آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 27 دی ماه 1398 = 17-01 2020

فضای امنیتی در تهران؛ یورش به خوابگاه دانشگاه

کمپین حقوق بشر در ایران امروز جمعه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) گزارش داد که نیروهای لباس‌شخصی با ورود به خوابگاه دانشگاه تهران خواستار تحویل موبایل‌ها و وسایل شخصی دانشجویان بازداشتی دانشگاه شده‌اند.

طبق این گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه ۲۶ دی لباس‌شخصی‌ها با همکاری حراست دانشگاه و برای تفتیش وسایل شخصی و تلفن‌های همراه هشت دانشجویی آمده بودند که به خاطر شرکت در تجمع‌های اخیر بازداشت شده‌اند. از وضعیت و محل نگهداری هشت دانشجوی بازداشت‌شده این دانشگاه نیز هیچ خبری در دست نیست.

یکی از دانشجویان "خوابگاه شهدای دانشجو"، در پیامی توییتری نوشت: لباس‌شخصی‌ها بصورت غيرقانونی با ورود به خوابگاه دنبال وسايل بازداشتی‌هان. تا الان ٨ نفر بازداشت شدن كوی دانشگاه ديگری در راهه. اين دفعه ديگه منتظر حكم جهاد در نماز جمعه هم نموندن.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران که در "خوابگاه شهدای دانشجو" اقامت دارد، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: در جریان تجمع دانشجویان در اعتراض به برخورد موشک سپاه با هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن بیش از ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، نیروهای امنیتی با همکاری حراست دانشگاه تهران اقدام به شناسایی و بازداشت بیش از هشت دانشجو کرده‌اند و لباس‌شخصی‌ها دنبال وسایل شخصی و تلفن‌های همراه این دانشجویان بودند که با مخالفت و اعتراض دانشجویان در خوابگاه مواجه شدند.

این دانشجو درباره فضای کنونی خوابگاه گفته است: ما اعتراض داشتیم به بازداشت دانشجویان و به حضور لباس‌شخصی‌ها در دانشگاه اما پاسخ درستی نگرفتیم. الان هم فضای خوابگاه ملتهب است و بچه‌ها عملا احساس امنیت نمی‌کنند. خوابگاه دانشگاه تهران عملا جای امنی نیست و همه بچه‌ها نگران هستند هم نگران دانشجویان بازداشت‌شده و هم نگران امنیت خودشان در خوابگاه.


تداوم بازداشت‌ها و فضای امنیتی در تهران

همزمان شوراهای صنفی دانشجویان از بازداشت زانیار احمدپور دانشجوی کارشناسی اقتصاد، میثم سلیمانی دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک و ارشد اتابک دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب در جریان تجمع دانشجویان دانشگاه کردستان در روز چهارشنبه گذشته خبر داده است. محمد اسماعیلی، دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی دانشگاه تهران همچنان در بازداشت به سر می‌برد و از محل نگهداری و وضعیت فاطمه محمدی، از بازداشت‌شدگان تجمع روز یکشنبه در میدان آزادی تهران نیز هیچ خبری در دست نیست.

کمپین حقوق بشر در ایران با استناد به شاهدان عینی از "ادامه فضای امنیتی و نظامی" حاکم بر تهران و استقرار "نیروهای لباس‌شخصی، گارد ویژه، ماشین‌های سیاه متعلق به گارد ویژه و موتورسوارها در خیابان‌ها و میادین" پایتخت ایران خبر داده است.

طبق این گزارش: «بازداشت‌ها ادامه دارد و حسین معصومی و ویدا ربانی از فعالانی که طی روزهای گذشته در ارتباط با تجمعات مردمی در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراین توسط سپاه، از سوی نیروهای امنیتی با تماس تلفنی تهدید شده بودند روز چهارشنبه بازداشت شده‌اند.»

ضیا نبوی، از فعالان دانشجویی، روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: دیروز عصر توی خیابون انقلاب دیدم که لباس‌شخصی‌ها جوانی رو کشان کشان به سمت خیابون فخر رازی بردند. دوستانش که سر تقاطع ایستاده بودند می‌گفتند که فقط از تصویر اون طرف خیابون و ازدحام یگان ویژه عکس گرفته بود! خلاصه اگر اینقدر حضورتون مایه شرمندگیه از محاصره دانشگاه دست بردارید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: