آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 11 دی ماه 1398 = 01-01 2020

اطلاع رسانی غلط در باره آلودگی هوا در تهران

چند وقتی است که آلودگی هوا تیتر یک اخبار تهران شده است این درحالی است که شاخص آلودگی در برخی از مناطق عددی را نشان می‌دهد که باعث تعجب است و با مناطق مجاور آن همخوانی ندارد.

مریم ایزدپناه رئیس گروه تحلیل داده‌های مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: اگر شاخص مناطق ذکر شده به صورت دقیق اعلام شده بود این احتمال وجود داشت که شاخص آلودگی هوا در تهران افزایش یافته و بالاتر از عدد اعلام شده یعنی عدد ۱۰۶ در روز پنجشنبه باشد.

بنابراین می‌توان این اتفاق را فریبی از جانب نهادهای ذی‌صلاح در زمینه کنترل کیفیت هوا نامید که با نداشتن و یا منتشر نکردن اطلاعات برخی از اجزای آلاینده هوا باعث شده است شاخص کل واقعی نباشد و مردم و مسؤولین را نسبت به وضعیت هوا دچار خطا و اشتباه کند.

واقعی نبودن شاخص آلودگی هوا تا جایی پیش رفته است که استاندار تهران وضعیت آلودگی را غیر بحرانی دانسته و اظهار کرده است: در حال حاضر در شهر پکن شاخص آلایندگی بر روی ۲۰۰ است ولی هیچ جایی تعطیل نشده است؛ شاخص‌های آلایندگی‌های تهران هم هنوز به وضعیت هشدار و خطرناک نرسیده است.


مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا در ایران

به گزارش «ایرنا»، رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت که فقط مرگ‌های زودرس بر اثر آلودگی هوا سالانه 5.7 میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند.

وی در ادامه افزود:«مهمترین عامل آلودگی هوا اجرا نشدن قانون هوای پاک است، یکی از مواد اصلی این قانون اصلاح ناوگان حمل و نقل و استانداردسازی خودروهای شخصی و عمومی است.

مسبب اصلی آلاینده های هوا صنایع خودروسازی هستند که به هیچ وجه اقدامی برای اصلاح و استانداردسازی خودروهای تولیدی خود انجام نمی دهند و هر وقت که مورد سوال قرار می گیرند، بحث تحریم و حمایت از تولید خودروهای داخلی و اشتغال را مطرح می کنند و فقط به فکر فروش خودروهای خود هستند.

جای آخوندها بنشانید درخت...، تا هوا تازه شود!

بحث تخلیه یا تعطیل تهران، عمق بحران آلودگی هوا در این شهر را گوشزد می‌کند. محمد درویش، کارشناس محیط زیست می‌گوید، شرایط اقلیمی، سرعت باد غالب و آب قابل استحصال در مخروطه افکنه البرز مرکزی که تهران در وسعت ۷۵ کیلومتر مربعی آن قرار گرفته، ظرفیت جمعیتی معادل دو و نیم تا سه میلیون نفر را دارد.

وی می گوید: حجم سکونت بیش از حد مردم در جایی که متوسط باد غالب، کمتر از ۲ تا ۳ متر در ثانیه است، به شدت می‌تواند مشکل آفرین باشد و در مواقعی از سال بحران وارونگی هوا و دیگر مشکلات اساسی را به دنبال داشته باشد.

بسیاری از کاربران نیز از اعضای شورای شهر تهران انتقاد کرده‌اند که در بحبوحه آلودگی هوا و خطرات جانی آن، مشغول تصمیم‌گیری برای تغییر نام خیابان‌های شهر بوده‌اند. آنها می‌پرسند آیا این میزان بی اعتنایی تعمدی است؟

شهروندی مختصر و مفید می‌نویسد: هوا بس ناجوانمردانه آلوده است...

و شماری نیز پیشنهاد داده‌اند: جای مردان سیاست بنشانید درخت، تا هوا تازه شود...


مسئولان منتظر وزیدن باد هستند

استنشاق هوای آلوده به ویژه در روزهای سرد سال رفته رفته برای مردم تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران به یک عادت تبدیل شده است.

در وب سایت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۴ (ناسالم) و در حال حاضر ۱۴۴ است؛ همچنان ناسالم برای گروه‌های حساس. تقی‌زاده، معاون استاندار تهران از تعطیلی تمامی مدارس تهران در تمامی مقاطع، به جز شهرستان دماوند و فیروزکوه در روز دوشنبه (۲۵ آذر) خبر داده است.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم از تداوم آلودگی هوا در برخی کلان‌شهرهای ایران می‌نویسد. بر پایه‌ گزارش‌های منتشر شده، به همین دلیل امروز دوشنبه مدارس در بسیاری از شهرها به حالت تعطیل درآمده‌اند.

در اصفهان وضعیت کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده و مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در اصفهان و برخی شهرستان‌ها به دلیل آلودگی امروز دوشنبه تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد، دو نماینده مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی خواستار اتخاذ راهکاری برای رفع مشکل آلودگی هوا شدند. محمدرضا صباغیان، یکی از این نمایندگان امروز دوشنبه با اشاره به "کشنده شدن آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ برای مردم"، خطاب به رئیس مجلس، گفت: «لازم است در این مورد تذکری بدهید، ظاهرا شورای شهر و شهرداری تهران منتظر وزیدن باد هستند.»



شهنام December 16, 2019 09:40 PM

کشورهای فقیر و عقب مانده هم در بعضی از شهرهای آلوده دستگاه های عظیم تصفیه هوا نصب کرده اند ولی حکومت فاسد اشغالگر ایران این آلودگی شدید را لطف الهی میداند چون مرگ ملت ایران برایشان آرزوست این روزها در جهان قیمت اتومبیل های الکتریکی کمی بیشتر از اتومبیلهای بنزینی است ولی شرکت مافیایی ایران خودرو بزودی خودروهای گازوئیل سوز را وارد تهران خواهد کرد تا هوا را هر چه بیشتر آلوده کند ایرانیان تنها یک راه برای رهایی دارند و آن اینکه هر کجا بسیجی یا آخوند را گیر آوردند بلافاصله آتشش بزنند یا از تیر چراغ برق با عمامه هایشان آویزان کنند به امید رهایی ایران از چنگال این انگلهای اسلامی و اشغالگر

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: