاغ شد.

لازم به ذکر است کیفرخواست این پرونده در تاریخ ۷ خردادماه با حضور گلرخ ابراهیمی ایرایی و در تاریخ ۸ خرداد نیز با حضور آتنا دائمی به صورت جداگانه ابلاغ شده بود.

در این پرونده اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” بر این اساس مطرح شده است که مسئولان زندان مدعی هستند این فعالان به بهانه اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی (در سال گذشته) در حین خواندن سرود در سالن ملاقات این عمل را انجام داده‌اند. همین‌طور اتهام “تبلیغ علیه نظام” به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه‌هایی طرح شده که به خانم ایرایی و خانم دائمی نسبت داده می‌شود.
این پرونده در دادسرای اوین بررسی شده و نهایتا به شعبه ۴ دادسرای اوین به ریاست بازپرس خدابخشی ارسال شده و جلسات بازپرسی از آبان‌ماه ۹۷ و پس از آن در ۶ جلسه به صورت مجزا برای این افراد تشکیل شد.

گفتنی است گلرخ ابراهیمی ایرایی در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری با پایان دوران محکومیت از بابت پرونده پیشین و با تودیع قرار وثیقه از بابت پرونده جدید از زندان آزاد شد. خانم ایرایی از سوم آبان ماه سال ۹۵ همزمان با آرش صادقی -همسر خود- در حال تحمل محکومیت حبس خود به دلیل فعالیت های مدنی در زندان اوین بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: