آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 23 آذر ماه 1398 = 14-12 2019

عضو خانه سینما: به بهبود وضعیت امیدی ندارم

عضو هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: ۴۱ سال از انقلاب گذشته و دیر به سراغ سینما آمده‌اند. سینمایی که از همان اوایل حکم محکومیتش صادر شده بود. اگر از همان اوایل سینما را با مسائل اقتصادی و اجتماعی همراه کرده بودند الان در این وضعیت قرار نداشتیم.برای اقتصاد خیلی دیر به سراغ سینما آمده‌اند

کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما، در نشست «جایگاه سینما در تبیین اقتصاد مقاومتی» در پاسخ به خوش بینی بهمنی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: من ‌از خوش بینی بهمنی نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور تقدیر می‌کنم اما بنده با وضعیت کنونی کشور نسبت به این خوش بینی، امیدوار نیستم. من احساس کردم در جلسه‌ای حضور دارم که در سال ۵۸ برگزار شده و قرار است بعد از پیروز انقلاب تازه برای درست برگزار شدن برنامه‌ها تصمیم گیری کنیم. در واقع ما بعد از گذشت ۴۰ سال درگیر مسایل اقتصادی‌ای هستیم که فکر نمی‌کنم با این اوضاع بنابر گفته بهمنی در رده ۱۶ اقتصاد دنیا باشیم.وی افزود: من در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌ام که علی رغم اینکه این بحث مهم است اما دوران اقتصاد مقاومتی تمام شده است.

وی گفت: شاید در ارتباط با سینما و جایگاه درست آن در تبیین مسائل اقتصادی بتوان به فیلم «مهار اژدها» اشاره کرد اما چرا ما فیلمسازانی نظیر دیندار در جامعه خود نداریم که با هر اثر خود نگرانی جدیدی نسبت به بحران‌های جامعه ما را نشان می‌دهند و روز به روز نگاه عمیق تری را از ایشان می‌بینیم.ملکی خاطرنشان کرد: سینما نمی‌تواند وارد مسائلی چون فسادهای اقتصادی شود چرا که این موضوع بزای کسی اهمیت ندارد. در واقع سینما در وضعیتی قرار دارد که وزیر ما به پورشه سواری خود افتخار می‌کند. برند کت و شلوار مسئولان دولتی ما الگوهای این مملکت است و سینما چه اقدامی می‌تواند در این زمینه انجام دهد؟ سینما تنها می‌تواند بستری را در راستای فرهنگ یک کشور فراهم کند که این نیز خود مستلزم مسیری طولانی و چندین ساله است در حالی که فرهنگ ما با گذشت ۴۰ سال هنوز به جایگاه خود نرسیده است.

وی عنوان کرد: هیچ وقت بخشنامه‌های از بالا به پایین، در کشور کارساز نبوده است. چرا که فرهنگ از درون مردم شکل می‌گیرد. سیر اقتصاد مقاومتی هم باید از بدنه سینما شکل بگیرد که آن هم همراه با مردم است.بحث ارزان سازی در سینما باید مطرح شود اما با پول‌های باد آورده نمی‌توان به آن رسید. فرهنگ مصرف گرایی معلوم نیست از کجا در کشور ما باب شده است چرا که قبلا به معیشت مردم فکر می‌شد و امروز به برند موبایل بچه‌هایمان فکر می‌شود و از ما فرهنگ ارزان سازی را نمی‌پذیرند. تا زمانی که خود جامعه و مدیران اقتصادی کشور به این قضیه فکر نکنند سینما هم به عنوان جزیی از این مجموعه تنها قادر به بیان دغدغه‌هایش است. ۴۱ سال از انقلاب گذشته و دیر به سراغ سینما آمده‌اند. سینمایی که از همان اوایل حکم محکومیتش صادر شده بود. اگر از همان اوایل سینما را با مسائل اقتصادی و اجتماعی همراه کرده بودند الان در این وضعیت قرار نداشتیم.

عضو هیات مدیره خانه سینما اظهار داشت: سینما خود یک صنعت است و از وضعیت حاکم در کشور نیز آسیب می‌بیند. ما حتی در چادر و مهری که اعتقاد ما است خودکفا نیستیم و از چین صادر می‌شود ما هم مانند دیگر آحاد مردم باید رنج بکشیم پس همه با هم باید به یک نتیجه برای اصلاح برسیم. بحث فرار اندیشه‌ها و مغزها یکی از معضلات اصلی کشورمان است چرا که همه به دنبال فرار از این وضعیت کشور هستند. ناگفته نماند در شرایط امروز، فقیر ادای غنی را در می‌آورد و این نیاز به ریشه یابی، بررسی و اصلاح دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: