آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 9 آذر ماه 1398 = 30-11 2019

نگران دانش‌آموزان بازداشت شده در اعتراضات هستیم

کانون صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره اعتراضات مردمی آبان ۹۸، « خشونت به کار رفته در سرکوب معترضان» را محکوم کرده و درباره دانش‌آموزانی که «مورد ضرب و شتم و هتاکی و خشونت غیرقابل وصف قرار گرفته‌اند» و «دانش‌آموزانی که بازداشت شده و وضعیت مشخصی ندارند» ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه این نهاد صنفی که ۸ آذرماه منتشر شده، با اشاره به مرگ چند دانش‌آموز در اعتراضات آمده است: « ما به عنوان معلم، جای خالی همه آنها را در میان میز و نیمکت‌ها می بینیم و نیز روان های رنجیده و روح های عزادار و مضطرب دانش آموزان حاضر را در پسِ هفته‌ای خشونت بار و خونین!!! با هزاران سوالی که از ما می پرسند؛ در مغایرت آنچه دیده اند با آنچه در مدرسه و کتاب و درس و مذهب و ... آموخته بودند.»

کانون صنفی معلمان ایران همچنین انتساب عنوان «اغتشاشگر» به معترضان از سوی مقامات جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و «برخورد قهرآمیز نیروهای امنیتی با تجمع آرام و مسالمت آمیز» معلمان و همچنین بازداشت و زندانی کردن معلمان را به عنوان نبود امکان اعتراض در ایران مثال زده است.

اعتراضات مردم ایران از ۲۴ آبان آغاز و به مرور به تمام مناطق کشور کشیده شد؛ اما شعارهای معترضان خیلی زود متوجه مقامات ارشد جمهوری اسلامی شد و اخبار و تصاویر اعتراضات، شعارهای مردم علیه حکومت و سرکوب شدید معترضان منتشر شد.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران سرکوب گسترده معترضان را مخفی نگه داشته و از اعلام آمار دقیق کشته‌‌شدگان خودداری می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه اعلام کرد کشته شدن ۱۶۱ نفر در اعتراضات ایران تاکنون تایید شده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر در پیامی در توئیتر نوشت: «هفته گذشته از مردم شجاع ایران خواستم که شواهد سرکوب خشن اعتراضات ایران را برایمان بفرستند. ما تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار پیام دریافت کردیم.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: