آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 آبان ماه 1398 = 13-11 2019

خودکشی زندانی پیش از اجرای حکم کور شدن

یک زندانی در کرج پیش از اجرای حکم «کور شدن» و اعدام، خودکشی کرد

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج که پیشتر از بابت اتهام “قتل” یک شهروند به قصاص نفس (اعدام) و به اتهام کور کردن یک فرد دیگر به قصاص چشم (کور شدن) محکوم شده بود، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. به این زندانی گفته شده بود که قرار است روز چهارشنبه حکم کور کردن و سپس اعدام وی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآید. یکی از انتقادات مهم به سیستم قضایی و حقوقی ایران وجود قوانینی مانند نقص یا قطع عضو است که مغایر با اصول حقوق بشر، اصل و هدف مجازات و نافی کرامت انسانی تلقی می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸، یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

هویت این زندانی “مجید علی بخشی از بند ۲ زندان رجایی شهر معروف به دارالقرآن” توسط هرانا احراز شده است.
آقای علی بخشی پیشتر متهم به قتل یک شهروند و کور کردن یک فرد دیگر در یک جریان یک نزاع شده بود. دادگاه نهایتا وی را از بابت اتهام کور کردن یک شهروند به قصاص چشم (کور شدن) و از بابت اتهام قتل یک شهروند دیگر به قصاص نفس (اعدام) محکوم کرده بود.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “پیشتر به آقای علی بخشی گفته بودند قرار است روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه حکم کور کردن او اجرا شود و پس از آن در زندان رجایی شهر کرج او را اعدام کنند. وی روز یکشنبه با حلق آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان داد”.

این منبع مطلع در ادامه افزود: “روز بعد از خودکشی آقای علی بخشی تعداد زیادی از ماموران اداره آگاهی جهت بررسی واقعه به زندان رجایی شهر کرج رفته‌اند”.

یکی از انتقادات مهم به سیستم قضایی و حقوقی ایران وجود قوانینی مانند نقص یا قطع عضو است که مغایر با اصول حقوق بشر، اصل و هدف مجازات و نافی کرامت انسانی تلقی می شود.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۲ شهروند اعدام شدند و ۱۳۴ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۵ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۶ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: